Siirry suoraan sisältöön

Oppiminen ja ohjausLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BF50

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata ja verrata toimintaterapiatilanteissa tarvittavia oppimisen ja ohjauksen teorioita ja käytäntöjä,
• tunnistaa erilaisia oppimisen tyylejä ja ohjaustapoja,
• selittää ryhmädynaamisia tekijöitä ja ryhmäprosessin eri vaiheita sekä kuvata ryhmän terapeuttisia tekijöitä,
• kuvata terapeuttisen ryhmän ohjausprosessia,
• tunnistaa soveltavan liikunnan lajeja ja välineitä.

Sisältö

Oppimisen ja ohjaamisen teoriat, oppimistyylit, ohjaustavat
Ryhmäprosessi ja –dynamiikka sekä ryhmän terapeuttiset tekijät
Ryhmävuorovaikutustaitojen tasot
Toimintaterapiaryhmän ohjausprosessi
Soveltava liikunta

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anu Kuikkaniemi
  • Heli Arokki
  • Afrisa Kapella
Ryhmät
  • PTOIMS22
    Toimintaterapeutti (AMK), S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata ja verrata toimintaterapiatilanteissa tarvittavia oppimisen ja ohjauksen teorioita ja käytäntöjä,
• tunnistaa erilaisia oppimisen tyylejä ja ohjaustapoja,
• selittää ryhmädynaamisia tekijöitä ja ryhmäprosessin eri vaiheita sekä kuvata ryhmän terapeuttisia tekijöitä,
• kuvata terapeuttisen ryhmän ohjausprosessia,
• tunnistaa soveltavan liikunnan lajeja ja välineitä.

Sisältö

Oppimisen ja ohjaamisen teoriat, oppimistyylit, ohjaustavat
Ryhmäprosessi ja –dynamiikka sekä ryhmän terapeuttiset tekijät
Ryhmävuorovaikutustaitojen tasot
Toimintaterapiaryhmän ohjausprosessi
Soveltava liikunta

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista.

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti, lähi- ja etäopiskeluna tiimimuotoisesti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu toteutuu tiimioppimisen ja konnektivismin periaatteiden mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijat suorittavat verkkotehtäviä tiimeissä ja itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin löytyvät Itslearningistä.
Lähipäiviä 3, yht. 18t (Soveltava liikunta erikseen)
Opiskelijat koostavat reflektiopaperin opintojakson Oppiminen ja ohjaus opintojaksosta 3-6 sivua.
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa yhtä opintopistettä eli yhteensä 5x27t= 135t

Sisällön jaksotus

27.2 2h Etä-info (Afrisa, Anu ja Heli) Opintojakson esittelyä ja viritystä oman oppimisen tarkasteluun

13.3. 2h Soveltava liikunta, keskusteleva luento (Afrisa)

16.3. 4h Soveltava liikunta, itsenäinen työskentely (Afrisa)

17.3. 6h Lähipäivä: Ryhmässä toimiminen. Verkkokeskustelua Itslearningissa 10.3-16.3. (Anu)

23.3. 4h Soveltava liikunta. Esitykset (Afrisa)

24.3. 6h Lähipäivä: Oppimisen ja ohjaamisen teoriat ja oppimistyylit. Verkkokeskustelua Itslearningissa 17.3-23.3 (Heli)

27.3 6h Lähipäivä: Terapeuttinen ryhmä. Valmistellaan essee ennen lähiopetuspäivää! Aloita jo vk 12 (Anu ja Heli)


Afrisa. Soveltava liikunta. Soveltavan liikunnan ohjaamisen perusteet. (aikataulut tarkentuvat)
Keskusteleva luento 2h
Pienryhmätyöskentely 4h (45/ryhmä)
Case-ryhmätöiden esityksiä 4h

Soveltavaan liikuntaan orientoudutaan ensin teorian pohjalta, minkä jälkeen aiheeseen syvennytään case-työskentelyn kautta. Jokainen tiimi suunnittelee ja toteuttaa käytännön tunnilla soveltavan liikunnan tuokion.

Muista osuuksista tehdään lopputyönä reflektio (ei siis koske soveltavan liikunnan osiota)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson verkkotehtävien suoritusta hyväksytysti:
Soveltavan liikunnan suorittaminen arvioidaan verkkokoulutuksen arvioinnin pohjalta (hyväksytty/hylätty).
Aktiivisuus verkkokeskusteluissa, tiimipäivässä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Reflektiopaperi 0-5
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta.

Ilmoittautumisaika

01.05.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Kero
  • Heli Arokki
  • Afrisa Kapella
Vastuuopettaja

Heli Arokki

Ryhmät
  • MTOIMK22
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata ja verrata toimintaterapiatilanteissa tarvittavia oppimisen ja ohjauksen teorioita ja käytäntöjä,
• tunnistaa erilaisia oppimisen tyylejä ja ohjaustapoja,
• selittää ryhmädynaamisia tekijöitä ja ryhmäprosessin eri vaiheita sekä kuvata ryhmän terapeuttisia tekijöitä,
• kuvata terapeuttisen ryhmän ohjausprosessia,
• tunnistaa soveltavan liikunnan lajeja ja välineitä.

Sisältö

Oppimisen ja ohjaamisen teoriat, oppimistyylit, ohjaustavat
Ryhmäprosessi ja –dynamiikka sekä ryhmän terapeuttiset tekijät
Ryhmävuorovaikutustaitojen tasot
Toimintaterapiaryhmän ohjausprosessi
Soveltava liikunta

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista.

