Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapian opinnäytetyön ideointi ja suunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BE24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella fysioterapian kehittämiskohteen ja/tai tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan fysioterapian kehittämiskohteensa näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimiseksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajaamisesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistyön tarkoituksen ja tavoitteet,
• valita kehittämistoiminnalleen tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen/muutoksen aikaansaamiseksi / toteuttamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuuskysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia viestintäsuunnitelman osana kehittämistoiminnan suunnitelmaa,
• laatia arviointikriteerit suunnittelemalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea kehittämistoimintansa toteutukseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämistyössään.

Sisältö

Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 22

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Kati Naamanka
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella fysioterapian kehittämiskohteen ja/tai tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan fysioterapian kehittämiskohteensa näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimiseksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajaamisesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistyön tarkoituksen ja tavoitteet,
• valita kehittämistoiminnalleen tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen/muutoksen aikaansaamiseksi / toteuttamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuuskysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia viestintäsuunnitelman osana kehittämistoiminnan suunnitelmaa,
• laatia arviointikriteerit suunnittelemalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea kehittämistoimintansa toteutukseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämistyössään.

Sisältö

Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.

Sisällön jaksotus

KESKEN / TÄYDENTYY!

Aiheiden esittely (sposti / ITS) marraskuun alussa

Syksyn lopussa 12/2024 aiheiden esittely ja valinta (lukkarivaraus!)

Tammikuu 2025 ennen ensimmäistä pajapäivää yhteinen suunnitelman tekemisen ohjaus (lukkarivaraus!)

Kevät 2025 Suunnitelman tekeminen - suunnitelma valmis kevään aikana

Kevään 2025 pajapäivät suunnitelmien esityksiin

Syksy 2025 Toteutus ja raportointi

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Kati Naamanka
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella fysioterapian kehittämiskohteen ja/tai tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan fysioterapian kehittämiskohteensa näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimiseksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajaamisesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistyön tarkoituksen ja tavoitteet,
• valita kehittämistoiminnalleen tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen/muutoksen aikaansaamiseksi / toteuttamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuuskysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia viestintäsuunnitelman osana kehittämistoiminnan suunnitelmaa,
• laatia arviointikriteerit suunnittelemalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea kehittämistoimintansa toteutukseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämistyössään.

Sisältö

Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.

Oppimateriaalit

Pajapäivien materiaali ja materiaalit ITSissä.

Ketui-opintojakson materiaalit ja niiden lähdeluettelot ITSissä.

Messin opinnäytetyön materiaali: Etusivu > Opiskelu > Opinnäytetyö

Opetusmenetelmät

Opiskelija on varmistanut, että hänellä on amk-tasoinen tutkimus- ja kehittämismenetelmien osaaminen ennen opinnäytetyön aloittamista syksyllä 2024. Parhaiten tästä voi varmistua suorittamalla oppimissuunnitelmaan pakollisena opintojaksona sisältyvät 5 op:n laajuiset Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatiomenetelmien opinnot Itslearning-järjestelmässä kevään 2024 tai kesän 2024 aikana, viimeistään syksyllä 2024.

Opinnäytetyön suunnitelma edellyttää opiskelijalta itsenäistä aiheeseen perehtymistä ja aktiivista otetta työn eri vaiheissa.

Ohjausta on saatavilla pajapäivissä sekä ohjaavalta opettajalta, kun aktiivisesti hakee ohjausta. Suosimme pienryhmäohjausta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä, koostuen seuraavasti:

-Osallistuminen 3.6., 17.9. sekä pajapäivien (3kpl) aikana tapahtuviin ohjauksiin

-Opinnäytetyön suunnitelmien esitysten seuraaminen pajapäivissä ja merkintä opinnäytetyöpassiin (5 kpl) sisältäen
--Opinnäytetyön suunnitelman suullinen ja kirjallinen opponointi (1kpl)
--Oman opinnäytetyösuunnitelman suullinen ja kirjallinen esitys (1kpl)

-Opinnäytetyön kirjallisen suunnitelman kirjoittaminen vaadittavine liitteineen ja hyväksyttäminen ohjaavalla opettajalla

