Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikationLaajuus (2 op)

Tunnus: TE00CO12

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Ilmoittautumisaika

27.05.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 10.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • roo.sv
  • Suomi
Paikat

40 - 50

Koulutus
  • Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
  • COS Opettaja
  • Sanna Simola
Ryhmät
  • PSAHAUS23
    Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, insinööri 23

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Sähköinen materiaali itslearning

Opetusmenetelmät

Suomeksi
kriittinen tiedonhaku
itsenäinen ja ryhmässä työskentely
suullisia ja kirjallisia harjoituksia
MOT sanakirja, internet/AI hyödyntäminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Uusinnat ovat tammi/helmikuussa 2025. Tarkka aika ja paikka uusinnoille sovitaan ko. opiskelijoiden kanssa heti uusintatarpeen ilmettyä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavaa ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa.
Kestävän kehityksen teema on esillä opintojakson sanastotehtävissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjallinen ja suullinen esittely HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY

Tekstinymmärtäminen (oman alan aihepiiri) apuvälineiden käyttö sallittu, arvionnin kohteena: tekstin valinta, sanastotyön laatu sekä työn reflektointi) HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY

Kuullunymmärtäminen HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY

Kirjoitustehtävä apuvälineiden käyttö sallittu, arvionnin kohteena: tekstin valinta, sanastotyön laatu sekä työn reflektointi) HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY

Numeraalisesti arvioitavat tehtävät ovat:

suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen)
0-2

itslearning koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen)
0-2

Kirjallinen ja suullinen koe kampuksella 0-5.

Lopullinen arvosana koostuu keskiarvosta, jossa painoarvo kampuksellla suoritettavissa kokeissa.


Työmäärä 3op = 81h / 14 viikkoa, noin 6 h/vko

opiskeluprosessin kuvaus:

huolellinen tutustuminen tehtävänantoon ja sen oppimistavoitteisiin
tehtävän teon suunnittelu
annetun materiaalin opiskelu
tehtävän teko ja oikea-aikainen palautus
saadun palautteen läpikäynti ja sen pohjalta oppimispäiväkirjan oman tekemisen reflektointi ja annetun palautteen ymmärtäminen

Sisällön jaksotus

Opiskelija osaa:

- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

vko 36 verkko-oppitunti aloitus, esittely ja tutustuminen
vko 37 KAMPUS ruotsin kielen suullisia harjoituksia
vko 38 itslearning palautettava tehtävä: Kirjallinen ja suullinen esittely HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY
vko 39 verkko-oppitunti Kuullunymmärtäminen HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY
ko 40 KAMPUS ruotsin kielen suullisia harjoituksia
vko 41 itslearning palautettava tehtävä: Tekstinymmärtäminen (oman alan aihepiiri) apuvälineiden käyttö sallittu, arvionnin kohteena: tekstin valinta, sanastotyön laatu sekä työn reflektointi) HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY
vko 42 höstlov
vko 43 KAMPUS ruotsin kielen suullisia harjoituksia
vko 44 itslearning palautettava tehtävä: Kirjoitustehtävä apuvälineiden käyttö sallittu, arvionnin kohteena: tekstin valinta, sanastotyön laatu sekä työn reflektointi) HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY
vko 45 KAMPUS ruotsin kielen suullisia harjoituksia
vko 46 itslearning
vko 47 verkko-oppitunti koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen) arviointi 0-2
vko 48 itslearning palautettava tehtävä: suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen) arviointi 0-2
vko 49 itslearning ohjeistettu kertaus ja harjoittelu loppukokeisiin
vko 50 KAMPUS loppukoe (suullinen ja kirjallinen) arviointi 0-5

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla osaamisen kehittymistä arvioidaan seuraavasti:

Harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty. Tähän arviointiin sisältyy palaute, joka ohjaa lisäharjoittelemaaan siten, että numeroarvioinnilla suoritettavissa tehtävissä opiskelija pystyy osoittamaan osaamisensa ja kehityksensä.

Pakolliset numeraalisesti arvioitavat tehtävät ovat (4kpl):

suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen)
0-2

itslearning koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen)
0-2

Kirjallinen ja suullinen koe kampuksella 0-5.

Lopullinen arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitujen tehtävien /tenttien keskiarvosta.


Ruotsin taitotasokuvaukset ovat Messissä sivulla KIELIOPINNOT, Ruotsin kieli ja viestintä. Ne esitellään ja ovat saatavilla opintojakson itslearning-tilassa.

Hylätty (0)

Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.

Ei suorittanut pakollisia harjotustehttäviä ä eikä pakollisia arvioitavia tehtäviä hyväksytysti.