Siirry suoraan sisältöön

Asiakasprojektien toteutusLaajuus (15 op)

Tunnus: KH00BG79

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet projektimaiseen työskentelyyn yhdessä asiakkaan kanssa ja hän osaa tavoitteellisesti suunnitella ja toteuttaa projekteja. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä sekä dokumentointiin, että tehokkaaseen viestintään sekä projektin sisällä, että projektin asiakkaalle.

Opiskelija hallitsee asiakashallinnan perusasiat, tarjoukset, aikataulutuksen sekä kommunikaation sekä oman tiimin että asiakkaan suuntaan. Lisäksi opiskelija osaa asettaa projektin tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa ja ohjata tiimin toimintaa asiakkaan tavoitteen saavuttamiseksi.

Sisältö

Asiakasprojektien vetäminen tai projekteihin aktiivisena jäsenenä osallistuminen ja projektin suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus presentaatioineen.

Ilmoittautumisaika

05.08.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marita Nummi-Wikström
  • Kaisa Aaltonen
  • Kari Juhala
Ryhmät
  • PLIITS22BA
    PLIITS22BA

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet projektimaiseen työskentelyyn yhdessä asiakkaan kanssa ja hän osaa tavoitteellisesti suunnitella ja toteuttaa projekteja. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä sekä dokumentointiin, että tehokkaaseen viestintään sekä projektin sisällä, että projektin asiakkaalle.

Opiskelija hallitsee asiakashallinnan perusasiat, tarjoukset, aikataulutuksen sekä kommunikaation sekä oman tiimin että asiakkaan suuntaan. Lisäksi opiskelija osaa asettaa projektin tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa ja ohjata tiimin toimintaa asiakkaan tavoitteen saavuttamiseksi.

Sisältö

Asiakasprojektien vetäminen tai projekteihin aktiivisena jäsenenä osallistuminen ja projektin suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus presentaatioineen.

Oppimateriaalit

Opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan parhaat kirjat”.

https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyritt%C3%A4j%C3%A4n-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf

Opetusmenetelmät

Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin projektikokouksiin, -keskusteluihin,väliarviointeihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelijan työskentelee aktiivisesti projektin tavoitteiden mukaisesti.

Opiskelija lukee ja reflektoi yhden kirjan tai vastaavan materiaalin (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus. Treeni- ja lukupiiriaiheita valitaan tarvelähtöisesti, jotta ne tukevat projektin tekemistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtunneistaan tuntikirjanpitoon. Tiimi esittelee projektiaan muille osuuskunnille esim. Heimohuudossa. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.
Opiskelija lukee ja reflektoi yhden kirjan tai vastaavan materiaalin (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP

Sisällön jaksotus

Asiakasprojektin suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus.
Opiskelija oppii määrittelemään projektin lähtötiedot yhdessä asiakkaan kanssa, asettamaan ja määrittelemään asiakasprojektin sisällön ja käyttää sopivia projektityökaluja. Opiskelija osaa laatia alustavan projektisuunnitelman, jossa projektin tavoitteet, kesto/aikataulutus, mahdollinen budjetti sekä työnjako on suunniteltu.
Opiskelija huolehtii aktiivisesta kommunikoinnista asiakkaaseen päin ja laatii projektiin liittyvän sopimuksen ja siihen liittyvät velvoitteet. Projektista pyritään neuvottelemaan asianmukainen korvaus.


Mahdollisia treeniaiheita asiakasprojekteihin liittyen:
Asiakkaan tarpeiden kartoittaminen
Neuvottelutaidot
Projektin hinnoittelu
Asiakaspalautteen kerääminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Hylätty (0)