-Opinnäytetyön suunnitelmalomakkeen ja kolmen osapuolen (toimeksiantaja, opiskelija ja AMK:n edustaja) allekirjoittaman opinnäytetyösopimuksen tallentaminen Somaatti-järjestelmään (ks. Messi - Opiskelu - Opinnäytetyö). Fysioterapeuttikoulutuksessa opinnäytetyösopimuksen allekirjoittajaksi AMK:n edustajana merkitään Esa Bärlund.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opinnäytetyön suunnitelmavaihe on hyväksytty, kun
-opinnäytetyön suunnitelma on esitetty seminaarissa
-ohjaaja on hyväksynyt suunnitelman ja
-opinnäytetyön suunnitelmalomake ja opinnäytetyösopimus liitteineen on tallennettu Somaattiin (ks. Messi - Opiskelu - Opinnäytetyö)

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön aiheet lisätään Opinnäytetyöprosessi -alustalle ITSiin huhtikuun loppuun mennessä. Tämän jälkeen opiskelijalla on 1 kk aikaa valita opinnäytetyöpari ja aihe. Opinnäytetyön suunnittelu alkaa 3.6. 2024 opinnäytetyön aiheiden valinnalla. Tässä tilaisuudessa käydään myös läpi opinnäytetyön suunnitelman tekemistä.

Tämän jälkeen jatkuu itsenäinen aiheeseen perehtyminen, opinnäytetyötä tekevän ryhmän järjestäytyminen ja työskentelyn suunnittelu ja suunnitelman rakentaminen. Suunnitelma raportoidaan sovitusti pajapäivässä / suunnitelmaseminaarissa syksyn 2024 aikana.

Pajapäivät ovat pääsääntöisesti joka kuukauden viimeinen maanantai. Näissä päivissä opinnäytetyön suunnitelmaan liittyviä vaiheita ja eri vaiheisiin liittyviä dokumentteja ja sopimuksien käyttöä ohjataan. Pajapäivissä myös seurataan toisten opinnäytetyöraporttien ja suunnitelmien esityksiä.

Tiistaina 17.9.2024 klo 8.15-9.45 käydään yhteisesti (koko ryhmä ja ohjaavat opettajat) läpi opinnäytetyösuunnitelmien sen hetkinen tilanne ja eteneminen. Tähän päivään mennessä toivotaan opiskelijoiden etukäteen toimittamia kysymyksiä opinnäytetyöprosessiin liittyen.

Opinnäytetyön suunnitelma esitetään syksyn pajapäivässä. Syksyn pajapäivät ovat 30.9., 28.10. ja 25.11.2024.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyöprosessi -kurssi ITSlearning-alustalla.

Opiskelija sitoutuu aktiviiseen pajapäivien osallistumiseen; pajapäivien yhteydessä on myös mahdollisuus opinnäytetyön ohjaukseen pienryhmissä.

Opiskelija on aktiivisesti yhteydessä opinnäytetyötä ohjaavaan opettajaan sovitulla tavalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimerkinnän suunnitelmavaiheesta saa Peppiin, kun
-opinnäytetyön suunnitelma on esitetty seminaarissa
-ohjaaja on hyväksynyt suunnitelman ja
-opinnäytetyön suunnitelmalomake ja opinnäytetyösopimus liitteineen on tallennettu Somaattiin (ks. Messi - Opiskelu - Opinnäytetyö)

Hylätty (0)

Opintojakso on hylätty, mikäli
-opinnäytetyön suunnitelma on esitetty seminaarissa
-ohjaaja on hyväksynyt suunnitelman ja
-opinnäytetyön suunnitelmalomake ja opinnäytetyösopimus liitteineen on tallennettu Somaattiin (ks. Messi - Opiskelu - Opinnäytetyö)

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 30.11.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Kati Naamanka
  • Niina Katajapuu

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella fysioterapian kehittämiskohteen ja/tai tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan fysioterapian kehittämiskohteensa näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimiseksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajaamisesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistyön tarkoituksen ja tavoitteet,
• valita kehittämistoiminnalleen tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen/muutoksen aikaansaamiseksi / toteuttamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuuskysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia viestintäsuunnitelman osana kehittämistoiminnan suunnitelmaa,
• laatia arviointikriteerit suunnittelemalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea kehittämistoimintansa toteutukseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämistyössään.

