Siirry suoraan sisältöön

Tietokonetomografiaosaaminen (8 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BX73-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Röntgenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Säde Huhtanen
  • Petteri Aatsinki
  • Johanna Kerola

Ryhmät

  • PRÖNTS23B
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
  • PRÖNTS23A
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tietokonetomografialaitteen rakenteen sekä toimintaperiaatteen
- kuvata turvallisen tomografiatapahtuman osatekijät tapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä

Sisältö

Kuvantamisosaaminen:
-tietokonetomografialaitteen kehityshistoria
-tietokonetomografialaiteiden rakenne ja toiminta
-kuvanmuodostuksen periaatteet tietokonetomografiassa
-tietokonetomografiakuvan laatuun vaikuttavat tekijät
-tietokonetomografitapahtuman eri vaiheet
-anatomiset rakenteet ja yksityiskohdat tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden käyttö tietokonetomografiassa
tehosteaineinjektorien toimintaperiaateet

Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-tietokonetomografian indikaatiotja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet tietokonetomografin yhteydessä
-sedatoidun potilaan kuvantaminen

Turvallisuusosaaminen:
-säteilyn käytön optimointi tietokonetomografiassa
-säteilysuureet ja - annokset tietokonetomografiassa
-vertailutasot tietokonetomografiassa
-lapset ja nuoret tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden turvallinen käyttö
-työturvallisuustekijät tietokonetomografiatoiminnassa

Laatuosaaminen:
-tietokonetomografiatoiminnan laadunvarmistus
-näyttöön perustuva tietokonetomografiatoiminta

Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus tietokonetomografiatoiminnassa
-välitön ja välillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali jaetaan Itslearning-alustalla opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opintojakson pääasiallinen opetus tapahtuu luento-opetuksena, jota täydennetään simulaatio-opetuksella ja työelämävierailulla pienryhmissä.

Luentojen sisältöä täydentää opiskelijan itsenäinen opiskelu Itslearning-alustalla sekä leikeanatomian opiskelu oppimistehtävän kautta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ja anatomian oppimistehtävän ajankohta sovitaan opintojakson alussa. Tenttiä saa uusia kaksi kertaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmäoppiminen, opitun tiedon ja itsenäisesti hankitun tiedon soveltaminen oppimistehtävässä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

8 op = 8 x 27 h = 216 h opiskelijan työtä. 7 op radiografia, 1 op laitefysiikka.
Radiografian osuus sisältää 30 h teoriaopetusta ja 6 h simulaatio-opetusta pienryhmissä. Laitefysiikka sisältää 10 h opetusta. Näiden lisäksi läsnäoloa vaativat radiologiluennot (2h), opintovierailut ja tentti (1h), joiden aikautaulu ja sisältö kerrotaan opintojakson alkaessa.
Läsnäoloa vaativan opetuksen lisäksi opintojaksoon kuuluu itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja oppimista.

Opintojakso vaatii luennoille ja pienryhmäopetukseen osallistumisen, itsenäisesti tehtävän leikeanatomian työn sekä kokeeseen valmistautumisen.

Sisällön jaksotus

Radiografia 7 op, laitefysiikka 1 op.
Tietokonetomografialaitteen toiminnan ja käytön perusteet opetetaan luento-opetuksena, anatomian opetus sisältää itsenäisen tehtävän ja teemapäivän. Kuvaustapahtuman aikaista toimintaa harjoitellaan simulaatio-opetuksen kautta. Fysiikan opetuksen sisältö täsmentyy opintojakson alkaessa.

Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja:
-Tietokonetomografialaitteen kehityshistoria
-Tietokonetomografialaiteiden rakenne ja toiminta
-Kuvanmuodostuksen periaatteet tietokonetomografiassa
-Tietokonetomografiakuvan laatuun vaikuttavat tekijät
-Röntgenhoitajan toiminta kuvaustapahtuman eri vaiheissa
-Leikeanatomia tietokonetomografiassa
-Tehosteaineiden käyttö ja mahdolliset haittavaikutukset tietokonetomografiassa
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-Tietokonetomografian indikaatiot ja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-Potilaan kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä
-Potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet tietokonetomografian yhteydessä
-Sedatoidun potilaan kuvantaminen
Turvallisuusosaaminen:
-Säteilyn käytön optimointi tietokonetomografiassa
-Säteilysuureet ja - annokset tietokonetomografiassa
-Vertailutasot tietokonetomografiassa
-Lapset ja nuoret tietokonetomografiassa
-Tehosteaineiden turvallinen käyttö
-Työturvallisuustekijät tietokonetomografiatoiminnassa
Laatuosaaminen:
-Tietokonetomografiatoiminnan laadunvarmistus
-Näyttöön perustuva tietokonetomografiatoiminta
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-Moniammatilllisuus tietokonetomografiatoiminnassa
-Välitön ja välillinen yhteistyö

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson vastuuopettajaan voi olla yhteydessä sähköpostilla johanna.kerola@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5.
Arvosana muodostuu opintojakson tentistä sekä itsenäisesti suoritettavasta oppimistehtävästä.
Opintosuorituksen saavuttaminen vaatii myös laitefysiikan osion hyväksytyn suorituksen.

Hylätty (0)

-tehtävien vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puutteellisia
- jakson kontaktitunneilta/opintokäynneiltämerkittävä poissaolo
- tentti tai näyttökoe hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- tentin ja näyttökokeen arvosana
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- tehtävien sisältö vastaa toimeksiantoa
- tentin arvosana
- osallistuminen opintojakson toteutukseen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta modaliteettia kohtaan ja tehtävissä on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen