Siirry suoraan sisältöön

Myyjän viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS82-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 30.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2022 - 02.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Myyntityön koulutus
Opettajat
Sanna Vauranoja
Sanna Merisalo
Opintojakso
KH00BS82
Toteutukselle KH00BS82-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Myyntityö - Asiakaslähtöisen viestinnän merkitys organisaatiolle:
- Asiakasvaatimukset, tarpeet ja toiveet myyntitoiminnan ja operatiivisen toiminnan kannalta.
- Myynti tuottaa lisäarvoa asiaksorganisaation toimintaan - aika, raha, laatu, määrä.
- Asiakassuhteiden luonne, merkitys, ylläpito ja kehittäminen.
- Yrityksen brändi, imago, asiakaskokemus ja mielikuvat, tarinat.

Omat viestintätaidot ja asiakaskohtaaminen:
- Onnistunut asiakaskohtaaminen
- Myyntityylit ja myyjän ja ostajan persoonallisuuksien yhteensopivuus
- Viestintätavat myyntiprosessin eri vaiheissa
- Omien viestintätaitojen kehittäminen

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa myyntiprosessin eri vaiheiden viestintätapoja: markkinointiviestintä, puhelintyöskentely, neuvottelut ja kirjallinen myyntiviestintä.
- tuntee oman tapansa viestiä ja toimia organisaatiossa.

Sisältö

Viestintäharjoitukset
Thomas-analyysi

Oppimateriaalit

Kurssin aikana annettu kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit

Opetusmenetelmät

-Luennot ja työpajat
-Opiskelu- ja opetusmateriaalit
-Oppimistehtävät ja esitykset
-Työpajojen harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kurssin alettua.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Kirjallisuus, artikkelit ja podcastit
- Lähitunnit ja luentomateriaali
- Oppimistehtävät
- Ryhmätyöt ja esitykset
- Pajaharjoitukset
- Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimateriaalit 40 h
Luennot ja työpajat 20 h
Oppimistehtävät (henkilökohtaiset/pari/ryhmä) 70 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät sekä aktiivisuus tapaamisissa ja ryhmätyöskentelyssä vaikuttavat arviointiin.

Kurssi sisältää erilaisia oppimistehtäviä:
- tehtävä, jotka arvioidaan skaalalla 0-5. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, se alentaa arvosanaa yhdellä pykälällä.
- tehtävä, jotka arvioidaan skaalalla 0-1-2. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, sen arvosana on 0.
- tehtävät, jotka arvioidaan skaalalla HYV/HYL

Kaikki oppimistehtävät pitää olla suoritettuna hyväksytysti, jotta kurssista pääsee läpi.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen. Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita
- tunnistaa onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa
- osaa käyttää erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan

Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle. Aktiivisuus tapaamisissa, työpajoissa ja ryhmätöissä on vaatimatonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja tunnistaa siihen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja ymmärtää niiden vaikutuksen asiakassuhteiden ylläpitämisessä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- tunnistaa ja arvioi myyntityylien vaikutusta asiakaskohtaamisissa
- osaa viestiä selkeästi ja käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan ja löytää omia kehittämisalueita

Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää asiakaslähtöisen viestinnän merkityksen organisaatiolle ja pystyy arvioimaan viestinnän onnistumista sekä löytämään kehittämiskohteita
- tunnistaa keinoja ylläpitää asiakassuhteita ja kehittää niitä
- hyödyntää onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
- ymmärtää myyntityylien vaikutuksen asiakaskohtaamisissa ja hyödyntää niitä omassa toiminnassaan
- osaa viestiä selkeästi ja ammattimaisesti sekä käyttää monipuolisesti erilaisia viestintäkeinoja myyntiprosessin eri vaiheissa
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan, löytää omia kehittämisalueita ja kehittää aktiivisesti niitä.

Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.

Lisätiedot

Ole paikalla. Se kannattaa.

Siirry alkuun