Sisältö

Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.

Oppimateriaalit

Pajapäivien materiaali ja materiaalit Itsissä.

Opetusmenetelmät

Opiskelija on varmistanut, että hänellä on amk-tasoinen tutkimus -ja kehittämismenetelmien osaaminen ennen opinnäytetyön aloittamista keväällä 2024. Parhaiten tästä voi varmistua suorittamalla oppimissuunnitelmana pakollisena opintojaksona sisältyvän 5op laajuiset Kehittämis- tutkimus ja innovaatiomenetelmien opinnot Itslearning järjestelmässä syksyn 2023 ja kevään 2024 aikana.
Opinnäytetyön suunnitelma edellyttää opiskelijan aktiivista otetta työn eri vaiheissa
Ohjausta on saatavilla pajapäivissä sekä ohjaavalta opettajalta kun aktiivisesti hakee ohjausta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 t opiskelijan työtä
Osallistuminen pajapäivien (3kpl) aikana tapahtuviin ohjauksiin

Opinnäytetyön suunnitelmien esitysten seuraaminen (5 kpl) = sisältäen opinnäytetyön suunnitelman suullinen ja kirjallinen opponointi (1kpl) +
oman opinnäytetyösuunnitelman suullinen ja kirjallinen esitys (1kpl) + suunnitelmien esitysten seuraaminen (3kpl) - merkinnät opinnäytetyöpassiin.

Opinnäytetyön kirjallisen suunnitelman kirjoittaminen vaadittavine liitteineen ja hyväksyttäminen ohjaavalla opettajalla
Opinnäytetyön suunnitelmalomakkeen ja kolmen osapuolen allekirjoittaman opinnäytetyösopimuksen tallentaminen Somaatti -järjestelmään

[Jos opiskelijat esittävät valmiin, opettajan hyväksymän, suunnitelmansa pajapäivässä, tulee esitykseen ilmoittautua noin 2 viikkoa ennen pajapäivää saapuvan sähköpostin liitteennä olevan ilmoittautuslinkin kautta. Jos esitys ajoittuu oman ryhmän varsinaiseen esitysseminaaripäivään (ti 28.5), tähän tulee ryhmälle erikseen ilmoittautumispyyntö noin 2 viikkoa ennen päivää]

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön ideointi alkaa 25.9.2023 opinnäytetyön aiheiden esittelyllä ja aiheiden valinnalla
9.10. klo 16-17 opinnäytetyön idean check
Pajapäivät, joissa opinnäytetyön suunnitelmaan liittyviä vaiheita ja eri vaiheisiin liittyviä dokumentteja ja sopimuksien käyttöä ohjataan, ovat seuraavasti:
30.10.2023
27.11.2023
Pajapäiviin suositellaan osallistumaan vähintään sen alussa, klo 9-10 toteutuvaan ryhmäohjaukseen.
(PFYSIS21 ryhmän opinnäytetyön suunnitelmien esitysseminaari 4.12.2023)

Kevät 2024
Pajapäivät ovat joka kuukauden viimeisenä maanantaina (tammi-huhtikuu). Jos pajapäivän haluaa esittää suunnitelman tai valmiin raportin, niihin ilmoittaudutaan noin 2 viikkoa ennen sähköpostitse saapuvin ilmoittautumislinkkien avulla. Ilmoittautumiseen pitää olla opinnäytetyötä ohjaavan opettajan hyväksynti.

TARKENNUS: MFYSIK22 ryhmän suunnitelmien esitysseminaari 28.5.2024 klo 10.15-14

Syksy 2024:
Pajapäivät ovat joka kuukauden viimeisenä maanantaina (syys-marraskuu). Kuten keväisinkin, niissä voi esittää suunnitelmansa tai valmiin raportin. Lisäksi syksylle, marraskuun lopulle,tulee vielä tarpeen vaatiessa erillinen ryhmäkohtainen valmiiden töiden raportointiseminaari

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning oppimisalusta Opinnäytetyöprosessi -kurssi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimerkinnän suunnitelmavaiheessa saa kun
Suunnitelma on esitetty seminaarissa
Ohjaaja on hyväksynyt suunnitelman
Opinnäytetyösopimus liitteineen on tallennettu Somaattiin

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 08.09.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 55

