Siirry suoraan sisältöön

Dramaturgia 2Laajuus (3 op)

Tunnus: KU00CH67

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kirjoittaa esitystekstiä ja tunnistaa dramaturgisia elementtejä.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ

Ilmoittautumisaika

04.02.2024 - 04.03.2024

Ajoitus

05.03.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 15

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Mervi Rankila-Källström

Tavoitteet

Opiskelija osaa kirjoittaa esitystekstiä ja tunnistaa dramaturgisia elementtejä.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ

Oppimateriaalit

Oppikirjana käytetään soveltavin osin mm. teosta Dramaturgiakirja: Kaikki järjestyy aina ja opinnäytettä Paikan dramaturgioita. Molemmat tekstit löytyvät verkosta pdf:nä.
Muu lukemisto täydentyy ennen kurssin alkua.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu harjoitteista, keskusteluista, luennoista, lukemisesta, katsomisesta ja kirjoittamisesta. Kurssin osana käydään katsomassa yksi tai kaksi esitystä yhdessä ilta-aikaan tai viikonloppuna.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vertaiskeskustelu ja vertaispalaute ovat tärkeä osa kurssia. Keskusteluissa ja palautteen antamisen tilanteissa opiskelijoita kannustetaan aktiiviseen kuunteluun ja tilan luomiseen erilaisille taiteellisille, yhteiskunnallisille ja henkilökohtaisille näkökulmille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla opiskelijat saavat kotitehtäväksi sekä luettavaa, katsottavaa että kirjoitettavaa. Opiskelijat toteuttavat ryhmissä dramaturgiset suunnitelmat, joita työstetään myös oppituntien ulkopuolella.

Sisällön jaksotus

Kurssilla käsitellään dramaturgista ajattelua ja työskentelyä nykyteatterissa, nykynukketeatterissa ja esitystaiteessa. Tarkastelemme, miten esitysdramaturgiaa rakennetaan eri lähtökohdista, esim. suhteessa tilaan, materiaaliin tai yleisöön.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. läsnäolo opetuskerroilla
2. tehtävien suorittaminen määräajassa
3. dramaturgisten työkalujen ja rakenteiden käyttö tehtävissä
4. annettuun oppimateriaaliin tutustuminen ja sen soveltaminen

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojakson tehtävistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla käsiteltyjä dramaturgisen työskentelyn lähtökohtia hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen ja koetun tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa.

Ilmoittautumisaika

25.01.2023 - 31.03.2023

Ajoitus

24.02.2023 - 01.06.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 15

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
  • PTEATS22
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa kirjoittaa esitystekstiä ja tunnistaa dramaturgisia elementtejä.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ

Oppimateriaalit

Opettaja ohjeistaa kaunokirjallisen materiaalin, lisäksi:
Reitala, Heinonen (toim.): Dramaturgioita. Palmenia-kustannus 2001.
Salminen, Snicker (toim.): Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja. Like 2012

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opettajajohtoiset tilanteet, keskustelut, henkilökohtaiset sekä ryhmässä tehtävät oppimistehtävät.

Sisällön jaksotus

Dramaturgian ja draaman kirjoittamisen perusteet - luennot sekä keskustelut. Henkilökohtainen kirjoittamistyö sekä kirjoittaminen ryhmissä. Näytelmien sekä toisten opiskelijoiden tekstien lukeminen. Vertaispalautteen anto pienryhmissä tai pareittain.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistumien vuorovaikutustilanteisiin kontaktiopetuksessa
Oppimistehtävät.

Hylätty (0)

Opiskelija osallistuu ja tekee oppimistehtävät puutteellisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin ja tekee oppimistehtävät määräajoissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija asettaa itselleen oppimistavoitteita ja yhdistää aikaisempia tietoja ja taitojaan dramaturgiasta opintojaksolla opittuun.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija pyrkii kehittämään omaa taiteellista näkemystään dramaturgisesta näkökulmasta. Opiskelija toimii tiimeissä ja ryhmässä ammattimaisesti ja rakentavasti.