Siirry suoraan sisältöön

Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00BS82

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheiden viestintätapoja: markkinointiviestintä, puhelintyöskentely, neuvottelut ja kirjallinen myyntiviestintä.
- tuntee oman tapansa viestiä ja toimia organisaatiossa.

Sisältö

Viestintäharjoitukset
Thomas-analyysi

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 05.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
Opettaja
  • Sanna Merisalo
  • Taru Lehtinen
Vastuuopettaja

Taru Lehtinen

Ryhmät
  • PMYYNS22
    Myyntityö S22

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheiden viestintätapoja: markkinointiviestintä, puhelintyöskentely, neuvottelut ja kirjallinen myyntiviestintä.
- tuntee oman tapansa viestiä ja toimia organisaatiossa.

Sisältö

Viestintäharjoitukset
Thomas-analyysi

Oppimateriaalit

Itslearning-alustan materiaali, tehtävät sekä tapaamisten luentomateriaalit

Opetusmenetelmät

-Luennot ja työpajat
-Opiskelu- ja opetusmateriaalit
-Oppimistehtävät ja esitykset
-Työpajojen harjoitukset

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimateriaalit 40 h
Luennot ja työpajat 20 h
Oppimistehtävät (henkilökohtaiset/pari/ryhmä) 70 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 5.9. lähitapaamisella klo 10-12 Educityssa tilassa 2002 Ivar. Opintojaksolla kokoonnutaan tiistaisin klo 10-12 samaisessa tilassa. Viimeinen tapaaminen on 5.12.

Mikko Niskasen luento ”Erilaisuuden johtaminen ja Thomas-analyysi” opintojaksolla ”Työyhteisö- ja esimiesosaaminen” sekä Thomas-analyysin suorittaminen, mukaan luettuna Niskasen henkilökohtainen palaute tuloksista, kuuluvat myös tähän opintojaksoon. Jos olet suorittamassa tuota opintojaksoa, tämä ei vaadi sinulta lisätoimia. Jos kuitenkin jostain syystä et ole tänä syksynä suorittamassa mainittua opintojaksoa – vaikka olisit saanut sen hyväksiluettua - mene mainitulle luennolla (alustavasti viikolla 37 – tarkista lukujärjestyksestä) ja toimi siellä saamiesi ohjeiden mukaisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät sekä aktiivisuus tapaamisissa ja ryhmätyöskentelyssä vaikuttavat arviointiin.

Kurssi sisältää erilaisia oppimistehtäviä:
- tehtävä, jotka arvioidaan skaalalla 0-5. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, se alentaa arvosanaa yhdellä pykälällä.
- tehtävä, jotka arvioidaan skaalalla 0-1-2. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, sen arvosana on 0.
- tehtävät, jotka arvioidaan skaalalla HYV/HYL

Kaikki oppimistehtävät pitää olla suoritettuna hyväksytysti, jotta kurssista pääsee läpi.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen. Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita
- tunnistaa onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa
- osaa käyttää erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan

Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle. Aktiivisuus tapaamisissa, työpajoissa ja ryhmätöissä on vaatimatonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja tunnistaa siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja ymmärtää niiden vaikutuksen asiakassuhteiden ylläpitämisessä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- tunnistaa ja arvioi myyntityylien vaikutusta asiakaskohtaamisissa
- osaa viestiä selkeästi ja käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan ja löytää omia kehittämisalueita

Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja pystyy arvioimaan viestinnän onnistumista sekä löytämään kehittämiskohteita
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja kehittää niitä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa ja hyödyntää niitä omassa toiminnassaan
- osaa viestiä selkeästi ja ammattimaisesti sekä käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan, löytää omia kehittämisalueita ja kehittää aktiivisesti niitä.

Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 02.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Myyntityön koulutus
Opettaja
  • Sanna Vauranoja
  • Sanna Merisalo
Ryhmät
  • PMYYNS21
    Myyntityö S21

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheiden viestintätapoja: markkinointiviestintä, puhelintyöskentely, neuvottelut ja kirjallinen myyntiviestintä.
- tuntee oman tapansa viestiä ja toimia organisaatiossa.

Sisältö

Viestintäharjoitukset
Thomas-analyysi

Oppimateriaalit

Kurssin aikana annettu kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit

Opetusmenetelmät

-Luennot ja työpajat
-Opiskelu- ja opetusmateriaalit
-Oppimistehtävät ja esitykset
-Työpajojen harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kurssin alettua.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Kirjallisuus, artikkelit ja podcastit
- Lähitunnit ja luentomateriaali
- Oppimistehtävät
- Ryhmätyöt ja esitykset
- Pajaharjoitukset
- Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimateriaalit 40 h
Luennot ja työpajat 20 h
Oppimistehtävät (henkilökohtaiset/pari/ryhmä) 70 h

Sisällön jaksotus

Myyntityö - Asiakaslähtöisen viestinnän merkitys organisaatiolle:
- Asiakasvaatimukset, tarpeet ja toiveet myyntitoiminnan ja operatiivisen toiminnan kannalta.
- Myynti tuottaa lisäarvoa asiaksorganisaation toimintaan - aika, raha, laatu, määrä.
- Asiakassuhteiden luonne, merkitys, ylläpito ja kehittäminen.
- Yrityksen brändi, imago, asiakaskokemus ja mielikuvat, tarinat.

Omat viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen:
- Onnistunut asiakaskohtaaminen
- Myyntityylit ja myyjän ja ostajan persoonallisuuksien yhteensopivuus
- Viestintätavat myyntiprosessin eri vaiheissa
- Omien viestintätaitojen kehittäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ole paikalla. Se kannattaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät sekä aktiivisuus tapaamisissa ja ryhmätyöskentelyssä vaikuttavat arviointiin.

Kurssi sisältää erilaisia oppimistehtäviä:
- tehtävä, jotka arvioidaan skaalalla 0-5. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, se alentaa arvosanaa yhdellä pykälällä.
- tehtävä, jotka arvioidaan skaalalla 0-1-2. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, sen arvosana on 0.
- tehtävät, jotka arvioidaan skaalalla HYV/HYL

Kaikki oppimistehtävät pitää olla suoritettuna hyväksytysti, jotta kurssista pääsee läpi.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen. Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita
- tunnistaa onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa
- osaa käyttää erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan

Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle. Aktiivisuus tapaamisissa, työpajoissa ja ryhmätöissä on vaatimatonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja tunnistaa siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja ymmärtää niiden vaikutuksen asiakassuhteiden ylläpitämisessä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- tunnistaa ja arvioi myyntityylien vaikutusta asiakaskohtaamisissa
- osaa viestiä selkeästi ja käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan ja löytää omia kehittämisalueita

Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja pystyy arvioimaan viestinnän onnistumista sekä löytämään kehittämiskohteita
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja kehittää niitä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa ja hyödyntää niitä omassa toiminnassaan
- osaa viestiä selkeästi ja ammattimaisesti sekä käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan, löytää omia kehittämisalueita ja kehittää aktiivisesti niitä.

Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.