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Annukka Myllymäki
  • Kati Naamanka
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • PFYSIS21B
    PFYSIS21B
  • PFYSIS21A
    PFYSIS21A
  • PFYSIS21
    Fysioterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella fysioterapian kehittämiskohteen ja/tai tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan fysioterapian kehittämiskohteensa näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimiseksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajaamisesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistyön tarkoituksen ja tavoitteet,
• valita kehittämistoiminnalleen tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen/muutoksen aikaansaamiseksi / toteuttamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuuskysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia viestintäsuunnitelman osana kehittämistoiminnan suunnitelmaa,
• laatia arviointikriteerit suunnittelemalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea kehittämistoimintansa toteutukseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämistyössään.

Sisältö

Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.

Opetusmenetelmät

Opiskelija on varmistanut, että hänellä on amk-tasoinen tutkimus- ja kehittämismenetelmien osaaminen ennen opinnäytetyön aloittamista syksyllä 2023. Parhaiten tästä voi varmistua suorittamalla oppimissuunnitelmaan pakollisena opintojaksona sisältyvän 5op laajuiset Kehittämis- tutkimus ja innovaatiomenetelmien opinnot Itslearning järjestelmässä kesän 2023 aikana.
Opinnäytetyön suunnitelma edellyttää opiskelijan aktiivista otetta työn eri vaiheissa.
Ohjausta on saatavilla pajapäivissä sekä ohjaavalta opettajalta kun aktiivisesti hakee ohjausta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä
-Osallistuminen pajapäivien (3kpl) aikana tapahtuviin ohjauksiin
-Opinnäytetyön suunnitelmien esitysten seuraaminen (10 kpl)
sisältäen
--Opinnäytetyön suunnitelman suullinen ja kirjallinen opponointi (1kpl)
--Oman opinnäytetyösuunnitelman suullinen ja kirjallinen esitys (1kpl)
-Opinnäytetyön kirjallisen suunnitelman kirjoittaminen vaadittavine liitteineen ja hyväksyttäminen ohjaavalla opettajalla
-Opinnäytetyön suunnitelmalomakkeen ja kolmen osapuolen allekirjoittaman opinnäytetyösopimuksen tallentaminen Ankkurijärjestelmään

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön ideointi alkaa toukokuussa 2023 opinnäytetyön aiheiden esittelyllä.
Varsinainen suunnitelmavaihe alkaa elo-syyskuussa
Pajapäivät, joissa opinnäytetyön suunnitelmaan liittyviä vaiheita ja eri vaiheisiin liittyviä dokumentteja ja sopimuksien käyttöä ohjataan, on merkitty lukujärjestyksiin seuraavasti:

25.9. koko päivä (etä)
30.10. koko päivä (etä)
27.11. koko päivä (etä)

Valmis opinnäytetyön suunnitelma esitellään ja opponoidaan syyslukukaudella joko pajapäivissä tai viimeistään opinnäytetöiden suunnitelmaseminaarissa 4.12.2023. (lähitoteutus)

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 30.08.2022

Ajoitus

01.05.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 55

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Annukka Myllymäki
  • Kati Naamanka
Ryhmät
  • PFYSIS20B
    PFYSIS20B
  • PFYSIS20
    Fysioterapeutti (AMK), S20
  • PFYSIS20A
    PFYSIS20A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella fysioterapian kehittämiskohteen ja/tai tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan fysioterapian kehittämiskohteensa näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimiseksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajaamisesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistyön tarkoituksen ja tavoitteet,
• valita kehittämistoiminnalleen tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen/muutoksen aikaansaamiseksi / toteuttamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuuskysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia viestintäsuunnitelman osana kehittämistoiminnan suunnitelmaa,
• laatia arviointikriteerit suunnittelemalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea kehittämistoimintansa toteutukseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämistyössään.

Sisältö

Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.

