Siirry suoraan sisältöön

MikrobiologiaLaajuus (5 op)

Tunnus: 5021100

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selostaa mikrobien ja muiden solujen rakennetta, luokittelua ja toimintaa. Hän tuntee ympäristötekijöiden vaikutuksen mikrobien kasvuun, lisääntymiseen ja leviämiseen. Opiskelija tuntee mikrobien hyödyllisen ja haitallisen vaikutuksen. Hän osaa käyttää mikrobiologisia menetelmiä ja osaa soveltaa aseptiikan periaatteita erilaisissa työympäristöissä.

Sisältö

- solun rakenne ja toiminta
- mikrobien luokittelu
- mikrobien kasvu, kasvukinetiikka ja kasvun säätely
- virukset
- mikrobien biologinen ja teollinen merkitys ja käyttö
- mikrobiologinen työturvallisuus ja hygienia
- sterilointitekniikat
- laboratoriotöitä

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 16.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Jarno Pusa
  • Eija Kulju
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 4 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PBIOKES23A
    PBIOKES23A
  • PBIOKES23B
    PBIOKES23B
  • PBIOKES23
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3
  • Pienryhmä 4

Tavoitteet

Opiskelija osaa selostaa mikrobien ja muiden solujen rakennetta, luokittelua ja toimintaa. Hän tuntee ympäristötekijöiden vaikutuksen mikrobien kasvuun, lisääntymiseen ja leviämiseen. Opiskelija tuntee mikrobien hyödyllisen ja haitallisen vaikutuksen. Hän osaa käyttää mikrobiologisia menetelmiä ja osaa soveltaa aseptiikan periaatteita erilaisissa työympäristöissä.

Sisältö

- solun rakenne ja toiminta
- mikrobien luokittelu
- mikrobien kasvu, kasvukinetiikka ja kasvun säätely
- virukset
- mikrobien biologinen ja teollinen merkitys ja käyttö
- mikrobiologinen työturvallisuus ja hygienia
- sterilointitekniikat
- laboratoriotöitä

Oppimateriaalit

Oppikirja: Sojakka, Kirsi; Välimäki, Maija-Liisa Ammatillinen mikrobiologia, OPH
Its oleva opiskelumateriaali, joka sisältää teoriatuntien diat sekä laboratoriotöiden ohjeistuksen.
Messissä oleva laboratoriotöiden ohjeistus.

Opetusmenetelmät

Suuri osa opiskelusta on itsenäistä työskentelyä, ja materiaali on saatavilla Its kurssilla. Teoriaopetus toteutetaan lähi/etäopetuksena. Teoriaopetukseen on yhdistettynä ryhmätyöskentelyä.

Lähikerrat ovat laboratorioympäristössä tapahtuvaa käytännön työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta lopputentti, johon kuuluu sekä teoria että laboratoriotyöt jakson lopulla. Tentin ajankohta sovitaan introkerralla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson teoriaopetus tapahtuu käyttäen käänteisen oppimisen -menetelmää sekä opiskelijat tekevät ryhmätöitä.

Laboratoriotyöt tehdään lähiopetuksena paritöinä ryhmissä. Laboratoriotyöt tehdään Lean-periaatteiden mukaisessa laboratorioympäristössä, pääpaino aseptiikan harjoittelussa sekä mikrobiologisten työmenetelmien oppimisessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät liittyvät mikrobiologian peruskäsitteiden, terminologian sekä mikrobien kasvatuksen ja kasvun selvittämiseen.
Laboratoriotöistä laaditaan raportteja.
Ryhmätöiden suoritus tapahtuu esittämällä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu teoriaopinnoista (2 op) ja laboratoriotöistä (3 op).
Laboratoriotyöt tehdään n. 20 opiskelijan ryhmissä, 2-3 opiskelijan pienryhminä.
Laboratoriotöissä on ehdoton 100% läsnäolovelvollisuus. Sairaus- ym. pakottavissa tilanteissa poissaolosta on ilmoitettava opettajalle etukäteen mahdollisimman hyvissä ajoin. Yksikin luvaton ja ennalta ilmoittamaton poissaolo voi johtaa koko laboratorio-osion hylkäämiseen.

