Siirry suoraan sisältöön

Vapaan säestyksen pedagogiikan perusteet pianopedagogeilleLaajuus (3 op)

Tunnus: KU00CD43

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- On perehtynyt pianon vapaan säestyksen työmuotoihin ja työkaluihin ja osaa hyödyntää niitä ja laajentaa niillä pianonsoiton opetustaan ja luoda perustan vapaa säestys –opetukselleen
- on kehittänyt soitonopetuksen kokonaisvaltaisia taitojaan, vahvistaen korvakuulolta soittamista, omaehtoisen pianotekstuurin toteuttamista, improvisoimista ja säveltämistä osana musiikin tyylilajeista riippumatonta laaja-alaista muusikkoutta, soittamista ja opettamista
- osaa rohkaista opetustilanteessa oppilastaan omiin kokeiluihin instrumentin äärellä yhtälailla kuin opastaa keskittyneen harjoittelun käytäntöihin
- on kehittänyt muiden kuin klassisen musiikin ja tyylilajien tuntemustaan ja niiden toteuttamista pianolla
- hallitsee melodian soinnuttamisen ja säestämisen
- osaa hyödyntää opetuksessaan joustavasti eri nuotinnustapoja (transkriptio, lead sheet, sointumerkit)
- hallitsee improvisoinnin työkalujen käyttöä niin soitto- kuin opetustilanteessa (mm. basso continuo, asteikot, moodit, kvinttikierrot, blueskierto)

Sisältö

Opintojakso on tarkoitettu ammatissa toimiville pianopedagogeille. Opintojaksolla perehdytään monipuolisesti vapaan säestyksen perustasojen opettamiseen taiteen perusopetuksessa.

Opintojakso jakautuu seuraaviin teemoihin:
1. Improvisointi, säveltäminen ja sovittaminen pianolle
2. Kuulonvaraisen oppimisen traditio ja siihen liittyvät erilaiset työskentelytavat
3. Ohjelmisto: historia, tausta, tyylivaatimukset, käytännön pianototeutus
4. Opetusmateriaalit ja opettajan työkalut: Oppikirjat ja muu printtimateriaali, online-työkalut, oman materiaalin kokoaminen
5. Didaktiikka: tuntisuunnittelu, pitkän oppimisprosessin suunnittelu, arviointimenetelmät ja niiden kehittäminen, harjoitteluun ohjaaminen, tekniikka, oppilaiden kohtaaminen, erilaisten oppimisympäristöjen suunnitteleminen, eri työtapojen tasapainoinen käyttö osana opetusta jne.

Opintojakson keskiössä on myös reflektio. Opiskelija harjaantuu reflektoimaan omaa toimintaansa ja työskentelyään, tarkastelemaan ja kehittämään kriittisesti työtapojaan jatkuvana osana opettajan työtä sekä rakentamaan opettajan identiteettiään.

Esitietovaatimukset

Opintojakso on tarkoitettu ammatissa toimiville pianopedagogeille ja pianopedagogiikan opiskelijoille.