Siirry suoraan sisältöön

Seksuaalisuus (1 op)

Toteutuksen tunnus: C-02629-TO00CE01-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 23.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.06.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Korkeakoulu
Laurea-ammattikorkeakoulu, Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 300
Opintojakso
C-02629-TO00CE01
Toteutukselle C-02629-TO00CE01-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Perehdyt seksuaalisuuden moninaisuuteen ja puheeksioton menetelmiin. Käytössäsi on taustamateriaaleja sekä harjoitustehtäviä ja -testejä, joita ei arvioida. Voit halutessasi tehdä itsellesi muistiinpanoja itsellesi parhaiten soveltuvalla tavalla. Testaat opittua suorittamalla kaksi lopputenttiä. Tentit arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty. Läpäisyn edellytyksenä on 75% Tämän opinnon arviointi muodostuu hyväksytysti suoritetuista lopputenteistä.

Tavoitteet

Opiskelija osaa - kuvata seksuaalisuuteen ja sukupuolen moninaisuuteen liittyvät peruskäsitteet - kuvata, mitä seksuaalioikeuksilla tarkoitetaan - tunnistaa yksilön seksuaalisuuteen liittyviä tuen tarpeita sairauksien ja kriisien yhteydessä sekä ottaa puheeksi seksuaalisuuteen liittyviä asioita

Aika ja paikka

Verkossa Canvas/Digicampus-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Oppimateriaalit

Alle on listattu yleistä tausta-aineistoa aiheista kiinnostuneille. Opintojakson suorituksen kannalta tähän materiaaliin tutustuminen ei ole pakollista, mutta suositeltavaa. Bildjuschkin, K. & Ruuhilahti, S. 2010. Puhutaan seksuaalisuudesta: Ammatillisia kohtaantumisia sosiaali- ja hoitotyössä. Helsinki: Kirjapaja. Brusila, P., Kero, K. & Piha, J. 2020. Seksuaalilääketiede. Duodecim Oppiportti. (Laurean lisenssi)  Ilmonen, K., Korhonen, E., Lipsanen, L., Kaukoranta, R. & Kotiranta, S. (toim.) 2019. Seksuaalioikeudet. Väestöliitto. Väestötietosarja 29.  Kärnä, T. 2023a. Muunsukupuolisuus. Kustannus Oy Duodecim. Kärnä, T. 2023b. Transsukupuolisuus. Kustannus Oy Duodecim. Oinonen, M., Susuneva, A. & Kivilompolo, J. 2021. Seksuaalikasvattajan käsikirja. 2. uudistettu painos. Kirjapaino: Trinket, Helsinki Ritamo M. ym. (toim.) 2011. Seksuaalineuvonnan tueksi. THL Raportti 27/2011. Ryttyläinen-Korhonen, K. & Valkama-Hietamäki, S. 2020. Seksuaalisuus hoitotyössä. 1.-2. painos. Edita. Santalahti, T. 2024a. Seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuus. Kustannus Oy Duodecim. Santalahti, T. 2024b. Sukupuoli-identiteetin ja seksuaalisen identiteetin muodostuminen. Kustannus Oy Duodecim. Sinisaari-Eskelinen, M., Jouhki, M.-R., Tervo, P., & Väisälä, L. 2016. Työkaluja seksuaalisuuden puheeksi ottamiseen: Plissitistä Betteriin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 53 (4). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2010. Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa : Suuntaviivat poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitoalan viranomaisille ja asiantuntijoille. Helsinki: Valopaino Oy. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2023. Seksuaalisuus puheeksi Terveyskylä. 2024. Seksuaalisuus

Opetusmenetelmät

Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta. Lopputenteissä opiskelijan tulee käyttää vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan, joten tekoälyn käyttäminen on tästä syystä kielletty ja tulkitaan vilpiksi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tällä opintojaksolla ei ole työelämäyhteistyötä ja/tai TKI.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Opintojakson kokonaisarviointi toteutuu asteikolla Hyväksytty - Hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää, että olet saanut molemmista arvioitavista lopputenteistä vähintään 75% pistemäärästä. Laurean tutkintosäännön mukaisesti sinulla on käytettävissäsi lopputenteissä 3 yrityskertaa.  Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla. Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus: Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.) Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Siirry alkuun