Laboratoriotöissä harjoitellaan aseptisen työskentelyn periaatteita, elintarvikkeiden sekä juomaveden mikrobiologista laadunvarmistusta sekä mikroskopointia ja mikrobien alustavaa tunnistamista. Harjoitellaan solulaskentaa.

Mikrobiologian teoriaopinnoissa käydään läpi mikrobien kasvatukseen liittyviä oleellisia ympäristötekijöitä sekä niiden merkitystä teollisessa ympäristössä. Perehdytään mikrobien eri luokkiin sekä patogeenisiin mikrobeihin. Tutustutaan prokaryootti sekä eukaryoottisolujen solurakenteisiin ja -toimintaan.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähitunneilla on läsnäolovelvoite sekä laboratoriotyöt ovat pakollisia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista osista:
- Mikrobiologian teoria, mikrobiologian laboratoriotyöt tentin arvosana (1-5): 40%
- Laboratoriotöiden raporttien arvosanojen keskiarvo (1-5): 50%
- Ryhmätyöt (vertaisarviointi 1-5): 10%

Arvioinnissa rajatapauksessa laboratoriotöiden arvosanaan vaikuttavat arvosanaa kohottavasti:
Laboratoriotyöhön valmistautuminen (esitehtävien ja kotitehtävien tekeminen)
Laboratoriotyöskentely (työn sujuvuus, oikeiden välineiden käyttö, siisteys, yhteistyö)
Laboratoriopäiväkirja (reaaliaikainen täyttäminen, oikea dokumentointitapa

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, kunnes kaikki suorituksen osa-alueet on hyväksytysti suoritettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Laboratorio-osaaminen:
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöt huolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisesti sekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää mikrobiologian työskentelyn loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja näytteiden vaikutusta työn lopputulokseen.

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Eija Kulju
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PBIOKES22A
    PBIOKES22A
  • PBIOKES22B
    PBIOKES22B
  • PBIOKES22
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3

Tavoitteet

Opiskelija osaa selostaa mikrobien ja muiden solujen rakennetta, luokittelua ja toimintaa. Hän tuntee ympäristötekijöiden vaikutuksen mikrobien kasvuun, lisääntymiseen ja leviämiseen. Opiskelija tuntee mikrobien hyödyllisen ja haitallisen vaikutuksen. Hän osaa käyttää mikrobiologisia menetelmiä ja osaa soveltaa aseptiikan periaatteita erilaisissa työympäristöissä.

Sisältö

- solun rakenne ja toiminta
- mikrobien luokittelu
- mikrobien kasvu, kasvukinetiikka ja kasvun säätely
- virukset
- mikrobien biologinen ja teollinen merkitys ja käyttö
- mikrobiologinen työturvallisuus ja hygienia
- sterilointitekniikat
- laboratoriotöitä

Oppimateriaalit

Oppikirja: Sojakka, Kirsi; Välimäki, Maija-Liisa Ammatillinen mikrobiologia, OPH
Its oleva opiskelumateriaali, joka sisältää teoriatuntien diat sekä laboratoriotöiden ohjeistuksen.
Messissä oleva laboratoriotöiden ohjeistus.

Opetusmenetelmät

Suuri osa opiskelusta on itsenäistä työskentelyä, ja materiaali on saatavilla Its kurssilla. Teoriaopetus toteutetaan lähi/etäopetuksena. Teoriaopetukseen on yhdistettynä ryhmätyöskentelyä.

Lähikerrat ovat laboratorioympäristössä tapahtuvaa käytännön työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta lopputentti, johon kuuluu sekä teoria että laboratoriotyöt jakson lopulla. Tentin ajankohta sovitaan introkerralla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson teoriaopetus tapahtuu käyttäen käänteisen oppimisen -menetelmää sekä opiskelijat tekevät ryhmätöitä.

