Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminnan käynnistäminenLaajuus (10 op)

Tunnus: 3011668

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa tiimissä ja yksilöinä vahvuuksia ja kehittämisen haasteita ja hyödyntää resursseja liiketoiminnassa
- osaa toimia tuottavasti eri rooleissa yrityksessä
- tuntee ja osaa hoitaa yrityksen liiketoiminnan käytännön asiat
- osaa toimia yrityksen liiketoimintaympäristössä (lakien ja käytäntöjen) vaatimusten mukaan
- hankkii yritykselle kontakteja ja verkostoituu.
Yrityksen brändin luominen.

Sisältö

Yrittäjän roolin omaksuminen ja innovatiivinen liiketoiminta
Osuuskuntalakiin ja sidosryhmiin perehtyminen ja muihin ok-perustamiseen tai haltuunottoon vaadittaviin dokumentteihin perehtyminen
Osuuskuntatoiminnan käynnistäminen ja pyörittäminen
Henkilökohtaisen oppimisportfolion tekeminen ja ohjauskeskustelut valmentajan kanssa
Ohjattu pienryhmätyöskentely.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marita Nummi-Wikström
  • Kaisa Aaltonen
  • Kari Juhala
Ryhmät
  • PLIITS22BA
    PLIITS22BA

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa tiimissä ja yksilöinä vahvuuksia ja kehittämisen haasteita ja hyödyntää resursseja liiketoiminnassa
- osaa toimia tuottavasti eri rooleissa yrityksessä
- tuntee ja osaa hoitaa yrityksen liiketoiminnan käytännön asiat
- osaa toimia yrityksen liiketoimintaympäristössä (lakien ja käytäntöjen) vaatimusten mukaan
- hankkii yritykselle kontakteja ja verkostoituu.
Yrityksen brändin luominen.

Sisältö

Yrittäjän roolin omaksuminen ja innovatiivinen liiketoiminta
Osuuskuntalakiin ja sidosryhmiin perehtyminen ja muihin ok-perustamiseen tai haltuunottoon vaadittaviin dokumentteihin perehtyminen
Osuuskuntatoiminnan käynnistäminen ja pyörittäminen
Henkilökohtaisen oppimisportfolion tekeminen ja ohjauskeskustelut valmentajan kanssa
Ohjattu pienryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

Yrityksen perustamiseen ja liiketoiminnan käynnistämiseen liittyvät materiaalit
Johannes Partanen: Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan Parhaat kirjat
Hallitustyön materiaalit
Opiskelijat etsivät aktiivisesti toteutuksessa tarvittavaa tietoa

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheita keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Yritystoiminnan käynnistämisessä opiskelija tutustuu yrityspalveluihin (mm. Potkuri ja SparkUp), kokouskäytäntöihin, yrityksen perustamistyökaluihin ja aloittavan yrittäjän oppaisiin, viestinnän työkaluihin ja tiimityön työkaluihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tietoa rakennetaan tiimioppimisympäristössä jossa harjoitetaan yrittäjyyttä. BisnesAkatemiassa opitaan osuuskunnan toiminnan kautta monipuolisesti yrittäjyteen liittyviä taitoja. Tietoa hankitaan monipuolisesti kirjoista ja muista lähteistä.
Reflektointia ja monipuolista palautetta käytetään toiminnan jatkuvaan parantamiseen. Kaikkien opiskelijoiden on osallistuttava aktiivisesti liiketoimintaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yritystoiminta ja oppisen työkalut nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostakin syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella. Tehdyt tuotokset esitetään portfoliossa.

