Tiedonhakutaidot 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BG47-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2020 - 15.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.07.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Pauliina Isomäki
- Ryhmät
-
PLIITS19KITIPLIITS19kiti
-
MLIITS19KITIMLIITS19KITI
- Opintojakso
- KH00BG47
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Syventävä tiedonhaku, erilaisten tietokantojen sujuva käyttö
Medialukutaito
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet
Bibliometriikan perusteet
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä vaativia tiedonhakuja
- arvioida tiedonlähteitä kriittisesti
- tunnistaa avoimen tieteen ja tutkimuksen käytännöt
- kuvailla informaatiotutkimuksen käsitteitä ja menetelmiä
Sisältö
Syventävä tiedonhaku
Medialukutaito
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet
Oppimateriaalit
Materiaalit Itslearningissa
Forsman, Maria: Julkaisut ja tieteen mittaaminen: bibliometriikan käännekohtia (2016). Enostone kustannus.
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu / mahdollisuuksien mukaan lähiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen, moniammatillisuus, työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lähiopetus 3-6 h
ohjatut työpajat 2 h
ryhmätehtävät 50 h (systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta)
yksilötehtävät ja itsenäinen opiskelu 77 h (ATT, medialukutaidon tehtävä, kooste kurssin teemoista)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta: ryhmätyö, raportti 30%
Lähdekritiikki ja valeviestinnän tunnistaminen tiedonhaussa 20%
Avoin tiede ja tutkimus hyv/hyl 10%
Kooste kurssin teemoista (esim. oppimispäiväkirjan muodossa, yksilötehtävä) 40%
Hylätty (0)
Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista on ainesta vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Lisätiedot
Tehtävien palautuksesta:
Jos tehtävän palautus on enintään viikon myöhässä, arvosanasta vähennetään -1 piste. Yli viikon myöhässä palautettuja tehtäviä ei hyväksytä, ellei asiasta ole sovittu perustelluista syistä hyvissä ajoin etukäteen opettajan kanssa.