Siirry suoraan sisältöön

Projektiopinnot 3Laajuus (8 op)

Tunnus: KU00BN56

Laajuus

8 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa ohjata esityksen valitsemallaan esityksen tekotavalla. Opiskelija osaa esitysprojektin keskeiset projektinhallintataidot.

Sisältö

Opiskelu tapahtuu ohjaavan opettajan tukemana esitysprojektina. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa esitysprojektin oppilaitoksessa tai työelämäyhteistyössä. Opiskelu voi toteutua osana TKI-toimintaa.

Ilmoittautumisaika

28.08.2023 - 26.09.2023

Ajoitus

27.09.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Anna Hellstén

Tavoitteet

Opiskelija osaa ohjata esityksen valitsemallaan esityksen tekotavalla. Opiskelija osaa esitysprojektin keskeiset projektinhallintataidot.

Sisältö

Opiskelu tapahtuu ohjaavan opettajan tukemana esitysprojektina. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa esitysprojektin oppilaitoksessa tai työelämäyhteistyössä. Opiskelu voi toteutua osana TKI-toimintaa.

Sisällön jaksotus

Oman ohjaustyön taiteellisesta ja tuotannollisesta prosessista vastaaminen
- työskentely prosessissa, vuorovaikutus kollegoiden ja asiantuntijoiden (opettaja + muu henkilökunta) kanssa.


TEHTÄVÄT:

- aiesuunnitelman palautus, keväällä ohjaavien DL 28.9.
- tuotantosuunnitelman (Taideakatemian tuotannot) palautus 1 kk aiesuunnitelman hyväksymisestä, ota mukaan tuotantopalaveriin
- tuotantopalaveri oman viikon ohjaajien ja teknisen henkilökunnan kanssa, sovitaan kun aiesuunnitelma on hyväksytty
- teoksen aiesuunnitelman presentointi muille opiskelijoille marraskuun alussa 7.11.
- taiteellisen prosessin toteutus
- loppuraportissa taiteellisen ja tuotannollisen työn kuvaus ja reflektointi
- projektiohjausten purkuseminaariin osallistuminen ja oman työn presentointi


Tuotannolliseen prosessiin kuuluu:

- Työryhmän kokoaminen (esiintyjät + mahdollinen muu taiteellinen työryhmä)
- Vuorovaikutus tuotannollisen henkilökunnan kanssa (puvustus, valo, ääni, tuotantotiedot)
- Esiintyjien tapaaminen, harjoitusaikataulun tekeminen.
- Vuorovaikutus copy-opiskelijoiden kanssa, jotka tekevät syksyllä ohjausten kokonaisuuteen kuuluvaa viestintää
- Tuotantopalaverit (mahdollisen oman työryhmän kanssa, esim. julisteeseen, visualisointiin, ääneen, valoon liittyen)
- Tuotantosuunnitelman ja riskianalysiin täyttäminen ja palautus
- Ohjauksen presentointi muille opiskelijoille
- Tiedottaminen (koulun kalenteriin tiedot Anni Sundbackan kautta, facebook ig)


Esityksen taiteellinen prosessi:

- Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa oman taiteellisen ohjauksen, kestoltaan 30 - 45 min koulun tiloihin tai sovitusti oppilaitoksen ulkopuolelle.

- Koulun tiloissa toteutettavat esitykset keväällä 2024 ovat viikolla 5 tai 7. (Köysärin puolikkaat, Videostudio, Naru)


Opiskelija
- tekee ohjaajan ensimmäiset valinnat (mitä ohjaan, miten ohjaan, kenelle ohjaan, mitä haluan viestiä/kysyä/väittää/tutkia esityksellä, mitä harjoittelen esitystä tekemällä)
- kirjoittaa aiesuunnitelman, DL kevään ohjauksille to 28.9.!
- kokoaa työryhmän (mahdollinen taiteellinen ja tuotannollinen työryhmä sekä esiintyjät, 1-2 esiintyjää esitykseen osoitetaan 1. vuoden opiskelijoista)
- presentoi suunnitelmansa muille opiskelijoille
- suunnittelee harjoitusprosessin
- ohjaa esityksen
- on vuorovaikutuksessa ohjaavan opettajan kanssa (ohjaustapaamiset sekä henk.koht. että oman viikon ohjaajien kanssa ryhmässä)
- toimittaa käsikirjoituksen ohjaavalle opettajalle
- tekee yhdessä työryhmänsä kanssa esityksen purkamisen (erityisesti tavaroiden ja kaluston palautukset)
- osallistuu arviointikeskusteluun
- kirjoittaa raportin
- presentoi valmiin työnsä purkuseminaarissa

