Lähijohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BR48-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.05.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 40
- Opettajat
- Kaija Virjonen
- Opintojakso
- TH00BR48
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Oppikurssi tulee suorittaa kokonaisuudessaan annetun aikaikkunan puitteissa 1.5. - 31.7. 2020.
Tavoitteet
Tavoitteet:
Opiskelija syventää itseohjautuvuuttaan ja itsensä johtamista.
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnassa tapahtuvan kehityksen vaikutukset myös johtamisen kehittymiseen.
Opiskelija tutustuu johtamiseen ammattina yleisellä tasolla sekä sosiaali- ja terveydenhuollossa seuraavien teemojen avulla:
- eettisyys johtamisen perustana
- hyväksi johtajaksi kasvaminen teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön kokemuksen kautta
- johdon vastuu laadusta, tuloksellisuudesta ja tuottavuudesta
- sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot
- johtamisen perusprosessit
- osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin johtaminen
1. Itsensä johtaminen
Tavoite: Opiskelija
- tutustuu käsitteisiin itseohjautuvuus, itsensä johtaminen
- peilaa näiden käsitteiden sisältöä ja toteutumisen tapoja ja tasoja omassa elämässään
- tunnistaa oman muutosvalmiutena
- lisää itsetuntemustaan ja analysoi omaa nykytilannettaan, tunnistaa omia vahvuuksiaan.
Menetelmät: Itsenäinen tiedonhaku ja käsitteisiin perehtymine. Itsereflektio. Opiskelija tekee oppimisalustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
Arviointi: kaikissa tehtävissä Hyväksytty – Hylätty.
2. Johtamisen historiaa
Tavoite: Opiskelija
- ymmärtää, että johtamisteoriat ovat aikakautensa tuotteita ja heijastavat yhteiskunnan kehityksessä tapahtuvia virtauksia
- ymmärtää, että johtamista ohjaavat teoreettiset perusteet kehittyvät koko ajan, myös tulevaisuudessa.
Menetelmät: Opiskelija tutustuu kurssialustalla olevaan materiaaliin ja hakee itse lisämateriaalia, mikäli historia ja kehitys historian näkökulmasta kiinnostaa häntä.
Menetelmät: Opiskelija opiskellee kurssialustalla olevan aineiston ja tekee testin.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
3. Johtamisen tarkastelua
Tavoitteet: Opiskelija
- tutustuu johtamiseen ammattina, johtamisammatin moniin mahdollisuuksiin ja jatkuvaan kehittymiseen
- ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
- ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden
- ymmärtää, että osaamisen johtaminen on yksi johtamisen keskeisistä prosesseista
- ymmärtää, että johdon vastuulla laadun, tuloksellisuuden ja tuottavuuden johtaminen ja se edellyttää syvällistä paneutumista ja aiheen opiskelua.
Menetelmät:
Kurssialustalla olevan materiaalin opiskelu.
Opiskelija suoritta tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: numeerinen T1 – K5
4. Sosiaali- ja terveystyön johtaminen
Tavoitteet: Opiskelija
- hankkii valmiuksia toimia sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä
- tuntee sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot
- tuntee johtamisen perusprosessit
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin tulevaisuutta luovina menestystekijöinä
- ymmärtää, että laadun ja tuottavuuden johtaminen on kansallinen tavoite, jonka tulee toteutua kaikissa työyhteisöissä
Menetelmät:
Opiskelija hyödyntää kirjallisuutta, kurssialustalla olevaa oppimateriaalia, oppimista tukevia videoita ja diaesityksiä.
Opiskelija tekee Soteosaajaksi verkkokurssin. Opiskelija suorittaa tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: Soteosaajaksi arvioidaan suoritetuksi kun todistus on liitetty palautuskansioon. Tentti arvioidaan numeerisesti T1 – K5.
5. Laadunhallinta
Tavoitteet: Opiskelija
- muodostaa käsityksen siitä, mitä laadulla tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa
- tutustuu laatusanastoon
- tietää, että systemaattinen laadunhallinta edellyttää laadunhallinnan menetelmiin perehtymistä
- opiskelija selkiyttää omaa käsitystään laadusta sosiaali- ja terveydenhuollon käyttäjäasiakkaana sekä työyhteisön jäsenenä.
Menetelmät:
- opiskelija opiskelee kurssialustalla olevan materiaalin ja pohtii laatua omakohtaisesti. Opiskelija tekee kurssialustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
-
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
6. Tiimityö
Tavoitteet: Opiskelija
a) syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen
b) tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
c) kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan dialogisuuteen.
Menetelmät: Tutkimustietoon perehtyminen yhden opinnäytetyön avulla, diasarjat ja video.
Opiskelija tekee kurssialustalla olevan tehtävän.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
Oppikurssin kokonaisuuden arviointi:
- oppikurssi tulee suorittaa kokonaisuudessaan annetun aikaikkunan puitteissa
- kaikki tehtävät on tehty ja palautettavat tehtävät palautettu kurssiaikataulun mukaisesti
- kurssistodistukseen tuleva numeerinen arviointi muodostuu tenttien arvosanojen perusteella.
Sisältö
Opiskelija syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen. Opiskelija
- tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
- kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan tiimin johtamiseen.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on tarkemmin esitelty oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen tiedonhaku.
Verkkokurssit.
Tehtävät, joiden tuotos palautetaan arvioitavaksi.
Oppimisalustan tehtävät.
Tentit annetun materiaalin pohjalta.
Oppikurssin materiaali.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssissa on kaksi tenttiä jotka arvioidaan numeerisesti T1- K5.
