Siirry suoraan sisältöön

Opetusharjoittelu 1Laajuus (5 op)

Tunnus: 2011408

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa opintojakso- tai kurssikurssikokonaisuuden valitsemalleen kohderyhmälle tai -ryhmille. Opiskelu tapahtuu työelämäyhteistyössä teatteri-ilmaisun ohjaamisen prosessina. Opetusharjoittelija osaa arvioida sekä omaa työskentelyään että laatia asiantuntevan ja rakentavan vertaispalautteen muille opetusharjoittelijoille.

Sisältö

Teatteri-ilmaisun opetuksen suunnittelu ja toteutus. Muiden opetustuntien seuraaminen, vertaispalautteen laatiminen. Työharjoittelusopimuksen ja työharjoittelusuunnitelman laatiminen ja työharjoittelupäiväkirjan raportointi.

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 25

Opettaja
  • Minna Haapasalo
Vastuuopettaja

Minna Haapasalo

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa opintojakso- tai kurssikurssikokonaisuuden valitsemalleen kohderyhmälle tai -ryhmille. Opiskelu tapahtuu työelämäyhteistyössä teatteri-ilmaisun ohjaamisen prosessina. Opetusharjoittelija osaa arvioida sekä omaa työskentelyään että laatia asiantuntevan ja rakentavan vertaispalautteen muille opetusharjoittelijoille.

Sisältö

Teatteri-ilmaisun opetuksen suunnittelu ja toteutus. Muiden opetustuntien seuraaminen, vertaispalautteen laatiminen. Työharjoittelusopimuksen ja työharjoittelusuunnitelman laatiminen ja työharjoittelupäiväkirjan raportointi.

Oppimateriaalit

Katso Itslearning-työtilasta YLEISET OHJEET OPETUSHARJOITTELUSTA -> "Taustamateriaalia teatteriopettajalle"

Opetusmenetelmät

Opetusharjoittelu on työelämälähtöistä taidepedagogiikan oppimista ammattikentällä opiskelijan itse valitsemassa ja hankkimassa kohteessa, omalle ammatilliselle kehittymiselle sopivassa kontekstissa. Opetusharjoittelun valinnassa auttaa opetusharjoitteluseminaarien presentaatioiden kuuleminen, vertaiskokemusten jakaminen, tutoropettajan kanssa keskusteleminen sekä opetusharjoitteluohjaajan ohjaus. Opetusharjoittelun voi tehdä työparina tai jopa tiiminä tilanteen mukaan. Opetusharjoittelu voi myös toteutua omassa oppilaitoksessa perustelluissa tilanteissa, joista voit keskustella ohjaajan kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetusharjoittelu 1 on taidepedagogisen prosessin itsenäistä suunnittelemista, toteuttamista, reflektointia ja presentointia ohjaavan opettajan ohjauksessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op:n kokonaisuuteen kuuluu VÄHINTÄÄN 6 h (1 h = 60 min) kontaktiopetusta (eli opetettavia tunteja). Tämän lisäksi opiskelijan työhön kuuluu yhteydenpito opetusharjoittelutahoon, opetuskontekstiin tutustuminen, opetettavan ryhmän lähtötasoon ja mahdollisesti kehitysvaiheeseen tutustuminen (tarkastele: mitä tämä konteksti ja ryhmä tarvitsee oppiakseen ja kehittyäkseen), opetuskokonaisuuden suunnittelu ja reflektointi, yksittäisten tuntien suunnittelu ja reflektointi kirjallisesti, harjoittelun raportointi sekä presentointi opetusharjoitteluseminaarissa.

Palautettavat kirjalliset oppimistehtävät ovat siis: 1) työharjoittelusopimus 2)tuntisuunnitelmat ja ohjauskertojen reflektiot 3) opetusharjoitteluraportti 4) seminaaripresentaatio (yleensä power point -esitys. Tarkemmat ohjeet löytyvät Itslearning -alustalta työtilasta Teatteri-ilmaisun ohjaajan opetusharjoittelu.