Laboratoriotyöt tehdään lähiopetuksena paritöinä ryhmissä. Laboratoriotyöt tehdään Lean-periaatteiden mukaisessa laboratorioympäristössä, pääpaino aseptiikan harjoittelussa sekä mikrobiologisten työmenetelmien oppimisessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät liittyvät mikrobiologian peruskäsitteiden, terminologian sekä mikrobien kasvatuksen ja kasvun selvittämiseen.
Laboratoriotöistä laaditaan raportteja.
Ryhmätöiden suoritus tapahtuu esittämällä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu teoriaopinnoista (2 op) ja laboratoriotöistä (3 op).
Laboratoriotyöt tehdään n. 20 opiskelijan ryhmissä, 2-3 opiskelijan pienryhminä.
Laboratoriotöissä on ehdoton 100% läsnäolovelvollisuus. Sairaus- ym. pakottavissa tilanteissa poissaolosta on ilmoitettava opettajalle etukäteen mahdollisimman hyvissä ajoin. Yksikin luvaton ja ennalta ilmoittamaton poissaolo voi johtaa koko laboratorio-osion hylkäämiseen.

Laboratoriotöissä harjoitellaan aseptisen työskentelyn periaatteita, elintarvikkeiden sekä juomaveden mikrobiologista laadunvarmistusta sekä mikroskopointia ja mikrobien alustavaa tunnistamista. Harjoitellaan solulaskentaa.

Mikrobiologian teoriaopinnoissa käydään läpi mikrobien kasvatukseen liittyviä oleellisia ympäristötekijöitä sekä niiden merkitystä teollisessa ympäristössä. Perehdytään mikrobien eri luokkiin sekä patogeenisiin mikrobeihin. Tutustutaan prokaryootti sekä eukaryoottisolujen solurakenteisiin ja -toimintaan.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähitunneilla on läsnäolovelvoite sekä laboratoriotyöt ovat pakollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista osista:
- Mikrobiologian teoria, mikrobiologian laboratoriotyöt tentin arvosana (1-5): 50%
- Laboratoriotöiden raporttien arvosanojen keskiarvo (1-5): 40%
- Ryhmätyöt (vertaisarviointi 1-5): 10%

Arvioinnissa rajatapauksessa laboratoriotöiden arvosanaan vaikuttavat arvosanaa kohottavasti:
Laboratoriotyöhön valmistautuminen (esitehtävien ja kotitehtävien tekeminen)
Laboratoriotyöskentely (työn sujuvuus, oikeiden välineiden käyttö, siisteys, yhteistyö)
Laboratoriopäiväkirja (reaaliaikainen täyttäminen, oikea dokumentointitapa

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, kunnes kaikki suorituksen osa-alueet on hyväksytysti suoritettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Laboratorio-osaaminen:
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöt huolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisesti sekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää mikrobiologian työskentelyn loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja näytteiden vaikutusta työn lopputulokseen.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 15.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
  • Eija Kulju
  • Raimo Pärssinen
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 4 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PBIOKES21
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
  • PBIOKES21B
    PBIOKES21B
  • PBIOKES21A
    PBIOKES21A
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3
  • Pienryhmä 4

Tavoitteet

Opiskelija osaa selostaa mikrobien ja muiden solujen rakennetta, luokittelua ja toimintaa. Hän tuntee ympäristötekijöiden vaikutuksen mikrobien kasvuun, lisääntymiseen ja leviämiseen. Opiskelija tuntee mikrobien hyödyllisen ja haitallisen vaikutuksen. Hän osaa käyttää mikrobiologisia menetelmiä ja osaa soveltaa aseptiikan periaatteita erilaisissa työympäristöissä.