Sisällön jaksotus

Opiskelu BisnesAkatemiassa tapahtuu nelivedon periaatteella (oppimissopimus, bisnes, treenit & lukupiirit)
Bisnes: Opiskelija omaksuu yrittäjän roolin innovatiivisessa liiketoimintaympäristössä. Opiskelija toimii aktiivisesti osuuskunnan liiketoiminnassa valmentajan ja tiimin kanssa sovituin periaattein.
Opiskelijat perustavat yhdessä osuuskunnan ja käynnistävät sen liiketoiminnan.
Tiimi perehtyy liiketoiminnan suunnitteluun, osuuskuntalakiin ja sidosryhmiin sekä muihin osk-perustamiseen tai haltuunottoon vaadittaviin dokumentteihin. Tiimi asettaa itselleen liikevaihtotavoitteen ja sopii tehtävät, joiden avulla kukin tiimissä toimii tavoitteen suuntaisesti. Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita. Opiskelija huolehtii omalta osaltaan positiivisen tiimihengen luomisesta ja säilymisestä.
Oppimissopimus: Opiskelija laatii oppimissopimuksen ja käy valmentajan kanssa kehityskeskusteluja. Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.
Opiskelija laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään ja lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit sekä osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa. Opiskelija lukee ja reflektoi portfolioonsa vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia. Lisäksi opiskelija kirjoittaa yhden esseen (lähdeviitteineen), jossa hän hyödyntää syksyn aikana lukemiaan aineistoja. Esseen pituus noin kaksi sivua.
Treenit & lukupiirit: Opiskelija osallistuu treeneihin/lukupiireihin kahdesti viikossa. Treenit/lukupiiri ovat aktiivista tiedonrakentamista, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Lukupiiriin opiskelija valmistautuu lukemalla sovitun kirjan tai muun materiaalin. Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetämisestä. Treenit voidaan järjestää myös BA:n ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Poissaolo korvataan osallistumalla toisen tiimin treeneihin

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa. Portfolion laadukkuus vaikuttaa arviointiin. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Hylätty (0)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit eivät täyty. Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti liiketoimintaan, treeneihin ja muihin vaadittaviin toimintoihin. Opintojaksossa vaadittava työmäärä ei täyty tai tuntikirjanpito/ portfolio on puutteellinen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii jokseenkin itsenäisesti. Opiskelija tekee töitä projektien ja oppimisen eteen ohjatusti ja muiden apuun tukeutuen.
Edistyminen oppimisen ja tekemisen suhteen on tyydyttävää tasoa.
Työssä ja tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista soveltamista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Opiskelija edistyy oppimisessa ja tekemisessä.
Työssä ja tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija työskentelee osuuskunnan asettamien tavoitteiden suuntaisesti. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä ja tukee yhteistä tiedon rakentamista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Opiskelija osallistuu ryhmän dialogiseen toimintatapaan, tukee muiden osaamisen kehittymistä ja tavoitteidne saavuttamista.
Opiskelijan työskentely on esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija työskentelee osuuskunnan asettamien tavoitteiden suuntaisesti merkittävissä määrin. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Maria Välivirta Havia
  • Päivi Killström
  • Leena Lemola
Ryhmät
  • PLIITS21ba
    PLIITS21ba

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa tiimissä ja yksilöinä vahvuuksia ja kehittämisen haasteita ja hyödyntää resursseja liiketoiminnassa
- osaa toimia tuottavasti eri rooleissa yrityksessä
- tuntee ja osaa hoitaa yrityksen liiketoiminnan käytännön asiat
- osaa toimia yrityksen liiketoimintaympäristössä (lakien ja käytäntöjen) vaatimusten mukaan
- hankkii yritykselle kontakteja ja verkostoituu.
Yrityksen brändin luominen.