Aiesuunnitelman pohjalta opettajat tekevät ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoista castingin, jota voi itse täydentää. Tuotannollisen työryhmän opiskelija kokoaa itse, esim. mahdollinen äänisuunnittelu, puku- ja tarpeistosuunnittelu, graafinen ilme jne. Valosuunnitteluapu ja tuotannollinen tuki tulee koululta.

Taiteellisen prosessin aikataulutus:

Harjoitusmäärä on noin 28-32 x 3h (+ esitykset).
Ohjaaja tekee harjoitusaikataulun ottaen huomioon näyttelijöiden aikataulut (ei kontaktiopetuksen päälle).


AIESUUNNITELMA
palautetaan (Taideakatemian tuotannot, löytyy Messistä) palautuslaatikkoon 28.9.2023.

1) lähetä oman koulutuksesi vastuuopettajalle aiesuunnitelma opintoihin liittyvästä esitystuotannosta.
- Tallenna omalle koneellesi teatterin aiesuunnitelman ohjeistus.
- Täytä aiesuunnitelma, tallenna ja palauta linkin kautta.
- Lisää lomaketta lähettäessäsi vastuuopettajiksi kaikki ne opettajat, joiden tulee nähdä aiesuunnitelma.
- Opettajat ilmoittavat esiintyjät mahdollisimman pian palautuksen jälkeen.

Aiesuunnitelman presentointi muille opiskelijoille:

Taiteellistuotannollisen projektin aloitus esiintyjiksi tulevien ykkösten ja copy-opiskelijoiden kanssa 7.11. klo 13-16 Demossa
- Ohjaaja esittelee noin 15 min tulevan esityksen sisältöä/teemaa/aihetta/työskentelytapaa. Voit käyttää kuvaa, ääntä tms.
- Ohjaajat juttelevat hetken omien näyttelijöiden kanssa muun muassa ensivisioista/fiiliksistä ja prosessin aikataululuonnos käydään läpi.
- Sovitaan copy-opiskelijoiden opiskelijoiden kanssa palaveriajat sekä dead linet tiedoille, joita he tarvitsevat suunnitteluun.



TUOTANTOSUUNNITELMA
Palautetaan 1 kk:n kuluessa aiesuunnitelman hyväksymisestä

2) Kun aiesuunnitelmasi on hyväksytty, täytä tuotantosuunnitelma.
- Tallenna suunnitelmarunko omalle koneellesi.
- Täytä tuotantosuunnitelma, tallenna se ja palauta linkin kautta.
- Lisää lomaketta lähettäessäsi vastuuopettajiksi anni.sundbacka@turkuamk.fi; esa.pukero@turkuamk.fi

3) Kun olet palauttanut tuotantosuunnitelmasi, varaa aika tuotantopalaveriin (ehdota s-postitse muutamaa vaihtoehtoista aikaa):
Anni Sundbacka, anni.sundbacka@turkuamk.fi, 050 5985235
Esa Pukero, esa.pukero@turkuamk.fi, 050 5985234

Tuotantopalaverissa neuvotellaan tarkemmin mm. tekniseen rakentamiseen liittyvät seikat ja visuaalisen suunnitelman palautuksen aikataulut.

- Katso ohjeistus visuaaliseen suunnitelmaan tuotanto-oppaasta
- Palauta visuaalinen suunnitelmasi linkin kautta.
- Lisää lomaketta lähettäessäsi vastuuopettajiksi kaikki ne opettajat ja tukihenkilöt, joiden tulee nähdä suunnitelma.

