Tulevaisuuden toimintaympäristöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP40-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 15 - 40
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakso on kaikille Turun AMK:n ylempää AMK-tutkintoa suorittaville pakollinen. Se toteutetaan osin monialaisesti eri koulutusten opiskelijoista muodostetuissa ryhmissä ja osin oman koulutuksen sisällä pienryhmä- ja yksilötyöskentelynä. Opintojaksolla on kaksi kaikille yhteistä lähipäivää (13.1.2020 ja 27.4.2020). Muuten yhteinen toteutus perustuu Optimassa oleviin oppimateriaaleihin ja oppimistehtäviin. Koulutukset voivat halutessaan käsitellä opintojakson sisältöjä myös omissa lähipäivissään tutor-opettajan johdolla.
***
TEEMA 1: MUUTTUVA MAAILMA JA TYÖELÄMÄ (kurssin viikot 1–4, eli 13.1.–7.2.2020)
Yhteinen aloituspäivä 13.1.2020: Keynote-luennot muuttuvasta työelämästä ja osaamistarpeista, opintojakson esittely, sekä pienryhmätyöskentelyä Sitran megatrendikorteilla (tuutorit ohjaamassa).
• Optimassa ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• 14.1.2020 i.p. Turun AMK:n asiantuntijoiden alustuksia ja TKI-ryhmien ja -projektien esittelyä mm. tulevaisuuden teknologioihin, kiertotalouteen ja kestävään tulevaisuuteen liittyvistä teemoista.
***
TEEMA 2: TULEVAISUUDEN ENNAKOINTI (kurssin viikot 5–8, eli 10.2.–6.3.2020)
Optimassa ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Tulevaisuusskenaariotehtävä: omat vaihtoehtoiset ammatilliset tulevaisuudet, palautus Optiman palautuslaatikkoon viimeistään 6.3. (tutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
***
TEEMA 3: OMA ALA MUUTOKSESSA (kurssin viikot 9–12, eli 9.3.–3.4.2020)
• Lukupiirityöskentely (verkkovälitteisesti ja/tai lukupiiriryhmän itse organisoimassa tapaamisessa): oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle Optimassa (julkaisu keskustelualustalla viimeistään 3.4.).
• Tutoropettaja vastaa mahdollisen valmiin lukulistan ohjeistamisesta ja tuotoksen
arvioinnista (HYV/HYL).
***
TEEMA 4: MINÄ TULEVAISUUDEN TEKIJÄNÄ (Kurssin viikot 13–16, eli 6.4–1.5.2020)
• Optimassa ohjeistettuihin materiaaleihin perehtyminen.
• Yhteinen lähipäivä (27.4.2020): hackathon, jossa työskentelyä monialaisissa pienryhmissä todellisten työelämän ongelmien ratkaisemiseksi. Teemana kestävä tulevaisuus
• Reflektiivinen raportti tulevaisuustiedon ja ennakointimenetelmien hyödyntämisestä omassa työssä, palautus Optiman palautuslaatikkoon viimeistään 1.5. (tuutoropettaja arvioi, HYV/HYL).
***
Lähitapaamiset: ma 13.1.2020 (ICT-CIty/Lemminkäisenkatu), 14.1.2020 i.p. ja ma 27.4.2020 (Lemminkäisenkatu)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida toimintaympäristöjen muutoksia ja ennakoida tulevaisuuden kehityskulkuja soveltaen
- tulevaisuudentutkimuksen ja -ennakoinnin käsitteitä ja menetelmiä
- arvioida toimintaympäristöjen muutosten vaikutuksia omaan työhön, työyhteisöön, organisaatioon sekä toimialaan
- kehittää tavoitteellisesti omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan vastaamaan tulevaisuuden työelämän vaatimuksia
- uudistaa omaa ja organisaationsa toimintaa huomioiden kestävän kehityksen näkökulman ja hyödyntäen monitieteistä ja laaja-alaista tulevaisuustietoa.
Sisältö
- Tulevaisuuden työ ja toimeentulo
- Tulevaisuuden osaamistarpeet ja niiden ennakointi
- Muuttuvat urapolut ja ammatti-identiteetit
- Tulevaisuuden teknologiat, ihmisen ja teknologian vuorovaikutus
- Kestävä tulevaisuus ja ekologinen jälleenrakennus
- Tulevaisuudentutkimuksen ja -ennakoinnin lähtökohtia ja menetelmiä
- Ennakoinnin merkitys innovaatioille sekä strategiselle suunnittelulle ja päätöksenteolle
Oppimateriaalit
Ohjeistetaan Optimassa
Opetusmenetelmät
Vierailuluennot, toiminnallinen työskentely monialaisissa ryhmissä (lähitapaamiset), lukupiirityöskentely pienryhmässä, itsenäinen oppimistehtävien tekeminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: Vierailuluentoja ja ryhmätyöskentelyä lähitapaamisissa: 16 h
Verkko- ja etäopiskelu: Verkko-opiskelua ja itsenäistä työskentelyä yksin tai pienryhmässä: 119 h
Ryhmätyöskentelyä:
1) Aloituspäivä 13.1.2020: monialaisissa pienryhmissä keskustelua Sitran megatrendikorttien pohjalta.
2) Lukupiirityöskentely koulutuksittain jaettavissa pienryhmissä: oman alan työn, toimintaympäristön ja osaamistarpeiden muutoksia käsittelevän tutkimuskirjallisuuden lukemista, keskustelua pienryhmässä, sekä keskustelun keskeisten ideoiden/havaintojen kokoaminen tiiviiksi visuaaliseksi esitykseksi (esim. lyhyt video, Prezi, mindmap tms.) ja jakaminen oman koulutuksen ryhmälle Optimassa (tutoropettaja arvioi tuotoksen, HYV/HYL).
3) Hackathon 27.4.2020: työelämä- ja ongelmalähtöistä työskentelyä monialaisissa pienryhmissä.
Yksilötehtävät:
1) Tulevaisuusskenaariotehtävä (ohje ja palautus Optimassa): omien vaihtoehtoisten ammatillisten tulevaisuuksien hahmottelu tulevaisuustaulukkoon (tutoropettaja arvioi, HYV/HYL)
2) Reflektiivinen raportti (ohje ja palautus Optimassa): Miten voin hyödyntää tulevaisuustietoa ja ennakkointimenetelmiä oman osaamiseni ja ammatillisen toimintani kehittämisessä / oman organisaationi strategisessa johtamisessa. Mihin omassa sekä työyhteisöni/organisaationi tulevaisuudessa koen voivani vaikuttaa itse? (Tuutoropettaja arvioi,
HYV/HYL)
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista lähipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivissä.
Tutor-opettaja arvioi oppimistehtävät. Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti sekä osallistumista lähipäiviin (tai pakottavan poissaolon tapauksessa korvaavan tehtävän suorittamista hyväksytysti).
Esitietovaatimukset
-