Useimmissa opetusharjoittelussa suurempi kontaktiopetusmäärä kuin 6 h on suositeltavaa. Esim. jos opetusta on 1,5 h viikossa ja kertoja on 8-10 kertaa, on kyseessä yhden harjoittelun kontaktiopetusmäärä. Tuntimäärä tarkoittaa opiskelijan yksin opettamaa määrää tunteja. Mikäli opiskelija toimii työparin kanssa tai tiimissä, täytyy jokaisen opetusmäärä olla eroteltavissa.  

Opetusharjoittelussa tärkeämpää kuin kontaktituntien määrän laskeminen on opetuskokonaisuuden toimivuus ja osallistujien kannalta mielekkään kaaren luominen. Suunnittele siis opetusharjoitteittelua oppiminen ja ammatillinen kehittyminen edellä: millaisesta opetuksen suunnittelusta ja toteutukseksta haluat ja tarvitset harjoittelua, mikä on pedagogina kehittymisellesi hyvä askel tässä kohtaa?
Näistä kysymyksistä voit aina kysyä ja keskustella opetusharjoittelun ohjaajan kanssa.


Opetusharjoittelun kokonaisuudesta ja kontaktiopetuksen määrästä voi aina keskustella ohjaavan opettajan kanssa. Perustelluista syistä opetettava tuntimäärä voi vaihdella (esim. erityisryhmä, opetusmateriaalin luominen tilaustaholle tms.). 

Sisällön jaksotus

Yleensä ensimmäinen opetusharjoittelu tehdään 3. opiskeluvuotena. Opiskelija voi aloittaa harjoittelun sopivan tilaisuuden tullen jo 2. opiskeluvuotena, mikäli Ryhmän ohjaaminen ja pedagogiikka 1 ja 2 opintojaksot, sekä koululaisprojekti (1. opintovuonna tehtävä projektiopinto) on hyväksytysti tehtynä.
Opetusharjoittelu etenee vaiheittain:

1.
Opetusharjoittelupaikan hankkiminen ja sen hyväksyttäminen opetusharjoittelun ohjaajalla (Minna: minna.haapasalo@turkuamk.fi).

2.
Työharjoittelusopimuksen tekeminen.

3.
Omien oppimistavoitteiden asettaminen sekä sisällön suunnittelu opetusharjoittelupaikan (konteksti) ja opetettavan ryhmän tarpeiden ja tavoitteiden mukaisesti.

4.
Opetuksen toteutusprosessi ja reflektointiprosessi. Opetusharjoittelun ohjaaja käy katsomassa tuntiasi mahdollisuuksien mukaan ja käytte ohjauskeskustelun. Mikäli opetusharjoittelupaikkaan tuleminen ei ole mahdollista, videoit opetustasi.(KATSO siinä tapauksessa videoinnin ohje Itslearning. opetusharjoittele 2.) Jokaisesta opetuskerrasta teet kirjallisen suunnitelman ja reflektion.

5.
Osallistut opetusharjoitteluseminaariin, jossa esittelet (syys-tai toukokuussa) harjoittelun muille opiskelijoille.
Palautat kokoavan raportin opetusharjoittelusta (ohje Itslearning:ssa tehtäväpalautuksen yhteydessä).

Viestintäkanava ja lisätietoja

opetusharjoittelun ohjaaja: minna.haapasalo@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetusharjoittelussa arvioidaan opetusharjoitteluprosessin suunnittelua, toteutusta ja reflektointia oppimistehtävien kautta, opetustilanteessa sekä ohjaustilanteessa.

Hylätty (0)

Opiskelijan opetustyön suunnittelu, toteutus ja/tai reflektointi on puutteellista tai kesken.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään. Opiskelija käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti taiteellispedagogisessa toiminnassaan. Opiskelija osallistuu dialogisesti vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen. Opiskleija itsearvioi perustellusti taidepedagogista osaamistaan. Opiskelija yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään. Opiskelija kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti ja analysoi ja kehittää taidekasvatuksellista toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija hallitsee laajasti taidepedagogiikan ja taidekasvatuksen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti. Opiskelija analysoi ja/tai kehittää teatteripedagogiikan työskentelytapoja.