Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapian opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE24-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 13.02.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 30.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Esa Bärlund
Kati Naamanka
Niina Katajapuu
Ryhmät
PFYSIS19A
PFYSIS19A
PFYSIS19B
PFYSIS19B
Opintojakso
TH00BE24
Toteutukselle TH00BE24-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön ideointi alkaa 8.6.2021 opinnäytetyön aiheiden esittelyllä ja aiheiden valinnalla
Varsinainen suunnitelmavaihe alkaa elo-syyskuussa
Pajapäivät, joissa opinnäytetyön suunnitelmaan liittyviä vaiheita ja eri vaiheisiin liittyviä dokumentteja ja sopimuksien käyttöä ohjataan, ovat seuraavasti:
27.9. koko päivä
25.10. koko päivä
29.11. koko päivä
Suunnitelmaseminaari, jossa esitellään ja opponoidaan valmis opinnäytetyön suunnitelma, toteutuu pajapäivässä 29.11.2021 tai 2. ja 3.12. 2021 pidettävässä seminaarissa

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella fysioterapian kehittämiskohteen ja/tai tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan fysioterapian kehittämiskohteensa näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimiseksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajaamisesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistyön tarkoituksen ja tavoitteet,
• valita kehittämistoiminnalleen tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen/muutoksen aikaansaamiseksi / toteuttamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuuskysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia viestintäsuunnitelman osana kehittämistoiminnan suunnitelmaa,
• laatia arviointikriteerit suunnittelemalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea kehittämistoimintansa toteutukseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämistyössään.

Sisältö

Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.

Oppimateriaalit

Pajapäivien materiaali ja materiaalit Itsyssä.

Opetusmenetelmät

Opiskelija on varmistanut, että hänellä on amk-tasoinen tutkimus -ja kehittämismenetelmien osaaminen ennen opinnäytetyön aloittamista syksyllä 2021. Parhaiten tästä voi varmistua suorittamalla oppimissuunnitelmana pakollisena opintojaksona sisältyvän 5op laajuiset Kehittämis- tutkimus ja innovaatiomenetelmien opinnot Itslearning järjestelmässä kesän 2021 aikana.
Opinnäytetyön suunnitelma edellyttää opiskelijan aktiivista otetta työn eri vaiheissa
Ohjausta on saatavilla pajapäivissä sekä ohjaavalta opettajalta kun aktiivisesti hakee ohjausta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 82 t opiskelijan työtä
Osallistuminen pajapäivien (3kpl) aikana tapahtuviin ohjauksiin
Opinnäytetyön suunnitelmien esitysten seuraaminen (10 kpl)
sisältäen
Opinnäytetyön suunnitelman suullinen ja kirjallinen opponointi (1kpl)
Oman opinnäytetyösuunnitelman suullinen ja kirjallinen esitys (1kpl)
Opinnäytetyön kirjallisen suunnitelman kirjoittaminen vaadittavine liitteineen ja hyväksyttäminen ohjaavalla opettajalla
Opinnäytetyön suunnitelmalomakkeen ja kolmen osapuolen allekirjoittaman opinnäytetyösopimuksen tallentaminen Ankkurijärjestelmään

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointi merkinnän suunnitelmavaiheessa saa kun kaikki suunnitelmavaiheen opinnäytetyön passin merkinnät ovat täynnä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi merkinnän suunnitelmavaiheessa saa kun kaikki suunnitelmavaiheen opinnäytetyön passin merkinnät ovat täynnä.

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteissa.

Siirry alkuun