Siirry suoraan sisältöön

TietokonetomografiaosaaminenLaajuus (8 op)

Tunnus: TH00BX73

Laajuus

8 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tietokonetomografialaitteen rakenteen sekä toimintaperiaatteen
- kuvata turvallisen tomografiatapahtuman osatekijät tapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä

Sisältö

Kuvantamisosaaminen:
-tietokonetomografialaitteen kehityshistoria
-tietokonetomografialaiteiden rakenne ja toiminta
-kuvanmuodostuksen periaatteet tietokonetomografiassa
-tietokonetomografiakuvan laatuun vaikuttavat tekijät
-tietokonetomografitapahtuman eri vaiheet
-anatomiset rakenteet ja yksityiskohdat tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden käyttö tietokonetomografiassa
tehosteaineinjektorien toimintaperiaateet

Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-tietokonetomografian indikaatiotja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet tietokonetomografin yhteydessä
-sedatoidun potilaan kuvantaminen

Turvallisuusosaaminen:
-säteilyn käytön optimointi tietokonetomografiassa
-säteilysuureet ja - annokset tietokonetomografiassa
-vertailutasot tietokonetomografiassa
-lapset ja nuoret tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden turvallinen käyttö
-työturvallisuustekijät tietokonetomografiatoiminnassa

Laatuosaaminen:
-tietokonetomografiatoiminnan laadunvarmistus
-näyttöön perustuva tietokonetomografiatoiminta

Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus tietokonetomografiatoiminnassa
-välitön ja välillinen yhteistyö

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Säde Huhtanen
  • Petteri Aatsinki
  • Johanna Kerola
Ryhmät
  • PRÖNTS23B
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
  • PRÖNTS23A
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tietokonetomografialaitteen rakenteen sekä toimintaperiaatteen
- kuvata turvallisen tomografiatapahtuman osatekijät tapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä

Sisältö

Kuvantamisosaaminen:
-tietokonetomografialaitteen kehityshistoria
-tietokonetomografialaiteiden rakenne ja toiminta
-kuvanmuodostuksen periaatteet tietokonetomografiassa
-tietokonetomografiakuvan laatuun vaikuttavat tekijät
-tietokonetomografitapahtuman eri vaiheet
-anatomiset rakenteet ja yksityiskohdat tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden käyttö tietokonetomografiassa
tehosteaineinjektorien toimintaperiaateet

Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-tietokonetomografian indikaatiotja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet tietokonetomografin yhteydessä
-sedatoidun potilaan kuvantaminen

Turvallisuusosaaminen:
-säteilyn käytön optimointi tietokonetomografiassa
-säteilysuureet ja - annokset tietokonetomografiassa
-vertailutasot tietokonetomografiassa
-lapset ja nuoret tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden turvallinen käyttö
-työturvallisuustekijät tietokonetomografiatoiminnassa

Laatuosaaminen:
-tietokonetomografiatoiminnan laadunvarmistus
-näyttöön perustuva tietokonetomografiatoiminta

Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus tietokonetomografiatoiminnassa
-välitön ja välillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali jaetaan Itslearning-alustalla opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakson pääasiallinen opetus tapahtuu luento-opetuksena, jota simulaatio-opetuksella ja työelämävierailulla pienryhmissä.

Luentojen sisältöä täydentää opiskelijan itsenäinen opiskelu Itslearning-alustalla sekä opetukseen liittyvät itsenäisesti suoritettavat tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ja anatomian oppimistehtävän ajankohta sovitaan opintojakson alussa. Tenttiä saa uusia kaksi kertaa.

Fysiikan tehtävän palautuspäivämäärä kerrotaan opintojakson alkaessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmäoppiminen, opitun tiedon ja itsenäisesti hankitun tiedon soveltaminen oppimistehtävässä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

8 op = 8 x 27 h = 216 h opiskelijan työtä. 7 op radiografia, 1 op laitefysiikka.
Radiografian osuus sisältää 30 h teoriaopetusta ja 6 h simulaatio-opetusta pienryhmissä. Laitefysiikka sisältää 10 h opetusta. Näiden lisäksi läsnäoloa vaativat radiologiluennot (2h), opintovierailut ja tentti (1h), joiden aikautaulu ja sisältö kerrotaan opintojakson alkaessa.
Läsnäoloa vaativan opetuksen lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja opiskelua.

