Siirry suoraan sisältöön

Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE11-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Satu Takala
Opintojakso
TH00BE11
Toteutukselle TH00BE11-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
Suomeksi
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä parin/ryhmän kanssa
Vertaispalautteen antaminen
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen
Tenttiin/yksilötehtävään valmistautuminen
Tentti/yksilötehtävän tekeminen

Kertaus kurssin 1.osion asoista (valmistaudu lukemalla ryhmäsi kirjoittama raportti).

Toteutussuunnitelma ItsLearningissä

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.

Sisältö

Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.

Oppimateriaalit

Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.



Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja:

Bunkan Berit. Tutkimuksia löydettävissä. Herrala H. (2008) ym.

Psykofyysinen ihminen Lähteenmäki M-L ym. (toim.) (2009).

Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy

Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.

Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)

Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.

Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi)

Linkkejä:

http://www.psyfy.net/

http://ic-ppmh.org/

http://www.ibk.nu/
(Koonnut Taina Vahtera, muokannut 8/20 Satu Takala)

Opetusmenetelmät

Teoriatietoon perehtyminen, harjoitukset/simulaatiot, kirjallinen tehtävä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Problem based learning

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sovitaan yhteisesti tentti vai raportti ja osallistava ryhmätyöskentely, sekä niihin valmistautuminen

Ehtotus: ARVOSANAN MUODOSTUMINEN Asiakkaan psykofyysistä kokonaisuutta tukeva toiminta: Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.
Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla hyv/täydennettävä, voi vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.

Siirry alkuun