- Yksittäisissä laiteasioissa voit ottaa yhteyttä myös suoraan valo-,ääni- tai AV-mestareihin.
- Tilat ja resurssit sovitaan sekä varataan tuotantopalaverin yhteydessä. Tämän jälkeen tuotanto siirtyy harjoitus-, rakennus- ja esityskaudelle.
- Muista lopuksi sisällöllinen ja kaluston purku. Onnistuttiinko siinä mihin pyrittiin, mitä tekisin ehkä toisin?
- Lainattu kalusto palautetaan vähintään saman kuntoisena ja näköisenä kalustokioskiin.
- Rakennettu ja koululle tuotu rekvisiitta, jos niitä ei ole koulun mahdollista uudelleen kierrättää, poistuu koulun tiloista mahdollisimman nopeasti sovitussa aikataulussa.



ESITYKSET VIIKOILLA 5 JA 7 (esitystiloina: Köysärin puolikkaat, Naru)



PRODUKTIOIDEN PURKU

Arviointikeskustelut ovat ohjaajan ja näyttelijöiden (koulun opiskelijat) kanssa esitysviikon jälkeen. Siihen osallistuvat ohjaavan opettajan lisäksi arvioiva opettaja, joka on nähnyt valmiin esityksen. Keskustelussa käydään läpi ja puretaan harjoitusprosessia (miten esitys tehtiin) ja lopputulosta (millainen esitys valmistui).
Jokainen ohjaaja miettii etukäteen aiheita, joista olisi erityisen hyvä keskustella prosessiin liittyen. Tilaisuus ei ole yksisuuntaista arviointia vaan osa oppimisprosessia ja omaa kehitystä teatterintekijänä.

Lisäksi opiskelija purkaa esitystilan ja palauttaa lainaamansa tavarat ja kaluston. Opiskelija voi pitää työryhmän kanssa purun tai esim. esitystallenteen katsomishetken omavalintaisella tavalla.


RAPORTTI

Ohjaaja palauttaa prosessia ja lopputulosta reflektoivan raportin (n.2-4 A4) ITSiin (PTEATS21) prosessin päätyttyä. Viimeistään 30.3.2024.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

opiskelija tekee sovitut tehtävät määräajassa

- vuorovaikutustaidot ja kommunikointi yhteistyötahojen kanssa (tekniikka, opettajat, muu työryhmä, yleisö)
- tiedotuksellinen selkeys ja oman työn hallinta ja koordinointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija

- osaa toteuttaa esityksen
- tuntee dramaturgian, audiovisuaalisen suunnittelun ja skenografian perusteet ja osaa käyttää niitä esityksen valmistamisessa
- osaa projektinhallinnanja esitystuotannon perusvaatimukset

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija

- osoittaa oma-aloitteisuutta ja soveltamiskykyä sekä omaa näkemystä projektinhallinnasta sekä esitystuotannon koordinoinninista ja tiedotuksesta
- toiminta on muille yhteistyökumppaneille selkeää ja toimivaa
- opiskelija osoittaa työssään johtamis- ja koordinointikykyä
- opiskelija osaa suunnitella ja jakaa työryhmässä työtehtäviä tarkoituksenmukaisella tavalla

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija

- kykenee itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
- osaa toimia tavoitteellisesti ja sinnikkäästi
- kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisössä
- osaa toimia oma-aloitteisesti ja vastuullisesti yhteisön tavoitteiden mukaisesti
- osaa toimia eettisten ja yhteiskuntavastuullisten periaatteiden mukaisesti
- osaa toimia työelämän vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa

Ilmoittautumisaika

06.08.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 30.05.2023

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Marja Susi
  • Anna Hellstén

Tavoitteet

Opiskelija osaa ohjata esityksen valitsemallaan esityksen tekotavalla. Opiskelija osaa esitysprojektin keskeiset projektinhallintataidot.

Sisältö

Opiskelu tapahtuu ohjaavan opettajan tukemana esitysprojektina. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa esitysprojektin oppilaitoksessa tai työelämäyhteistyössä. Opiskelu voi toteutua osana TKI-toimintaa.