Tentit ovat auki koko kurssin aikaikkunan ajan ja opiskelija voi suorittaa ne itselleen parhaana ajankohtana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oppikurssi on kokonaan verkossa, sähköisellä oppimisalustalla suoritettava.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähijohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
First-line management in social welfare and health care
Oppikurssin kokonaisuus
1. Itsensä johtaminen (1+2: 0,5 op)
Tavoite: Opiskelija
- tutustuu käsitteisiin itseohjautuvuus, itsensä johtaminen
- peilaa näiden käsitteiden sisältöä ja toteutumisen tapoja ja tasoja omassa elämässään
- tunnistaa oman muutosvalmiutena
- lisää itsetuntemustaan ja analysoi omaa nykytilannettaan, tunnistaa omia vahvuuksiaan.
Menetelmät: Itsenäinen tiedonhaku ja käsitteisiin perehtymine. Itsereflektio. Opiskelija tekee oppimisalustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
Arviointi: kaikissa tehtävissä Hyväksytty – Hylätty.
2. Johtamisen historiaa
Tavoite: Opiskelija
- ymmärtää, että johtamisteoriat ovat aikakautensa tuotteita ja heijastavat yhteiskunnan kehityksessä tapahtuvia virtauksia
- ymmärtää, että johtamista ohjaavat teoreettiset perusteet kehittyvät koko ajan, myös tulevaisuudessa.
Menetelmät: Opiskelija tutustuu kurssialustalla olevaan materiaaliin ja hakee itse lisämateriaalia, mikäli historia ja kehitys historian näkökulmasta kiinnostaa häntä.
Opiskelija opiskellee kurssialustalla olevan aineiston ja tekee testin.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
3. Johtamisen tarkastelua (1,5 op)
Tavoitteet: Opiskelija
- tutustuu johtamiseen ammattina, johtamisammatin moniin mahdollisuuksiin ja jatkuvaan kehittymiseen
- ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
- ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden
- ymmärtää, että osaamisen johtaminen on yksi johtamisen keskeisistä prosesseista
- ymmärtää, että johdon vastuulla laadun, tuloksellisuuden ja tuottavuuden johtaminen ja se edellyttää syvällistä paneutumista ja aiheen opiskelua.
Menetelmät:
Kurssialustalla olevan materiaalin opiskelu.
Opiskelija suoritta tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: numeerinen T1 – K5
4. Sosiaali- ja terveystyön johtaminen (2op)
Tavoitteet: Opiskelija
- hankkii valmiuksia toimia sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä
- tuntee sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot
- tuntee johtamisen perusprosessit
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin tulevaisuutta luovina menestystekijöinä
- ymmärtää, että laadun ja tuottavuuden johtaminen on kansallinen tavoite, jonka tulee toteutua kaikissa työyhteisöissä
Menetelmät:
Opiskelija hyödyntää kirjallisuutta, kurssialustalla olevaa oppimateriaalia, oppimista tukevia videoita ja diaesityksiä.
Opiskelija tekee Soteosaajaksi verkkokurssin. Opiskelija suorittaa tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: Soteosaajaksi arvioidaan suoritetuksi kun todistus on liitetty palautuskansioon. Tentti arvioidaan numeerisesti T1 – K5.
5. Laadunhallinta (0,5 op)
Tavoitteet: Opiskelija
- muodostaa käsityksen siitä, mitä laadulla tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa
- tutustuu laatusanastoon
- tietää, että systemaattinen laadunhallinta edellyttää laadunhallinnan menetelmiin perehtymistä
- opiskelija selkiyttää omaa käsitystään laadusta sosiaali- ja terveydenhuollon käyttäjäasiakkaana sekä työyhteisön jäsenenä.
Menetelmät:
- opiskelija opiskelee kurssialustalla olevan materiaalin ja pohtii laatua omakohtaisesti. Opiskelija tekee kurssialustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
6. Tiimityö (0,5 op)
Tavoitteet: Opiskelija
a) syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen
b) tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
c) kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan dialogisuuteen.
Menetelmät: Tutkimustietoon perehtyminen yhden opinnäytetyön avulla, diasarjat ja video.
Opiskelija tekee kurssialustalla olevan tehtävän.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
Oppikurssin kokonaisuuden arviointi:
- oppikurssi tulee suorittaa kokonaisuudessaan annetun aikaikkunan puitteissa
- kaikki tehtävät on tehty ja palautettavat tehtävät palautettu kurssiaikataulun mukaisesti
- kurssistodistukseen tuleva numeerinen arviointi muodostuu tenttien arvosanojen perusteella.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty - Hylätty.
Tentit arvioidaan asteikolla T1 - K5.
Koko kurssin suorittaminen hyväksytysti edellyttää kaikkien tehtävien tekoa ja palautettavien tehtävien palautusta ja hyväksyntää määräajassa sekä tenttien läpäisyä.
Hylätty (0)
Opiskelijalla kurssi on jäänyt kesken ja tehtävät kokonaan tai osittain palauttamatta/suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut tehtävät ja läpäissyt tyydyttävästi tentit.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut tehtävät ja suorittanut tentit hyvin arvosanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut tehtävät ja suorittanut tentit kiitettävin arvosanoin.
Lisätiedot
Oppikurssi on tarkoitettu ensisijaisesti AMK opiskelijoille. Kurssi soveltuu myös YAMK opiskelijoille valinnaisiin opintoihin..
Turun AMK opiskelijoille 10 paikkaa. CampusOnline opiskelijoille 30 paikkaa.