Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminta ja markkinointiLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00BF16

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yritystoiminnan keskeiset osa-alueet ja kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

• Yrittäjyys
• Yrityksen toimintaympäristö
• Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
• Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen

Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 21.10.2024

Ajoitus

18.10.2024 - 27.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • MLILOS24
    Tradenomi (AMK), Liiketoiminnan logistiikan koulutus, monimuotototeutus S24

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yritystoiminnan keskeiset osa-alueet ja kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

• Yrittäjyys
• Yrityksen toimintaympäristö
• Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
• Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PLILOS24A
    PLILOS24A

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yritystoiminnan keskeiset osa-alueet ja kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

• Yrittäjyys
• Yrityksen toimintaympäristö
• Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
• Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Lähituntien ja Itslearning alustan materiaalit, alustalla mainittu kirjallisuus, artikkelit, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisten yritystoimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen. Opintojaksolla mahdollisesti projekteja / yritystoimeksiantoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti ( Ajankohta ilmoitetaan ensimmäisellä luentokerralla)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojaksolla yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojaksolla mahdollisesti projekteja / yritystoimeksiantoja.

- Itsenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtäviä / esityksiä
- Yksilötehtäviä
- Projekteja / yritystoimeksiantoja

- Oppimisympäristönä Itslearning

5 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 5 op = 135h.

Sisällön jaksotus

• Yrittäjyys
• Yrityksen toimintaympäristö
• Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
• Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle Itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikki tehtävät palautettu.
Osallistuminen opetukseen, tuntityöskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn.
Tentti arvioidaan asteikolla H-5.

Mahdolliset yritystoimeksiannot / projektit (arviointi sovitaan yhdessä).

Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille- ja osallistumattomuutta ryhmätyöskentelyyn aihealueiden käsittelyssä. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä. Ei ole läpäissyt tenttiä. Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu ja / tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.

Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn ja kurssin aihealueiden käsittelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia kuvailla ja analysoida yritystoiminnan keskeiset osa-alueet ja kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja selvittää menestymismahdollisuuksia. Opiskelija osaa kertoa pintapuolisesti markkinoinnin kilpailukeinoista ja asiakassegmenttien saavuttamisesta.

Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta ja läpäissyt tentin. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa korottavasti yhden arvosanan verran.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Opiskelija kykenee ymmärtämään ja osaa hyvällä tai kiitettävällä tasolla kuvata yritystoiminnan keskeisiä osa-alueita ja kannattavan liiketoiminnan edellytyksien. Opiskelija osaa etsiä hyvin ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen, selvittää menestymismahdollisuuksia ja osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamiseksi.

Opiskelija on aktiivisesti ja hyvällä tasolla osallistunut ryhmätyöskentelyyn kurssin aihealueiden käsittelyssä. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta ja läpäissyt tentin vähintään arvosanalla 2,5. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa korottavasti yhden arvosanan verran.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut kiitettävästi luennoilla käytävään keskusteluun. Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija osaa kiitettävällä tasolla kuvata ja analysoida yritystoiminnan keskeisiä osa-alueita ja kannattavan liiketoiminnan edellytyksien kytkeytymisen toisiinsa. Opiskelija osaa kiitettävällä tasolla etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja selvittää sen menestymismahdollisuuksia. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamiseksi.

Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla, ja opiskelija on kyennyt ryhmätyöskentelyssä muokkaamaan ryhmän tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa aihealueiden käsittelyyn.

Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta suoritettu hyväksytysti ja läpäissyt tentin. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Heidi Kurvinen
Ryhmät
  • PLILOS24B
    PLILOS24B

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yritystoiminnan keskeiset osa-alueet ja kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

• Yrittäjyys
• Yrityksen toimintaympäristö
• Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
• Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen

Oppimateriaalit

Lähituntien ja Itslearning alustan materiaalit, alustalla mainittu kirjallisuus, artikkelit, nettilähteet ja muu mahdollinen materiaali.
Omat muistiinpanot.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisten yritystoimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu kuitenkin keskustellen. Opintojaksolla mahdollisesti projekteja / yritystoimeksiantoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti (Ajankohta ilmoitetaan ensimmäisellä luentokerralla)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojaksolla yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja. Opintojaksolla mahdollisesti projekteja / yritystoimeksiantoja.

