Siirry suoraan sisältöön

Laadullinen tutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: C-02504-YZ00CB90-3013

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.04.2026 - 07.06.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Toteutusaika 1.4-7.6.2026 (Moodle auki) I Webinaari 9.4.2026 kello 16-19 II Webinaari 16.4.2026 kello 16-19 III Webinaari 7.5.2026 kello 16-19 Seminaaripäivä 28.5.2026 kello 16-20.30
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 5
Opintojakso
C-02504-YZ00CB90
Toteutukselle C-02504-YZ00CB90-3013 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät laadullisen tutkimuksen kokonaisuutta ja osaat hyödyntää laadullista tutkimusta ja sen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa. Opintojakson osaamiset Eettinen osaaminen Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaaminen Opintojakson tavoitteet Opintojason suoritettuasi sinulla on kokonaiskuva laadullisen tutkimuksen teoreettisista perusteista ja menetelmistä. Ymmärtät laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Tunnistat erilaisten laadullisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Ymmärrät tutkimusetiikan merkityksen laadullisessa tutkimuksessa. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida laadullista tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Sisältö

Opintojaksolla opit laadullisen tutkimuksen lähestymistavoista ja tutkimusmenetelmistä, tutkimusaiheesi valintaan ja rajaamiseen sekä tutkimustehtäväsi muotoiluun liittyvistä perusteista. Opit myös aineiston keräämiseen ja analysointiin liittyvistä metodeista, tutkimuksen luotettavuuden varmistamisesta sekä eettisistä periaatteista ja käytänteistä.

Aika ja paikka

Toteutusaika 1.4-7.6.2026 (Moodle auki) I Webinaari 9.4.2026 kello 16-19 II Webinaari 16.4.2026 kello 16-19 III Webinaari 7.5.2026 kello 16-19 Seminaaripäivä 28.5.2026 kello 16-20.30

Oppimateriaalit

Holloway, I. & Galvin K. 2017. Qualitative Research in Nursing and Healthcare. John Wiley & Sons, Incorporated. 4th ed. ebook Kyngäs, H., Mikkonen, K. & Kääriäinen, M. 2020 The Application of Content Analysis in Nursing Science Research. Springer Nature, Switzerland. eBook TAI Bryman, A. 2012. Social research methods. Oxford: Oxford University Press cop. TAI Klenke, K. 2008. Qualitative Research in the Study of Leadership. Great Britain: Emerald. Lisämateriaalia: Creswell, J. & Poth, C.N. 2018. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches. Los Angeles: SAGE Publications, Inc. Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. 2011. Handbook of qualitative research. 2011. Lincoln. 4. edition. London: Sage. Burns, N. & Grove, S. K. 2001. The practice of nursing research. Conduct, Critique, and Utilization. 5th edition or the latest. Philadelphia: Elsevier/Saunders cop. Elo, S. & Kyngäs, H. 2008. The qualitative content analysis process. Advanced Nursing 62(1), 107–115. Resnik D. B. 2011. What is Ethics in Research & Why is It Important? National institute of health science. Available at: http://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis.cfm Silverman, D. 2014. Interpreting qualitative data. Methods for analysing talk, text and interaction. 5.painos. London:Sage. Gerrish, K. & Lathlean, J. 2015. The Research process in Nursing. Wileys & Blackwell. Section 4 and chapter 34. Ebook Tuomi, J, & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Uudistettu laitos. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus, jossa hyödynnetään verkko-opiskelua sekä itsenäistä opiskelua ja vertaistukea.

Esitietovaatimukset

Kehittämis-ja tutkimustoiminta tai vastaava osaaminen.

Siirry alkuun