Oppimistavoitteet eivät täyty. Opiskelija ei ole osallistunut riittävästi ja tuloksellisesti liiketoimintaan, treeneihin, lukupiireihin ja muihin vaadittaviin toimiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1 - 2), opiskelija osaa
• osaa toimia vastuullisessa roolissa asiakasprojektissa
• suunnitella, seurata ja toteuttaa sekä raportoida
• arvioida projektissa omaa tekemistään ja osallistuu ryhmän yhteiseen arviointiin.
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen.
Potfolioon valittujen asioiden esittäminen ja reflektointi on niukkaa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyvä (3 - 4), opiskelija
• toimii vastuullisesti projektissa
• hoitaa viestinnän ja kommunikoinnin projektiryhmän ja toimeksiantajan välillä
• huomioi asiakkaan tarpeet
Opiskelija on projektissa aloitteellinen ja aktiivinen. Hän osaa hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Projekti on tuottanut asiakkaalle lisäarvoa.
Opiskelija luo positiivista ilmapiiriä työyhteisöönsä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana kiitettävä (5), opiskelija
• saavuttaa asiakasprojektissa korkean asiakastyytyväisyyden ja laskutuksen
• toimii tavoitteellisesti asetetut päämäärät saavuttaen
• osaa toimia paineen alla vaativissa tilanteissa
• tuottaa merkillepantavaa arvoa asiakkaille
Opiskelija hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt sitä. Opiskelijan työskentely on ollut dialogista ja ryhmän osaamista kehittävää.
Opiskelijan työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.

Ilmoittautumisaika

06.07.2022 - 11.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 01.08.2023

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Maria Välivirta Havia
  • Päivi Killström
  • Leena Lemola
Ryhmät
  • PLIITS21ba
    PLIITS21ba

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet projektimaiseen työskentelyyn yhdessä asiakkaan kanssa ja hän osaa tavoitteellisesti suunnitella ja toteuttaa projekteja. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä sekä dokumentointiin, että tehokkaaseen viestintään sekä projektin sisällä, että projektin asiakkaalle.

Opiskelija hallitsee asiakashallinnan perusasiat, tarjoukset, aikataulutuksen sekä kommunikaation sekä oman tiimin että asiakkaan suuntaan. Lisäksi opiskelija osaa asettaa projektin tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa ja ohjata tiimin toimintaa asiakkaan tavoitteen saavuttamiseksi.

Sisältö

Asiakasprojektien vetäminen tai projekteihin aktiivisena jäsenenä osallistuminen ja projektin suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus presentaatioineen.

Oppimateriaalit

Opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan parhaat kirjat”.

https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyritt%C3%A4j%C3%A4n-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf

Opetusmenetelmät

Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin projektikokouksiin, -keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelijan työskentelee aktiivisesti projektin tavoitteiden mukaisesti.

Opiskelija lukee ja reflektoi yhden kirjan tai vastaavan materiaalin (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Treeni- ja lukupiiriaiheita valitaan tarvelähtöisesti, jotta ne tukevat projektin tekemistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtunneistaan tuntikirjanpitoon. Tiimi esittelee projektiaan muille osuuskunnille esim. Heimohuudossa. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.
Opiskelija lukee ja reflektoi yhden kirjan tai vastaavan materiaalin (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP

Sisällön jaksotus

Asiakasprojektin suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus.
Opiskelija oppii asettamaan ja määrittelemään asiakasprojektin sisällön ja käyttää sopivia projektityökaluja. Opiskelija osaa laatia alustavan projektisuunnitelman, jossa projektin tavoitteet, kesto/aikataulutus, mahdollinen budjetti sekä työnjako on suunniteltu.
Opiskelija huolehtii aktiivisesta kommunikoinnista asiakkaaseen päin ja laatii projektiin liittyvän sopimuksen ja siihen liittyvät velvoitteet. Projektista pyritään neuvottelemaan asianmukainen korvaus.