Sisällön jaksotus

PROJEKTIOPINNOT 3, 8 op
Oman ohjaustyön tuotannolliset työt ja tuotannollisen prosessin vetäminen.
- työskentely prosessissa, vuorovaikutuskollegoiden ja asiantuntijoiden (opettaja + muu henkilökunta) kanssa.
Tehtävät:
• tuotantosuunnitelma (Taideakatemian tuotannot)
• tuotantopalaveri oman viikon ohjaajien ja teknisen henkilökunnan kanssa
• ohjauksen presentointi opiskelijoille marraskuun alussa
• raportissa tuotannollisen työn kuvaus ja reflektointi
Tuotannolliseen prosessiin kuuluu:
Työryhmän kokoaminen (esiintyjät + mahdollinen muu taiteellinen työryhmä)
Vuorovaikutus tuotannollisen henkilökunnan kanssa (puvustus, valo, ääni tuotantotiedot)
Esiintyjien tapaaminen, harjoitusaikataulun tekeminen.
Vuorovaikutus mainonnan suunnittelun opiskelijoiden kanssa, jotka tekevät syksyllä ohjausten kokonaisuuteen kuuluvaa viestintää ja visuaalista ilmettä.
Tuotantopalaverit (mahdollisen oman työryhmän kanssa, esim. Julisteeseen, visualisointiin, ääneen, valoon liittyen)
Tuotantosuunnitelman täyttäminen ja palautus
Ohjauksen presentointi muille opiskelijoille.
Tiedottaminen (koulun kalenteriin tiedot (Jani Pihlajamaan kautta), facebook ig)


Esityksen taiteellinen prosessi, opiskelija suunnittelee ja toteuttaa oman taiteellisen ohjauksen.
Kestoltaan 30 - 45 min koulun tiloihin tai oppilaitoksen ulkopuolelle.

Koulun tiloissa toteutettavat esitykset 2020 ovat viikolla 5, 7 tai 9. (Köysärin puolikkaat, Videostudio, Naru)
Opiskelija
• tekee ohjaajan ensimmäiset valinnat (mitä ohjaan, miten ohjaan, kenelle ohjaan, mitä haluan viestiä/kysyä/väittää/tutkia esityksellä, mitä harjoittelen esitystä tekemällä)
• Kirjoittaa aiesuunnitelman
• Kokoaa työryhmän (mahdollinen taiteellinen ja tuotannollinen työryhmä sekä esiintyjät, 1-2 esiintyjää esitykseen osoitetaan 1. vuoden opiskelijoista)
• Suunnittelee harjoitusprosessin
• Ohjaa esityksen
• On vuorovaikutuksessa ohjaavan opettajan kanssa (ohjaustapaamiset sekä henk.koht. että oman viikon ohjaajien kanssa ryhmässä)
• Toimittaa käsikirjoituksen ohjaavalle opettajalle
• Tekee yhdessä työryhmänsä kanssa esityksen purkamisen (erityisesti tavaroiden ja kaluston palautukset)
• Osallistuu arviointikeskusteluun
• Kirjoittaa raportin

Aiesuunnitelman pohjalta opettajat tekevät kanssa näyttelijöiden castingin, jota voi itse täydentää. Tuotannollisen työryhmän mahdollinen äänisuunnittelu, puku ja tarpeistosuunnittelu, graafinen ilme jne. opiskelija kokoaa itse. Valosuunnitteluapu ja tuotannollinen tuki tulee koululta.
Opiskelija palauttaa prosessia ja lopputulosta reflektoivan raportin prosessin päätyttyä sekä ohjaavalle opettajalle että opettajatuutorille (Maikille).

• Aiesuunnitelma 29.9.2022 mennessä (Taideakatemian tuotannot)
• Raportti (Pteats20 –ITSiin) viimeistään 30.3.2023

Aiesuunnitelma (1-2 A4) palautetaan (Taideakatemian tuotannot) palautuslaatikkoon 29.9.2022
1) lähetä oman koulutuksesi vastuuopettajalle aiesuunnitelma opintoihin liittyvästä esitystuotannosta.
Tallenna omalle koneellesi teatterin aiesuunnitelman ohjeistus tästä: Aiesuunnitelma, TIO.docx. Täytä aiesuunnitelma, tallenna ja palauta tämän linkin kautta... (klikkaa auki). Lisää lomaketta lähettäessäsi vastuuopettajiksi kaikki ne opettajat, joiden tulee nähdä aiesuunnitelma.
Opettajat ilmoittavat esiintyjät mahdollisimman pian palautuksen jälkeen.
7.11. Klo 13-16 projektin aloitus esiintyjiksi tulevien ykkösten ja mainonnansuunnittelijoiden kanssa
• Ohjaaja kertoo lyhyesti ohjauksensa (5 min)
• Ohjaajat juttelevat hetken omien näyttelijöiden kanssa muun muassa ensivisioista/fiiliksistä ja prosessin aikataululuonnos käydään läpi.
• Sovitaan mainonnansuunnittelun opiskelijoiden kanssa palaveriajat sekä dead linet tiedoille, joita he tarvitsevat suunnitteluun.
Harjoitusmäärä on noin 28-32 x 3h (+ esitykset). Ohjaaja tekee harjoitusaikataulun ottaen huomioon näyttelijöiden aikataulut (ei kontaktiopetuksen päälle).