Opintojakso vaatii luennoille ja pienryhmäopetukseen osallistumisen, itsenäisesti tehtävän leikeanatomian työn sekä kokeeseen valmistautumisen.

Sisällön jaksotus

Radiografia 7 op, laitefysiikka 1 op.
Ajoitus toteutetaan erikseen osallistuville luokille. PRÖNTS23A-ryhmän opetus ajoittuu viikoille 42-47, PRÖNTS23B-ryhmän opetus ajoittuu viikoille 35-39.

Tietokonetomografian teoriaopetus sisältää luentoja ja itsenäistä opiskelua Itslearning-alustan resurssien avulla. Tämä osuus pitää sisällään myös leikeanatomian opiskelua, josta on erillinen tehtävä. Tietokonetomografiatutkimuksen aikaista toimintaa harjoitellaan käytännön simulaatioharjoitusten avulla. Fysiikan osuus sisältää luento-opetusta ja itsenäisesti suoritettavan tehtävän. Opintojakson tarkempi sisältö ja ajoitus käydään läpi yhdessä opintojakson alkaessa.

Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
-Tietokonetomografialaitteen kehityshistoria
-Tietokonetomografialaiteiden rakenne ja toiminta
-Kuvanmuodostuksen periaatteet tietokonetomografiassa
-Tietokonetomografiakuvan laatuun vaikuttavat tekijät
-Röntgenhoitajan toiminta kuvaustapahtuman eri vaiheissa
-Leikeanatomia tietokonetomografiassa
-Tehosteaineiden käyttö ja mahdolliset haittavaikutukset tietokonetomografiassa
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-Tietokonetomografian indikaatiot ja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-Potilaan kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä
-Potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet tietokonetomografian yhteydessä
-Sedatoidun potilaan kuvantaminen
Turvallisuusosaaminen:
-Säteilyn käytön optimointi tietokonetomografiassa
-Säteilysuureet ja - annokset tietokonetomografiassa
-Vertailutasot tietokonetomografiassa
-Lapset ja nuoret tietokonetomografiassa
-Tehosteaineiden turvallinen käyttö
-Työturvallisuustekijät tietokonetomografiatoiminnassa
Laatuosaaminen:
-Tietokonetomografiatoiminnan laadunvarmistus
-Näyttöön perustuva tietokonetomografiatoiminta
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-Moniammatilllisuus tietokonetomografiatoiminnassa
-Välitön ja välillinen yhteistyö

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson vastuuopettajaan voi olla yhteydessä sähköpostilla johanna.kerola@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5.
Hyväksytty suoritus vaatii hyväksytyn tentin lisäksi riittävän läsnäolon opetuksessa, hyväksytyn anatomian tehtävän ja hyväksytyn fysiikan osuuden suorittamisen, joka sisältää myös tehtävän.

Opintojakson arvosanan pohja muodostuu kirjallisen tentin arvosanasta. Uusinnat (2 kpl) järjestetään erikseen sovittuina ajankohtina. Opintojakson tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty, mutta niiden erityisen huolellinen tai huolimaton suoritus voi vaikuttaa arvosanaan korottavasti tai laskevasti. Lisäksi arvosanaan voi vaikuttaa nostavasti tai laskevasti aktiivisella läsnäololla ja osallistumisella opintojakson opetukseen.