Mahdollisia treeniaiheita asiakasprojekteihin liittyen:
Asiakkaan tarpeiden kartoittaminen
Neuvottelutaidot
Projektin hinnoittelu
Asiakaspalautteen kerääminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1 - 2), opiskelija osaa
• osaa toimia vastuullisessa roolissa asiakasprojektissa
• suunnitella, seurata ja toteuttaa sekä raportoida
• arvioida projektissa omaa tekemistään ja osallistuu ryhmän yhteiseen arviointiin.
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen.
Potfolioon valittujen asioiden esittäminen ja reflektointi on niukkaa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyvä (3 - 4), opiskelija
• toimii vastuullisesti projektissa
• hoitaa viestinnän ja kommunikoinnin projektiryhmän ja toimeksiantajan välillä
• huomioi asiakkaan tarpeet
Opiskelija on projektissa aloitteellinen ja aktiivinen. Hän osaa hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Projekti on tuottanut asiakkaalle lisäarvoa.
Opiskelija luo positiivista ilmapiiriä työyhteisöönsä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana kiitettävä (5), opiskelija
• saavuttaa asiakasprojektissa korkean asiakastyytyväisyyden ja laskutuksen
• toimii tavoitteellisesti asetetut päämäärät saavuttaen
• osaa toimia paineen alla vaativissa tilanteissa
• tuottaa merkillepantavaa arvoa asiakkaille
Opiskelija hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt sitä. Opiskelijan työskentely on ollut dialogista ja ryhmän osaamista kehittävää.
Opiskelijan työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.

Ilmoittautumisaika

31.07.2021 - 22.10.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 13.06.2022

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marita Nummi-Wikström
  • Arto Manninen
  • Kari Juhala
Ryhmät
  • PLIITS20ba
    PLIITS20ba

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet projektimaiseen työskentelyyn yhdessä asiakkaan kanssa ja hän osaa tavoitteellisesti suunnitella ja toteuttaa projekteja. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä sekä dokumentointiin, että tehokkaaseen viestintään sekä projektin sisällä, että projektin asiakkaalle.

Opiskelija hallitsee asiakashallinnan perusasiat, tarjoukset, aikataulutuksen sekä kommunikaation sekä oman tiimin että asiakkaan suuntaan. Lisäksi opiskelija osaa asettaa projektin tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa ja ohjata tiimin toimintaa asiakkaan tavoitteen saavuttamiseksi.

Sisältö

Asiakasprojektien vetäminen tai projekteihin aktiivisena jäsenenä osallistuminen ja projektin suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus presentaatioineen.

Oppimateriaalit

Opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan parhaat kirjat”.

https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyritt%C3%A4j%C3%A4n-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf

Opetusmenetelmät

Yksilötaso:
Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin projektikokouksiin, -keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 2 kirjaa tai vastaavaa materiaalia (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Tiimitaso:
Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetovastuusta.
Treenit voidaan järjestää myös talon ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Treenit ovat aktiivinen tilaisuus, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Osaa hyödyntää Motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.
Verkostot:
Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten projektien avulla toimintatapoja ja käsitteitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtunneistaan tuntikirjanpitoon. Tiimi tekee yhdessä asiakasprojektiposterin ja esittelee sen muille osuuskunnille esim. Heimohuudossa. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.

Sisällön jaksotus

Asiakasprojektin vetäminen tai projektiin aktiivisena jäsenenä osallistuminen ja sen suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus presentaatioineen.
Opiskelija oppii asettamaan ja määrittelemään asiakasprojektin ja käyttää projektiin sopivia projektityökaluja. Opiskelija osaa laatia realistisen projektisuunnitelman, jossa projektin tavoitteet, kesto/aikataulutus, mahdollinen budjetti, riskit ja tarvittava osaaminen työn osituksineen sekä mitoituksineen on kirjattu ja vastuutettu. Projektin tavoitteet osataan määritellä liiketoiminnallisesti siten, että oman yritykset tavoitteet ja sopimusvelvoitteet täyttyvät.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.

Mahdollisia treeniaiheita:
Asiakkaan tarpeiden kartoittaminen
Projektin hinnoittelu
Asiakaspalautteen kerääminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1 - 2), opiskelija osaa
• osaa toimia vastuullisessa roolissa asiakasprojektissa
• suunnitella, seurata ja toteuttaa sekä raportoida
• arvioida projektissa omaa tekemistään ja osallistuu ryhmän yhteiseen arviointiin.
Opiskelija/ryhmä toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen.
Potfolioon valittujen asioiden esittäminen ja reflektointi on niukkaa.
Tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista yhdistämistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyvä (3 - 4), opiskelija
• hallitsee ammattimaisen projektityöskentelyn
• hallitsee viestinnän ja kommunikoinnin projektiryhmän ja toimeksiantajan välillä
- huomioi asiakkaan tarpeet
tunnistaa ja arvioi projektin riskit, seuraa edistymistä, osaa hinnoittelun ja laskutuksen.
Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää sekä sisältää omaa pohdintaa. Tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivista ilmapiiriä työyhteisöönsä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana kiitettävä (5), opiskelija
• saavuttaa asiakasprojektissa korkean asiakastyytyväisyyden ja laskutuksen
• toimii tavoitteellisesti asetetut päämäärät saavuttaen
• osaa toimia paineen alla vaativissa tilanteissa
Tuottaa merkillepantavaa arvoa asiakkaille
Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.