Sisältö

Yrittäjän roolin omaksuminen ja innovatiivinen liiketoiminta
Osuuskuntalakiin ja sidosryhmiin perehtyminen ja muihin ok-perustamiseen tai haltuunottoon vaadittaviin dokumentteihin perehtyminen
Osuuskuntatoiminnan käynnistäminen ja pyörittäminen
Henkilökohtaisen oppimisportfolion tekeminen ja ohjauskeskustelut valmentajan kanssa
Ohjattu pienryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

Yrityksen perustamiseen ja liiketoiminnan käynnistämiseen liittyvät materiaalit
Johannes Partanen: Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan Parhaat kirjat
Hallitustyön materiaalit
Opiskelijat etsivät aktiivisesti toteutuksessa tarvittavaa tietoa

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheita keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Yritystoiminnan käynnistämisessä opiskelija tutustuu yrityspalveluihin (mm. Potkuri ja SparkUp), kokouskäytäntöihin, yrityksen perustamistyökaluihin ja aloittavan yrittäjän oppaisiin, viestinnän työkaluihin ja tiimityön työkaluihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tietoa rakennetaan tiimioppimisympäristössä jossa harjoitetaan yrittäjyyttä. BisnesAkatemiassa opitaan osuuskunnan toiminnan kautta monipuolisesti yrittäjyteen liittyviä taitoja. Tietoa hankitaan monipuolisesti kirjoista ja muista lähteistä.
Reflektointia ja monipuolista palautetta käytetään toiminnan jatkuvaan parantamiseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yritystoiminta ja oppisen työkalut nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostakin syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella. Tehdyt tuotokset esitetään portfoliossa.

Sisällön jaksotus

Opiskelu BisnesAkatemiassa tapahtuu nelivedon periaatteella (oppimissopimus, bisnes, treenit & lukupiirit)
Bisnes: Opiskelija omaksuu yrittäjän roolin innovatiivisessa liiketoimintaympäristössä.
Opiskelijat perustavat yhdessä osuuskunnan ja käynnistävät sen liiketoiminnan.
Tiimi perehtyy osuuskuntalakiin ja sidosryhmiin sekä muihin osk-perustamiseen tai haltuunottoon vaadittaviin dokumentteihin. Tiimi asettaa itselleen liikevaihtotavoitteen ja sopii tehtävät, joiden avulla kukin tiimissä toimii tavoitteen suuntaisesti. Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita. Opiskelija huolehtii omalta osaltaan positiivisen tiimihengen luomisesta ja säilymisestä.
Oppimissopimus: Opiskelija laatii oppimissopimuksen ja käy valmentajan kanssa kehityskeskusteluja. Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.
Opiskelija laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään ja lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit sekä osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa. Opiskelija lukee ja reflektoi portfolioonsa vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia. Lisäksi opiskelija kirjoittaa yhden esseen (lähdeviitteineen), jossa hän hyödyntää syksyn aikana lukemiaan aineistoja. Esseen pituus noin kaksi sivua.
Treenit & lukupiirit: Opiskelija osallistuu treeneihin/lukupiireihin kahdesti viikossa. Treenit/lukupiiri ovat aktiivista tiedonrakentamista, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Lukupiiriin opiskelija valmistautuu lukemalla sovitun kirjan tai muun materiaalin. Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetämisestä. Treenit voidaan järjestää myös BA:n ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Poissaolo korvataan osallistumalla toisen tiimin treeneihin

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa. Portfolion laadukkuus vaikuttaa arviointiin. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Hylätty (0)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit eivät täyty. Opintojaksossa vaadittava työmäärä ei täyty tai tuntikirjanpito/ portfolio on puutteellinen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii jokseenkin itsenäisesti. Opiskelija tekee töitä projektien ja oppimisen eteen ohjatusti ja muiden apuun tukeutuen.
Edistyminen oppimisen ja tekemisen suhteen on tyydyttävää tasoa.
Työssä ja tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista soveltamista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Opiskelija edistyy oppimisessa ja tekemisessä.
Työssä ja tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija työskentelee osuuskunnan asettamien tavoitteiden suuntaisesti. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä ja tukee yhteistä tiedon rakentamista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Opiskelija osallistuu ryhmän dialogiseen toimintatapaan, tukee muiden osaamisen kehittymistä ja tavoitteidne saavuttamista.
Opiskelijan työskentely on esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija työskentelee osuuskunnan asettamien tavoitteiden suuntaisesti merkittävissä määrin. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.