- Itsenäinen tiedonhaku
- Ryhmätehtäviä / esityksiä
- Yksilötehtäviä
- Projekteja / yritystoimeksiantoja

- Oppimisympäristönä Itslearning

5 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 5 op = 135h.

Sisällön jaksotus

• Yrittäjyys
• Yrityksen toimintaympäristö
• Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
• Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle Itslearning-alustan viestitoiminnon kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kaikki tehtävät palautettu.
Osallistuminen opetukseen, tuntityöskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn.
Tentti arvioidaan asteikolla H-5.

Mahdolliset yritystoimeksiannot / projektit (arviointi sovitaan yhdessä).

Jokaisen opiskelijan edellytetään osallistuvan aktiivisesti opetukseen. Oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille- ja osallistumattomuutta ryhmätyöskentelyyn aihealueiden käsittelyssä. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä. Ei ole läpäissyt tenttiä. Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu ja / tai ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi ei toteudu hyväksyttävästi.

Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille. Vastaavasti ryhmätyöskentelyyn ja kurssin aihealueiden käsittelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelijalla on vaikeuksia kuvailla ja analysoida yritystoiminnan keskeiset osa-alueet ja kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja selvittää menestymismahdollisuuksia. Opiskelija osaa kertoa pintapuolisesti markkinoinnin kilpailukeinoista ja asiakassegmenttien saavuttamisesta.

Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta ja läpäissyt tentin. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa korottavasti yhden arvosanan verran.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut hyvin luennoilla käytävään keskusteluun ja kyennyt rakentamaan kurssilla käsiteltäviä aiheita oman aikaisemman tietotaitonsa sekä kurssilla aikaisemmin opittujen kokonaisuuksien päälle. Opiskelija kykenee ymmärtämään ja osaa hyvällä tai kiitettävällä tasolla kuvata yritystoiminnan keskeisiä osa-alueita ja kannattavan liiketoiminnan edellytyksien. Opiskelija osaa etsiä hyvin ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen, selvittää menestymismahdollisuuksia ja osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamiseksi.
Opiskelija on aktiivisesti ja hyvällä tasolla osallistunut ryhmätyöskentelyyn kurssin aihealueiden käsittelyssä. Aihepiirien käsittely on kypsää, rakentavaa ja kriittistä. Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta ja läpäissyt tentin vähintään arvosanalla 2,5. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Aktiivisuus lähiopetuksessa ja muut tehtävät voivat vaikuttaa korottavasti yhden arvosanan verran.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut kiitettävästi luennoilla käytävään keskusteluun. Opiskelijan ajattelu on itsenäistä ja laaja-alaista. Opiskelija osaa kiitettävällä tasolla kuvata ja analysoida yritystoiminnan keskeisiä osa-alueita ja kannattavan liiketoiminnan edellytyksien kytkeytymisen toisiinsa. Opiskelija osaa kiitettävällä tasolla etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja selvittää sen menestymismahdollisuuksia. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamiseksi.

Luennoille osallistuminen on ollut kiitettävällä tasolla, ja opiskelija on kyennyt ryhmätyöskentelyssä muokkaamaan ryhmän tuotosta erinomaiseen suuntaan sekä yhteistyössä muiden kanssa tuomaan aitoa lisäarvoa aihealueiden käsittelyyn.

Kaikki harjoitukset tehty ja työskentelyyn osallistuminen on arvioitavissa osallistumista vaativien tehtävien osalta suoritettu hyväksytysti ja läpäissyt tentin. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 16.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Annamari Heikkilä
Ryhmät
  • PLILOS22B
    PLILOS22B
  • PLILOS22A
    PLILOS22A

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yritystoiminnan keskeiset osa-alueet ja kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

• Yrittäjyys
• Yrityksen toimintaympäristö
• Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
• Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 29.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • MLILOK22
    Liiketoiminnan logistiikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ja analysoida yritystoiminnan keskeiset osa-alueet ja kannattavan liiketoiminnan edellytykset. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.

Sisältö

• Yrittäjyys
• Yrityksen toimintaympäristö
• Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
• Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia. Tai esityksissä on suuria puutteita.
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotokset ovat kuvailevia, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät on palautettu aikataulussa, ja ne ovat laajoja ja hyviä, teorioita on hyödynnetty, ja ohjeistettuja työkaluja on käytetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti. Ja esitykset ovat ansiokkaita.
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävien suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia.
Opiskelija näkee alalle ja organisaatiolle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teorioita ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.