Opetusmenetelmät

Opiskelija on varmistanut, että hänellä on amk-tasoinen tutkimus- ja kehittämismenetelmien osaaminen ennen opinnäytetyön aloittamista syksyllä 2022. Parhaiten tästä voi varmistua suorittamalla oppimissuunnitelmaan pakollisena opintojaksona sisältyvän 5op laajuiset Kehittämis- tutkimus ja innovaatiomenetelmien opinnot Itslearning järjestelmässä kesän 2022 aikana.
Opinnäytetyön suunnitelma edellyttää opiskelijan aktiivista otetta työn eri vaiheissa.
Ohjausta on saatavilla pajapäivissä sekä ohjaavalta opettajalta kun aktiivisesti hakee ohjausta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä
-Osallistuminen pajapäivien (3kpl) aikana tapahtuviin ohjauksiin
-Opinnäytetyön suunnitelmien esitysten seuraaminen (10 kpl)
sisältäen
--Opinnäytetyön suunnitelman suullinen ja kirjallinen opponointi (1kpl)
--Oman opinnäytetyösuunnitelman suullinen ja kirjallinen esitys (1kpl)
-Opinnäytetyön kirjallisen suunnitelman kirjoittaminen vaadittavine liitteineen ja hyväksyttäminen ohjaavalla opettajalla
-Opinnäytetyön suunnitelmalomakkeen ja kolmen osapuolen allekirjoittaman opinnäytetyösopimuksen tallentaminen Ankkurijärjestelmään

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön ideointi alkaa toukokuussa 2022 opinnäytetyön aiheiden esittelyllä.
Varsinainen suunnitelmavaihe alkaa elo-syyskuussa
Pajapäivät, joissa opinnäytetyön suunnitelmaan liittyviä vaiheita ja eri vaiheisiin liittyviä dokumentteja ja sopimuksien käyttöä ohjataan, on merkitty lukujärjestyksiin seuraavasti:
26.9. koko päivä
24.10. koko päivä
28.11. koko päivä
Valmis opinnäytetyön suunnitelma esitellään ja opponoidaan syyslukukauden lopussa joko pajapäivässä tai opinnäytetöiden suunnitelmaseminaarissa.

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 13.02.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Kati Naamanka
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • PFYSIS19
    Fysioterapeutti
  • PFYSIS19A
    PFYSIS19A
  • PFYSIS19B
    PFYSIS19B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella fysioterapian kehittämiskohteen ja/tai tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan fysioterapian kehittämiskohteensa näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimiseksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajaamisesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistyön tarkoituksen ja tavoitteet,
• valita kehittämistoiminnalleen tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen/muutoksen aikaansaamiseksi / toteuttamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuuskysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia viestintäsuunnitelman osana kehittämistoiminnan suunnitelmaa,
• laatia arviointikriteerit suunnittelemalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea kehittämistoimintansa toteutukseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämistyössään.

Sisältö

Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.

Oppimateriaalit

Pajapäivien materiaali ja materiaalit Itsyssä.

Opetusmenetelmät

Opiskelija on varmistanut, että hänellä on amk-tasoinen tutkimus -ja kehittämismenetelmien osaaminen ennen opinnäytetyön aloittamista syksyllä 2021. Parhaiten tästä voi varmistua suorittamalla oppimissuunnitelmana pakollisena opintojaksona sisältyvän 5op laajuiset Kehittämis- tutkimus ja innovaatiomenetelmien opinnot Itslearning järjestelmässä kesän 2021 aikana.
Opinnäytetyön suunnitelma edellyttää opiskelijan aktiivista otetta työn eri vaiheissa
Ohjausta on saatavilla pajapäivissä sekä ohjaavalta opettajalta kun aktiivisesti hakee ohjausta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 82 t opiskelijan työtä
Osallistuminen pajapäivien (3kpl) aikana tapahtuviin ohjauksiin
Opinnäytetyön suunnitelmien esitysten seuraaminen (10 kpl)
sisältäen
Opinnäytetyön suunnitelman suullinen ja kirjallinen opponointi (1kpl)
Oman opinnäytetyösuunnitelman suullinen ja kirjallinen esitys (1kpl)
Opinnäytetyön kirjallisen suunnitelman kirjoittaminen vaadittavine liitteineen ja hyväksyttäminen ohjaavalla opettajalla
Opinnäytetyön suunnitelmalomakkeen ja kolmen osapuolen allekirjoittaman opinnäytetyösopimuksen tallentaminen Ankkurijärjestelmään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointi merkinnän suunnitelmavaiheessa saa kun kaikki suunnitelmavaiheen opinnäytetyön passin merkinnät ovat täynnä.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön ideointi alkaa 8.6.2021 opinnäytetyön aiheiden esittelyllä ja aiheiden valinnalla
Varsinainen suunnitelmavaihe alkaa elo-syyskuussa
Pajapäivät, joissa opinnäytetyön suunnitelmaan liittyviä vaiheita ja eri vaiheisiin liittyviä dokumentteja ja sopimuksien käyttöä ohjataan, ovat seuraavasti:
27.9. koko päivä
25.10. koko päivä
29.11. koko päivä
Suunnitelmaseminaari, jossa esitellään ja opponoidaan valmis opinnäytetyön suunnitelma, toteutuu pajapäivässä 29.11.2021 tai 2. ja 3.12. 2021 pidettävässä seminaarissa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi merkinnän suunnitelmavaiheessa saa kun kaikki suunnitelmavaiheen opinnäytetyön passin merkinnät ovat täynnä.

