Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CO12-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.05.2024 - 05.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 10.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- roo.sv
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Sanna Simola
Ryhmät
-
PSAHAUS23Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, insinööri 23
- 05.09.2024 10:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation TE00CO12-3001
- 11.09.2024 08:00 - 11:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation TE00CO12-3001
- 24.09.2024 14:15 - 16:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation TE00CO12-3001
- 27.09.2024 12:15 - 14:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation TE00CO12-3001
- 01.10.2024 14:15 - 16:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation TE00CO12-3001
- 04.10.2024 12:15 - 14:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation TE00CO12-3001
- 08.10.2024 14:15 - 16:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation TE00CO12-3001
- 11.10.2024 12:15 - 14:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation TE00CO12-3001
- 22.10.2024 12:00 - 15:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation TE00CO12-3001
- 07.11.2024 14:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation TE00CO12-3001
- 22.11.2024 14:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation TE00CO12-3001
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Sähköinen materiaali itslearning
Opetusmenetelmät
Suomeksi
kriittinen tiedonhaku
itsenäinen ja ryhmässä työskentely
suullisia ja kirjallisia harjoituksia
MOT sanakirja, internet/AI hyödyntäminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Uusinnat ovat tammi/helmikuussa 2025. Tarkka aika ja paikka uusinnoille sovitaan ko. opiskelijoiden kanssa heti uusintatarpeen ilmettyä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä tarvittavaa ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa.
Kestävän kehityksen teema on esillä opintojakson sanastotehtävissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjallinen ja suullinen esittely HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY
ÅBO AKADEMI
Kirjoitustehtävä apuvälineiden käyttö sallittu, arvionnin kohteena: tekstin valinta, sanastotyön laatu sekä työn reflektointi) HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY
alan esittely HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY
Numeraalisesti arvioitavat tehtävät ovat:
suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen)
0-5
itslearning koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen)
0-5
Kirjallinen ja suullinen koe kampuksella 0-5.
Lopullinen arvosana koostuu keskiarvosta, jossa painoarvo kampuksellla suoritettavissa kokeissa.
Työmäärä 3op = 81h / 14 viikkoa, noin 6 h/vko
opiskeluprosessin kuvaus:
huolellinen tutustuminen tehtävänantoon ja sen oppimistavoitteisiin
tehtävän teon suunnittelu
annetun materiaalin opiskelu
tehtävän teko ja oikea-aikainen palautus
saadun palautteen läpikäynti ja sen pohjalta oppimispäiväkirjan oman tekemisen reflektointi ja annetun palautteen ymmärtäminen
Sisällön jaksotus
Opiskelija osaa:
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
vko 36 verkko-oppitunti aloitus, esittely ja tutustuminen
vko 37 KAMPUS ruotsin kielen suullisia harjoituksia
vko 38 itslearning palautettava tehtävä: Kirjallinen ja suullinen esittely HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY
ÅBO AKADEMI (veckorna 39, 40, 41)
vko 42 höstlov
vko 43 KAMPUS ruotsin kielen suullisia harjoituksia
vko 44 itslearning palautettava tehtävä: Kirjoitustehtävä apuvälineiden käyttö sallittu, arvionnin kohteena: tekstin valinta, sanastotyön laatu sekä työn reflektointi) HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY
vko 45 KAMPUS ruotsin kielen suullisia harjoituksia
vko 46 itslearning alan esittely HYVÄKSYTTY/HYLÄTTY
vko 47 verkko-oppitunti koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen) arviointi 0-5
vko 48 itslearning palautettava tehtävä: suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen) arviointi 0-5
vko 49 itslearning ohjeistettu kertaus ja harjoittelu loppukokeisiin
vko 50 KAMPUS loppukoe (suullinen ja kirjallinen) arviointi 0-5
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla osaamisen kehittymistä arvioidaan seuraavasti:
Pakolliset harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty-hylätty. Tähän arviointiin sisältyy palaute, joka ohjaa lisäharjoittelemaaan siten, että numeroarvioinnilla suoritettavissa tehtävissä opiskelija pystyy osoittamaan osaamisensa ja kehityksensä.
Pakolliset numeraalisesti arvioitavat tehtävät ovat (4kpl):
suullinen esitys (video, joka toteutetaan siten, että suoraan paperista lukeminen ei ole mahdollista, vaan tilanne autenttinen)
0-5
itslearning koe (sanasto, tekstit, kuullunymmärtäminen)
0-5
Kirjallinen ja suullinen koe kampuksella 0-5.
Lopullinen arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitujen tehtävien /tenttien keskiarvosta.
Hyväksytty opintojaksosuoritus edellyttää min. 75% läsnäoloa kampus/verkko-oppitunneilla.
Läsnäolovaatimuksen peruste: oppitunneilla harjoitellaan suullista ilmaisua ja vuorovaikutustaitoja, joiden harjoittamiseen tarvitaan aktiivista osallistumista ja ryhmän kanssa työskentelyä.
Ruotsin taitotasokuvaukset ovat Messissä sivulla KIELIOPINNOT, Ruotsin kieli ja viestintä. Ne esitellään ja ovat saatavilla opintojakson itslearning-tilassa.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä
Hylätty (0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla.
Ei suorittanut pakollisia harjotustehttäviä ä eikä pakollisia arvioitavia tehtäviä hyväksytysti.