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti, lähi- ja etäopiskeluna tiimimuotoisesti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu toteutuu tiimioppimisen ja konnektivismin periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijat suorittavat verkkotehtäviä tiimeissä ja itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin löytyvät Itslearningistä.
Lähipäiviä 3, yht. 18t
Opiskelijat koostavat reflektiopaperin opintojakson Oppiminen ja ohjaus opintojaksosta 3-6 sivua.
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa yhtä opintopistettä eli yhteensä 5x27t= 135t

Sisällön jaksotus

23.8. 2h Etä-info (Afrisa, Heli ja Kirsi) Opintojakson esittelyä ja viritystä oman oppimisen tarkasteluun

19.9. 6h Lähipäivä: Ryhmässä toimiminen (Kirsi) Verkkokeskustelua Itslearningissa ennen lähipäivää

21.9. 6h Lähipäivä: Oppimisen ja ohjaamisen teoriat ja oppimistyylit (Kirsi) Verkkokeskustelua Itslearningissa ennen lähipäivää

27.10. 6h Lähipäivä: Terapeuttinen ryhmä (Heli) Valmistellaan essee ennen lähiopetuspäivää

Afrisa. Soveltava liikunta. Soveltavan liikunnan ohjaamisen perusteet.
Vko 38: Keskusteleva luento 2h
Vko 38: Pienryhmätyöskentely 4h (45/ryhmä)
Vko 43: Case-ryhmätöiden esityksiä 4h

Soveltavaan liikuntaan orientoudutaan ensin teorian pohjalta, minkä jälkeen aiheeseen syvennytään case-työskentelyn kautta. Jokainen tiimi suunnittelee ja toteuttaa käytännön tunnilla soveltavan liikunnan tuokion.

Reflektion palautus (ei koske soveltavan liikunnan osiota) 14.11.2022 mennessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan.
Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, tekee hän tunnilla käsiteltävästä aiheesta osaamisen näyttötehtävän, esim. asiantuntijaluento aiheesta. Palautus 4.11. mennessä. Kts. ohjeet Itslearningista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson verkkotehtävien suoritusta hyväksytysti:
Soveltavan liikunnan suorittaminen arvioidaan verkkokoulutuksen arvioinnin pohjalta (hyväksytty/hylätty).
Aktiivisuus verkkokeskusteluissa, tiimitreeneissä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Reflektiopaperi 0-5
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 14.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anu Kuikkaniemi
  • Iida Laine
  • Heli Arokki
  • Afrisa Kapella
Ryhmät
  • PTOIMS21
    Toimintaterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata ja verrata toimintaterapiatilanteissa tarvittavia oppimisen ja ohjauksen teorioita ja käytäntöjä,
• tunnistaa erilaisia oppimisen tyylejä ja ohjaustapoja,
• selittää ryhmädynaamisia tekijöitä ja ryhmäprosessin eri vaiheita sekä kuvata ryhmän terapeuttisia tekijöitä,
• kuvata terapeuttisen ryhmän ohjausprosessia,
• tunnistaa soveltavan liikunnan lajeja ja välineitä.

Sisältö

Oppimisen ja ohjaamisen teoriat, oppimistyylit, ohjaustavat
Ryhmäprosessi ja –dynamiikka sekä ryhmän terapeuttiset tekijät
Ryhmävuorovaikutustaitojen tasot
Toimintaterapiaryhmän ohjausprosessi
Soveltava liikunta

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista.

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti, lähi- ja etäopiskeluna tiimimuotoisesti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu toteutuu tiimioppimisen ja konnektivismin periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijat suorittavat verkkotehtäviä tiimeissä ja itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin löytyvät Itslearningistä.
Lähipäiviä 3x7t= 21t
Opiskelijat koostavat reflektiopaperin opintojakson Oppiminen ja ohjaus opintojaksosta 3-6 sivua.
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa yhtä opintopistettä eli yhteensä 5x27t= 135t

Sisällön jaksotus

Opintojaksojen oppiminen ja ohjaus sekä ohjaaminen käytännössä info vko11, 15.3.22

Afrisa. Soveltava liikunta. Soveltavan liikunnan ohjaamisen perusteet.
30.3. Keskusteleva luento 2h
4.4. Pienryhmätyöskentely 4h (45/ryhmä)
7.4. Case-ryhmätöiden esityksiä 4h
11.4. case-ryhmätöiden esityksiä 2h

Aiheeseen orientoudutaan ensin teorian pohjalta, minkä jälkeen toteutetaan harjoituksia käytännössä. Jokainen tiimi suunnittelee ja toteuttaa käytännön tunnilla soveltavan liikunnan tuokion.

Iida: Ryhmässä toimiminen, josta on verkkokeskustelu Itslearningissa 30.3.- 5.4.22 oman tiimin kanssa
Lähiopetuspäivä koululla (kts. tila lukujärjestyksestä) 8.4.22

Heli. Terapeuttinen ryhmä, johon valmistellaan essee ennen lähiopetuspäivää Lähiopetuspäivä 14.4.22

Iida: Oppimisen ja ohjaamisen teoriat ja oppimistyylit, josta on verkkokeskustelua Itslearningissa 7.- 13.4.22
Lähiopetuspäivä koululla (kts. tila lukujärjestyksestä) 20.4.22


Reflektion palautus (ei koske soveltavan liikunnan osiota) 27.4.22 mennessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan.
Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, tekee hän tunnilla käsiteltävästä aiheesta osaamisen näyttötehtävän, esim. asiantuntijaluento aiheesta. Kts. ohjeet Itslearningista

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson verkkotehtävien suoritusta hyväksytysti:
Soveltavan liikunnan suorittaminen arvioidaan verkkokoulutuksen arvioinnin pohjalta (hyväksytty/hylätty).
Aktiivisuus verkkokeskusteluissa, tiimitreeneissä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Reflektiopaperi 0-5
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.

Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote 2-kansiosta.