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

07.08.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

06.09.2021 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Kati Naamanka
  • Annukka Myllymäki
Ryhmät
  • MFYSIK20
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella fysioterapian kehittämiskohteen ja/tai tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan fysioterapian kehittämiskohteensa näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimiseksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajaamisesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistyön tarkoituksen ja tavoitteet,
• valita kehittämistoiminnalleen tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen/muutoksen aikaansaamiseksi / toteuttamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuuskysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia viestintäsuunnitelman osana kehittämistoiminnan suunnitelmaa,
• laatia arviointikriteerit suunnittelemalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea kehittämistoimintansa toteutukseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämistyössään.

Sisältö

Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.

Opetusmenetelmät

Opiskelija on varmistanut, että hänellä on amk-tasoinen tutkimus -ja kehittämismenetelmien osaaminen kevään 2022 kuluessa. Parhaiten tästä voi varmistua suorittamalla oppimissuunnitelmana pakollisena opintojaksona sisältyvän 5op laajuiset Kehittämis- tutkimus ja innovaatiomenetelmien opinnot Itslearning järjestelmässä kevään ja kesän 2022 aikana.
Opinnäytetyön suunnitelma edellyttää opiskelijan aktiivista otetta työn eri vaiheissa
Ohjausta on saatavilla pajapäivissä sekä ohjaavalta opettajalta kun aktiivisesti hakee ohjausta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 82 t opiskelijan työtä
Osallistuminen kevvään ja syksyn pajapäivien aikana tapahtuviin ohjauksiin.

Opinnäytetyön passiin suoritusten kerääminen seuraavasti(yhteensä 10kpl):

1x Opinnäytetyön suunnitelman suullinen ja kirjallinen opponointi
1x Oman opinnäytetyösuunnitelman suullinen ja kirjallinen esitys
4x opinnäytetyön suunnitelman esitysten seuraamista
4x valmiin opinnäytetyön raportoinnin seuraamista

Lisäksi:
Opinnäytetyön kirjallisen suunnitelman kirjoittaminen vaadittavine liitteineen ja hyväksyttäminen ohjaavalla opettajalla
Opinnäytetyön suunnitelmalomakkeen ja kolmen osapuolen allekirjoittaman opinnäytetyösopimuksen tallentaminen Ankkurijärjestelmään

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön ideointi alkaa joulukuussa 2021 aiheiden esittelyllä Its Learningssa
Varsinainen suunnitelmavaihe alkaa tammikuussa 2022 jolloin opiskelijat ilmoittavat opinnäytetyöparinsa ja aiheensa, aiheenvalintaseminaari 18.1 klo 12-14 (etänä linkki myöhemmin)

Pajapäivät, joissa opinnäytetyön suunnitelmaan liittyviä vaiheita ja eri vaiheisiin liittyviä dokumentteja ja sopimuksien käyttöä ohjataan, ovat seuraavasti:
24.1.22 koko päivä
28.2.22 koko päivä
28.3.22 koko päivä
25.4.22 koko päivä

Suunnitelman voi esittää ja opponoida joko ryhmän omassa suunnitelmaseminaari tai pajapäivissä. Esittämisaikataulu sovitaan ohjaavan opettajan kanssa, pääsääntöisesti oman ryhmän suunnitelmaseminaarissa,

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteissa.