Siirry suoraan sisältöön

Liikunta lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ24-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 22.02.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.02.2021 - 15.06.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 150
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettajat
Niina Katajapuu
Opintojakso
TH00BQ24
Toteutukselle TH00BQ24-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolle hyväksytään mukaan ensisijaisesti Turku AMK:n YKUNLIS20 tutkinto-opiskelijat. Seuraavat paikat JAMK:n Seinäjoen, LAB AMK:n, Savonia AMK:n ja Lapin AMK:n YAMK opiskelijoille.

Opintojakso alkaa 23.2.2021 avautuvalla orientaatiotehtävällä ITS learning ympäristössä ja päättyy 15.6.2021
Jaksotapaamiset Zoomissa
Linkki tapahtumiin: https://turkuamk.zoom.us/j/65320652110
Jaksotapaaminen I 8.3. klo 15.30-17.30
Jaksotapaaminen II 6.4 15.30-17.30
Jaksotapaaminen III 3.5. 15.30-17.30
Jaksotapaaminen IV 26.5. 15.30-17.30
Päätöstapaaminen V ja kurssitehtävän palautus 10.6. 15.30-17.30

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.

Sisältö

· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta

Oppimateriaalit

Esimerkiksi:
Bangsbo et al. 2016. The Copenhagen Consensus Conference 2016: children, youth, and physical activity in schools and during leisure time
Haapala ym. 2018. LASTEN JA NUORTEN LIIKUNTALÄÄKETIEDE: Tavoitteena terveyden edistäminen, sairauksien ehkäisy ja kuntoutus
Haapala 2018. Fysiologiset vasteet liikuntaan lapsilla ja nuorilla
Haapala et al. 2017. Differences in physical activity at recess and school-related social factors in four Finnish lower secondary schools
Kokko & Martin 2019 Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa. LIITU-tutkimuksen tuloksia 2018
Lubans et al 2010. Fundamental Movement Skills in Children
and Adolescents. Review of Associated Health Benefits
STM 2020. Kansallisen lapsistrategian oikeudellinen perusta
OKM & STM 2019 Lapsen aika. Kohti kansallista lapsistrategiaa 2040
OKM 2016. Tieteelliset perusteet varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suosituksille
Wet et al 2019. Physical activity for children with chronic disease; a narrative review and practical applications

Opetusmenetelmät

Verkko-opinnot
Verkkokeskustelut
Itsenäinen opiskelu
Kirjallisen materiaalin tuottaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 5 x 27 tuntia
Lisätiedot Itslearningissa toteutuksen alkaessa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin lisätiedot Itslearningissa toteutuksen alkaessa

Lisätiedot

Opintojaksolle hyväksytään mukaan ensisijaisesti Turku AMK:n YKUNLIS20 tutkinto-opiskelijat. Seuraavat paikat JAMK:n Seinäjoen, LAB AMK:n, Savonia AMK:n ja Lapin AMK:n YAMK opiskelijoille.

Siirry alkuun