Ajoitus

02.08.2021 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Marianne Renvall
Ryhmät
  • MyAkatemia
    MyyntiAkatemia

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet projektimaiseen työskentelyyn yhdessä asiakkaan kanssa ja hän osaa tavoitteellisesti suunnitella ja toteuttaa projekteja. Opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan työvälineitä sekä dokumentointiin, että tehokkaaseen viestintään sekä projektin sisällä, että projektin asiakkaalle.

Opiskelija hallitsee asiakashallinnan perusasiat, tarjoukset, aikataulutuksen sekä kommunikaation sekä oman tiimin että asiakkaan suuntaan. Lisäksi opiskelija osaa asettaa projektin tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa ja ohjata tiimin toimintaa asiakkaan tavoitteen saavuttamiseksi.

Sisältö

Asiakasprojektien vetäminen tai projekteihin aktiivisena jäsenenä osallistuminen ja projektin suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus presentaatioineen.

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen ja oppiminen asiakasprojektien tekemisen kautta. Teoriakehystä kehitetään treenien ja kirjareflektioiden avulla. Portfoliotyöskentely.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan MyyntiAkatemiassa. MyyntiAkatemiassa käytetään portfoliotyöskentelyä, johon kuuluvat treenit, projektit, tiedonhankintaa ja teoriaa sekä oppimissopimus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija tekee yritysten ja organisaatioiden projektitoimeksiantoja ja hän näyttää osaamistaan portfolion muodossa. Hän pitää tuntikirjaa työtunneistaan. Opintopisteet annetaan tehdyn tuntimäärän ja portfoliotuotosten perusteella. 5-15 op.

Sisällön jaksotus

Asiakasprojektien vetäminen tai projekteihin aktiivisena jäsenenä osallistuminen ja projektin suunnittelu, budjetointi, aikataulutus ja toteutus presentaatioineen.

Opiskelijalla on valmiudet projektimaiseen työskentelyyn yhdessä asiakkaan kanssa ja hän osaa tavoitteellisesti suunnitella ja toteuttaa projekteja. Opiskelija tutustuu projektihallinnan työkaluihin ja osaa käyttää jotain näistä.

Opiskelija osaa myyntiprosessin vaiheet, aikataulutuksen sekä kommunikaation sekä oman tiimin että asiakkaan suuntaan. Opiskelija osaa kuunnella asiakasta ja toimia asiakaslähtöisesti. Asiakaspalaute ohjaa toimintaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajilta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.).

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä hyväksytyn kriteereitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana hyväksytty (1 - 2), opiskelija osaa
• toimia osana projektitiimiä
• suunnitella, seurata ja toteuttaa sekä raportoida asiakkaan hyväksymän projektin
• arvioida projektissa omaa tekemistään
• tutustua eri projektityökaluihin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana hyvä (3 - 4), opiskelija osaa
• edellä mainitut asiat sekä
• arvioida projektin mahdollisia riskejä
• soveltaa yhtä tai useampia projektityökaluja ammattimaisesti asiakasprojekteissa.
• hallita viestinnän ja kommunikoinnin projektiryhmän ja toimeksiantajan välillä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana kiitettävä (5), opiskelija
• hallitsee edellä mainitut asiat sekä
• saavuttaa asiakasprojektissa korkean asiakastyytyväisyyden
• toimii tavoitteellisesti asetetut päämäärät saavuttaen
• osaa toimia paineen alla vaativissa tilanteissa
• osaa tavoitteellisesti vetää tiimiä tai toimia osana sitä ottaen siinä tärkeän roolin.