Sisältö

- solun rakenne ja toiminta
- mikrobien luokittelu
- mikrobien kasvu, kasvukinetiikka ja kasvun säätely
- virukset
- mikrobien biologinen ja teollinen merkitys ja käyttö
- mikrobiologinen työturvallisuus ja hygienia
- sterilointitekniikat
- laboratoriotöitä

Oppimateriaalit

Oppikirja: Sojakka, Kirsi; Välimäki, Maija-Liisa Ammatillinen mikrobiologia, OPH
Its oleva opiskelumateriaali, joka sisältää teoriatuntien diat sekä laboratoriotöiden ohjeistuksen.
Messissä oleva laboratoriotöiden ohjeistus.

Opetusmenetelmät

Suuri osa opiskelusta on itsenäistä työskentelyä, ja materiaali on saatavilla Its kurssilla. Teoriaopetus toteutetaan lähi/etäopetuksena. Teoriaopetukseen on yhdistettynä ryhmätyöskentelyä.

Lähikerrat ovat laboratorioympäristössä tapahtuvaa käytännön työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta lopputentti, johon kuuluu sekä teoria että laboratoriotyöt jakson lopulla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson teoriaopetus tapahtuu käyttäen käänteisen oppimisen -menetelmää sekä opiskelijat tekevät ryhmätöitä.

Laboratoriotyöt tehdään lähiopetuksena paritöinä ryhmissä. Laboratoriotyöt tehdään Lean-periaatteiden mukaisessa laboratorioympäristössä, pääpaino aseptiikan harjoittelussa sekä mikrobiologisten työmenetelmien oppimisessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät liittyvät mikrobiologian peruskäsitteiden, terminologian sekä mikrobien kasvatuksen ja kasvun selvittämiseen.
Laboratoriotöistä laaditaan raportteja.
Ryhmätöiden suoritus tapahtuu esittämällä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu teoriaopinnoista (2 op) ja laboratoriotöistä (3 op).
Laboratoriotyöt tehdään n. 20 opiskelijan ryhmissä, 2-3 opiskelijan pienryhminä.
Laboratoriotöissä on ehdoton 100% läsnäolovelvollisuus. Sairaus- ym. pakottavissa tilanteissa poissaolosta on ilmoitettava opettajalle etukäteen mahdollisimman hyvissä ajoin. Yksikin luvaton ja ennalta ilmoittamaton poissaolo voi johtaa koko laboratorio-osion hylkäämiseen.

Laboratoriotöissä harjoitellaan aseptisen työskentelyn periaatteita, elintarvikkeiden sekä juomaveden mikrobiologista laadunvarmistusta sekä mikroskopointia ja mikrobien alustavaa tunnistamista. Harjoitellaan solulaskentaa.

Mikrobiologian teoriaopinnoissa käydään läpi mikrobien kasvatukseen liittyviä oleellisia ympäristötekijöitä sekä niiden merkitystä teollisessa ympäristössä. Perehdytään mikrobien eri luokkiin sekä patogeenisiin mikrobeihin. Tutustutaan prokaryootti sekä eukaryoottisolujen solurakenteisiin ja -toimintaan.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähitunneilla on läsnäolovelvoite sekä laboratoriotyöt ovat pakollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista osista:
- Mikrobiologian teoria, mikrobiologian laboratoriotyöt tentin arvosana (1-5): 3/5
- Laboratoriotöiden raporttien arvosanojen keskiarvo (1-5): 2/5
- Ryhmätyöt (hyv/hyl)
- Kotitehtävien suorittaminen (hyv./hyl.)
Arvioinnissa rajatapauksessa laboratoriotöiden arvosanaan vaikuttavat arvosanaa kohottavasti:
Laboratoriotyöhön valmistautuminen (esitehtävien ja kotitehtävien tekeminen)
Laboratoriotyöskentely (työn sujuvuus, oikeiden välineiden käyttö, siisteys, yhteistyö)
Laboratoriopäiväkirja (reaaliaikainen täyttäminen, oikea dokumentointitapa

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, kunnes kaikki suorituksen osa-alueet on hyväksytysti suoritettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Laboratorio-osaaminen:
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöt huolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisesti sekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää mikrobiologian työskentelyn loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja näytteiden vaikutusta työn lopputulokseen.