Hylätty (0)

Opintojakson hyväksymiseen vaaditaan, että kaikki opintojakson osat on suoritettu hyväksytysti ja erikseen sovittujen määräaikojen sisällä (teoriaopetus, simulaatiot, anatomian tehtävä, fysiikan osuus).
Arvosana on hylätty seuraavilla kriteereillä:
- opintojakson tentti hylätty (merkittävä osa vastauksista puutteellisia tai väärin)
- leikeanatomian tehtävä on hylätty (ei palautettu määräajassa, vastaukset väärin tai puutteellisia)
- fysiikan osuus ja/tai sen tehtävä on hylätty
- jakson opetustunneilta/simulaatioista/opintokäynneiltä merkittävä poissaolo

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- tentin arvosana (tenttivastaukset osoittavat puutteellista tai pinnallista osaamista opintojakson aihealueista)
- anatomian tehtävä arvioidaan hyväksytty, mutta tehtävän puutteellinen suorittaminen tai palautus määräajan jälkeen saattaa laskea arvosanaa
- hyväksytty fysiikan osuus
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- tentin arvosana (tenttivastaukset osoittavat opintojakson aiheiden ymmärtämistä)
- anatomian tehtävä arvioidaan hyväksytty ja tehtävä vastaa tehtävänantoon
- hyväksytty fysiikan osuus
- riittävä osallistuminen opintojakson toteutukseen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta modaliteettia kohtaan ja osallistuu aktiivisesti opetukseen ja/tai osoittaa erityistä kiinnostusta opintojakson tehtävien kautta

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 07.11.2023

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Säde Huhtanen
  • Petteri Aatsinki
  • Johanna Kerola
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • PRÖNTS22
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tietokonetomografialaitteen rakenteen sekä toimintaperiaatteen
- kuvata turvallisen tomografiatapahtuman osatekijät tapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä

Sisältö

Kuvantamisosaaminen:
-tietokonetomografialaitteen kehityshistoria
-tietokonetomografialaiteiden rakenne ja toiminta
-kuvanmuodostuksen periaatteet tietokonetomografiassa
-tietokonetomografiakuvan laatuun vaikuttavat tekijät
-tietokonetomografitapahtuman eri vaiheet
-anatomiset rakenteet ja yksityiskohdat tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden käyttö tietokonetomografiassa
tehosteaineinjektorien toimintaperiaateet

Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-tietokonetomografian indikaatiotja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet tietokonetomografin yhteydessä
-sedatoidun potilaan kuvantaminen

Turvallisuusosaaminen:
-säteilyn käytön optimointi tietokonetomografiassa
-säteilysuureet ja - annokset tietokonetomografiassa
-vertailutasot tietokonetomografiassa
-lapset ja nuoret tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden turvallinen käyttö
-työturvallisuustekijät tietokonetomografiatoiminnassa

Laatuosaaminen:
-tietokonetomografiatoiminnan laadunvarmistus
-näyttöön perustuva tietokonetomografiatoiminta

Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus tietokonetomografiatoiminnassa
-välitön ja välillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Luento-opetus, pienryhmäopetus/simulaatio, vierailukäynti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson infotunnilla

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmäoppiminen, Konstruktivistinen lähestymistapa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

8 op = 8 x 27 t opiskelijan työtä
- 6,5op Radiografia
- 1,5op TT fysiikka (sis radiologia)

Opintojakso vaatii luennoille osallistumisen sekä itsenäisen työn.
Itsenäinen työ sisältää tehtävien tekemisen, simulaatioon ja kokeeseen valmistautumisen.

Sisällön jaksotus

Kuvantamisosaaminen:
-tietokonetomografialaitteen kehityshistoria
-tietokonetomografialaiteiden rakenne ja toiminta
-kuvanmuodostuksen periaatteet tietokonetomografiassa
-tietokonetomografiakuvan laatuun vaikuttavat tekijät
-tietokonetomografitapahtuman eri vaiheet
-anatomiset rakenteet ja yksityiskohdat tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden käyttö tietokonetomografiassa
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-tietokonetomografian indikaatiot ja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet tietokonetomografin yhteydessä
-sedatoidun potilaan kuvantaminen
Turvallisuusosaaminen:
-säteilyn käytön optimointi tietokonetomografiassa
-säteilysuureet ja - annokset tietokonetomografiassa
-vertailutasot tietokonetomografiassa
-lapset ja nuoret tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden turvallinen käyttö
-työturvallisuustekijät tietokonetomografiatoiminnassa
Laatuosaaminen:
-tietokonetomografiatoiminnan laadunvarmistus
-näyttöön perustuva tietokonetomografiatoiminta
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus tietokonetomografiatoiminnassa
-välitön ja välillinen yhteistyö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen tason kuvaus / kriteerit
Tieto ja tiedon hankinta
Yksilö – yhteisö – verkosto
Tyydyttävä (1, 2)
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Hyvä (3,4 )
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Kiitettävä (5)
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Tentti numeerinen arviointi
Simulaatio, anatomiapäivä ja tehtävät vaikuttavat arviointiin joko nostavasti tai laskevasti.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.03.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Säde Huhtanen
  • Jarno Huhtanen
Ryhmät
  • PRÖNTS21
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tietokonetomografialaitteen rakenteen sekä toimintaperiaatteen
- kuvata turvallisen tomografiatapahtuman osatekijät tapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä

Sisältö

Kuvantamisosaaminen:
-tietokonetomografialaitteen kehityshistoria
-tietokonetomografialaiteiden rakenne ja toiminta
-kuvanmuodostuksen periaatteet tietokonetomografiassa
-tietokonetomografiakuvan laatuun vaikuttavat tekijät
-tietokonetomografitapahtuman eri vaiheet
-anatomiset rakenteet ja yksityiskohdat tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden käyttö tietokonetomografiassa
tehosteaineinjektorien toimintaperiaateet

Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-tietokonetomografian indikaatiotja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet tietokonetomografin yhteydessä
-sedatoidun potilaan kuvantaminen

Turvallisuusosaaminen:
-säteilyn käytön optimointi tietokonetomografiassa
-säteilysuureet ja - annokset tietokonetomografiassa
-vertailutasot tietokonetomografiassa
-lapset ja nuoret tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden turvallinen käyttö
-työturvallisuustekijät tietokonetomografiatoiminnassa

Laatuosaaminen:
-tietokonetomografiatoiminnan laadunvarmistus
-näyttöön perustuva tietokonetomografiatoiminta

Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus tietokonetomografiatoiminnassa
-välitön ja välillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Luento-opetus, pienryhmäopetus/simulaatio, vierailukäynti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojakson infotunnilla

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmäoppiminen, Konstruktivistinen lähestymistapa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

8 op = 8 x 27 t opiskelijan työtä
- 6,5op Radiografia
- 1,5op TT fysiikka (sis radiologia)

Itsenäinen työ sisältää tehtävien tekemisen, CT Workbookin tekemisen, simulaatioon ja kokeeseen valmistautumisen.

Sisällön jaksotus

Kuvantamisosaaminen:
-tietokonetomografialaitteen kehityshistoria
-tietokonetomografialaiteiden rakenne ja toiminta
-kuvanmuodostuksen periaatteet tietokonetomografiassa
-tietokonetomografiakuvan laatuun vaikuttavat tekijät
-tietokonetomografitapahtuman eri vaiheet
-anatomiset rakenteet ja yksityiskohdat tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden käyttö tietokonetomografiassa
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-tietokonetomografian indikaatiot ja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet tietokonetomografin yhteydessä
-sedatoidun potilaan kuvantaminen
Turvallisuusosaaminen:
-säteilyn käytön optimointi tietokonetomografiassa
-säteilysuureet ja - annokset tietokonetomografiassa
-vertailutasot tietokonetomografiassa
-lapset ja nuoret tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden turvallinen käyttö
-työturvallisuustekijät tietokonetomografiatoiminnassa
Laatuosaaminen:
-tietokonetomografiatoiminnan laadunvarmistus
-näyttöön perustuva tietokonetomografiatoiminta
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus tietokonetomografiatoiminnassa
-välitön ja välillinen yhteistyö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen tason kuvaus / kriteerit
Tieto ja tiedon hankinta
Yksilö – yhteisö – verkosto
Tyydyttävä (1, 2)
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Hyvä (3,4 )
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Kiitettävä (5)
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Tentti numeerinen arviointi
Simulaatio, anatomiapäivä ja tehtävät vaikuttavat arviointiin joko nostavasti tai laskevasti.