Kulttuurihyvinvointi osaamisalana (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BR96-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.12.2020 - 28.02.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 23
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
- Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
- Opettajat
- Marja Susi
- Anna-Mari Rosenlöf
- Marjo Harju
- Opintojakso
- KU00BR96
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla opiskelija syventää ja kehittää tietojaan ja osaamistaan kulttuurihyvinvointialan ammattilaisena.
Opintojakso rakentuu kuukausittaisista teemoista.
Opintojaksolla toimitaan monialaisissa tiimeissä, joissa opiskelija jakaa osaamistaan.
Opintojakson teemoja ovat mm:
-tietoperustan ja toimintaympäristön rakentaminen
-moniammatillinen yhteistyö
-saavutettavuus, osallistumisen esteet, kulttuuristen tarpeiden toteuttamisen mahdollistaminen
-etiikka, arvot ja laatu
-taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja vaikuttavuus.
Opintojakson tavoitteena on hahmottaa ja kehittää opiskelijan kannalta olennaista kulttuurihyvinvoinnin ydinosaamista, luoda eri ammattialojen välille yhteistä kieltä ja tietoperustaa sekä johdattaa opiskelija mukaan kulttuurihyvinvoinnin kehittäjäyhteisöön.
14.1.
Teema: tietoperustan ja toimintaympäristön rakentaminen.
***
11.2.
Teema: Moniammatillinen yhteistyö
***
12.3.
Teema: Saavutettavuus
***
15.4.
Teema: Etiikka, arvot ja laatu
***
20.5.
Teema: Taiteen ja kulttuurin hyvinvointivaikutukset ja vaikuttavuus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa ja analysoida kulttuurihyvinvointialan keskeisiä teemoja ja kehittämistehtäviä sekä alalla käytettäviä erilaisia menetelmiä
• hyödyntää ja toteuttaa muotoja ja menetelmiä eri toimintaympäristöissä, palveluprosesseissa ja eri ympäristöissä, tiloissa, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden parissa
• hyödyntää yksilö-, ryhmä-, yhteisö- ja verkosto-osaamista kulttuurihyvinvoinnin sisältöihin ja toimintatapoihin liittyen (innovaatiokompetenssit)
• suunnitella ja toteuttaa kulttuurihyvinvointipalveluja ammattimaisesti; tilaaja- ja osallistujalähtöisesti.
• hahmottaa ja jäsentää syventävällä tasolla kulttuurihyvinvoinnin käsitettä: kulttuurihyvinvointi toimialana, kulttuurihyvinvointi elettynä ja koettuna hyvinvointina.
• tunnistaa sekä oman että toisen ammattikunnan ydinosaamisen, Nähdä yhteiset tavoitteet sekä yhteistyön mahdollisuudet ja on valmis kehittämään niistä uusia toimintatapoja ja yhteistyön muotoja moniammatillisesti.
• tunnistaa erilaisia yksilöiden ja yhteisöjen kulttuurisia tarpeita ja näiden täyttymisen esteitä. Mahdollistaa näitten tarpeitten kuulemisen osallistavasti sekä asiakas- ja toimijalähtöisesti.
Sisältö
Kulttuurihyvinvointi osaamisalana -opintojakso: Kulttuurihyvinvoinnin keskeiset teemat ja käsitteet
***
Kulttuurihyvinvointi-moduulissa käsitellään kulttuurihyvinvoinnin ammattilaisuuden kehittämiseen vaadittavaa ydinosaamista. Tämä osaaminen on yksilö-, ryhmä- ja yhteisöosaamista.
Opinnoissa keskitytään uusien ammatillisten viitekehysten tarkasteluun sekä oman ammatillisen osaamisen sijoittamiseen monenlaisiin toimintaympäristöihin ja työskentelytapoihin – kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja edistämiseen eri ympäristöissä, asiayhteyksissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.
Opinnoissa omaa ammatillista ja menetelmällistä osaamista vahvistetaan ja syvennetään liittyen ajankohtaisiin kulttuurihyvinvoinnin ja moniammatillisen tiimityön teemoihin.
Opinnoissa vahvistetaan sosiaali-, terveys- ja taidealojen moniammatillisesta yhteistyöstä syntyviä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäjänä. Opinnoissa sosiaali-, taide- ja terveysalan opiskelijat työskentelevät yhdessä moniammatillisessa kulttuurihyvinvoinnin toimintaympäristössä.
Opinnoissa saadaan sekä teoreettisia että käytännön työkaluja kulttuurihyvinvoinnin mahdollistamiseen ja siihen liittyvään suunnitteluun eri toimintaympäristöissä, prosesseissa ja erilaisten toimijoiden kanssa.
Opinnoissa saadaan teoreettisia ja käytännön työkaluja hyvinvoinnin, osallisuuden ja merkityksellisyyden kokemusten edistämiseen oman työkentän puitteissa ja mahdollisille uusille alueille.
Oppimateriaalit
Ilmoitettu oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus sisältäen luentoja ja pienryhmätyöskentelyä
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Oppimistehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.