Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD96-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 29.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Annukka Myllymäki
Satu Takala
Taina Vahtera
Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
Pfysis 19A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Pfysis19B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PFYSIS19A
PFYSIS19A
PFYSIS19B
PFYSIS19B
Pienryhmät
Pfysis 19A
Pfysis19B
Opintojakso
TH00BD96
Toteutukselle TH00BD96-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi

Vko 11.
9.3. 2h (A+B)
- Johdanto: fysioterapia /toimintakyky / tutkiminen – havainnointi ja analysointi

Vko 12
16.3. 2h (A+B)
- Toimintakyky, liikkuminen, liike – havainnoinnin perusteet

17.3. 4h (A+B)
- Asennon havainnoinnin perusteet ja valmistautuminen käytännön tutkimiseen.

Vko 13
23.3. 4h (B)
26.3. 4h (A)
- Asennon havainnointi ja päättely havainnoinnin perusteella.

Vko 14
2.4. 4h (A)
3.4. 4h (B)
- Perusliikkumisen havainnointia: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (istumasta seisomaan ja takaisin)

Vko 15
7.4.4h (B)
8.4. 4h (A)
- Perusliikkumisen havainnointia jatkuu: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle)

Vko 16
14.4. 4h (A)
17.4. 4h (B)
- Perusliikkumisen havainnointia jatkuu: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi+lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan ( kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle)

__________________________________Kävelyanalyysi täydentyy myöhemmin.

____________________________________

Tasapaino ja koordinaatio. Taina Vahteran toteutussuunnitelma pohjana.


28.4. 2 x 45' A&B osaryhmät

Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina.
Itsenäisen tehtävän läpikäynti.

5.5. 2 x 45' A&B osaryhmät.

Luentoa ja ryhmätyöskentelyä. Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin ja edellytyksiin. Ihmisen liikkumiskyvyn ja liikkumisen kehittyminen eri ikäkausina.

13.5. 6 x 45' B-ryhmä
15.5. 6 x 45' A-ryhmä

Luentoa ja ryhmätyöskentelyä. Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä. Tasapainon neurof. perustan ilmeneminen asentojen, liikkeen,liikkumisen ja toiminnan yhteydessä.Havainnoidaan tasapainoa liikkeessä (suorituksissa).
BERGIN tasapainotesti tasapaino-ilmön tutkimisen oppimisen työkaluna: testiohjeen tutkiminen pareittain. Testiohjeen mukainen käytännön toteutus.
Asiakkaan turvallisuuden varmistamisen ymmärtäminen.


20.5 4 x 45' A-ryhmä
26.5. 4 x 45' B-ryhmä

Luentoa ja ryhmätyöskentelyä. Koordinaation havainnointi ja analysointi: koordinaatiotestit ja testausten standasrdoinnin tason vertailu ja luotettavuus. Asennonhallinnan ja liikkeiden koordinointi suoritusten tasolla, liikkumisen ja toiminnan näkökulma. Fysioterapeuttisen tutkimisen työkaluja: Toimia-tietokanta. Opittujen asioiden kertausta ja analyysin (kliininen päättely) pohdintaa.

28.5. tentti (ViLLE)

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
• tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä,
• tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
• tunnistaa eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja,
• selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina,
• kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Ihmisen asennon, liikkumisen mm. kävelyn ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla ja teknologiaa hyödyntämällä, tulosten analysointi, iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin, kehittymisen ja kasvun herkkyyskaudet, elämäntapahtumien ja ympäristötekijöiden yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin.

Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.

Oppimateriaalit

Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2017. Motor Control. Translating research into clinical practice. 5.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.
Kauranen, K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy

Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2018.Therapeutic Exercise. Foundations and tech-niques.7. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Lundy-Ekman, L. 2013. tai uudempi painos. Neuroscience. Missouri: Saunders Elsevier.
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
Giboin, L-S.; Gruber, M. & Kramer, A. 2015. Task-specifity of balance training. Human Movement Science. Vol, 44. 22-31.
Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.

Opetusmenetelmät

Flipped classroom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste = 27 h opiskelijan työtä
Lähiopetusta 50h ja itsenäistä työskentelyä 85h sisältäen tunneille ja kokeeseen valmistautumisen, itsenäisten tehtävien tekemisen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

2h Soveltava koe

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1,2)
Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3,4)
Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston ja aistien rakenteen ja toiminnan siten, että hän pystyy selittää ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija osaa selittää ihmisen ohjaamisen ja opettamisen perusteet siten, että hän osaa analysoida ihmisen kognitiivisen ja motorisen oppimisen lähtötilanteen sekä ohjata ihmisen oppimista.

Siirry alkuun