TUOTANTOSUUNNITELMA AIKATAULUINEEN
2) Kun aiesuunnitelmasi on hyväksytty, täytä tuotantosuunnitelma. Tallenna suunnitelmarunko omalle koneellesi tästä: Tuotantosuunnitelma.docx Täytä tuotantosuunnitelma, tallenna se ja palauta tämän linkin kautta.... (klikkaa auki). Lisää lomaketta lähettäessäsi vastuuopettajiksi jani.pihlajamaa@turkuamk.fi; esa.pukero@turkuamk.fi

3) Kun olet palauttanut tuotantosuunnitelmasi, varaa aika tuotantopalaveriin (ehdota s-postitse muutamaa vaihtoehtoista aikaa):
Jani Pihlajamaa, jani.pihlajamaa@turkuamk.fi, 050 5985235
Esa Pukero, esa.pukero@turkuamk.fi, 050 5985234
Tuotantopalaverissa neuvotellaan tarkemmin mm. tekniseen rakentamiseen liittyvät seikat ja visuaalisen suunnitelman palautuksen aikataulut. Katso ohjeistus visuaaliseen suunnitelmaan tästä: Visuaalisen suunnitelman ohje.docx Palauta visuaalinen suunnitelmasi tämän linkin kautta... (klikkaa auki). Lisää lomaketta lähettäessäsi vastuuopettajiksi kaikki ne opettajat ja tukihenkilöt, joiden tulee nähdä suunnitelma.
• Yksittäisissä laiteasioissa voit ottaa yhteyttä myös suoraan valo-,ääni- tai AV-mestareihin.
• Tilat ja resurssit sovitaan sekä varataan tuotantopalaverin yhteydessä. Tämän jälkeen tuotanto siirtyy harjoitus-, rakennus- ja esityskaudelle.
• Muista lopuksi sisällöllinen ja kaluston purku. Onnistuttiinko siinä mihin pyrittiin, mitä tekisin ehkä toisin?
• Lainattu kalusto palautetaan vähintään saman kuntoisena ja näköisenä kalustokioskiin.
• Rakennettu ja koululle tuotu rekvisiitta, jos niitä ei ole koulun mahdollista uudelleen kierrättää, poistuu koulun tiloista mahdollisimman nopeasti sovitussa aikataulussa.


ESITYSTEN PRESENTOINTI
Marraskuussa jokainen ohjaaja pitää presentaation omasta tulevasta esityksestään. Presentoinnissa: 15 min esittely tulevan esityksen sisällöstä. Voit käyttää kuvaa, ääntä tms.


ESITYKSET VIIKOILLA 5, 7 JA 9 (esitystiloina: Köysärin puolikkaat, Naru)

PRODUKTIOIDEN PURKUKESKUSTELUT
ovat ohjaajan ja näyttelijöiden (koulun opiskelijat) kanssa esitysviikon jälkeen. Siihen osallistuu ohjaavan opettajan lisäksi yksi opettaja (toinen arvioija), joka on nähnyt esityksen. Purussa käydään läpi harjoitusprosessia (miten esitys tehtiin) ja lopputulosta (millainen esitys valmistui).
Jokainen ohjaaja miettii etukäteen aiheita, joista olisi erityisen hyvä keskustella prosessiin liittyen. Tilaisuus ei ole yksisuuntaista arviointia vaan osa oppimisprosessia ja omaa kehitystä teatterintekijänä.
Opiskelija purkaa tilan ja palauttaa lainaamansa tavarat ja kaluston. Opiskelija voi pitää työryhmän kanssa purun tai esim. Esitystallenteen katsomishetken omavalintaisella tavalla.

RAPORTTI
Ohjaaja palauttaa prosessia ja lopputulosta reflektoivan raportin (n.2-4 A4) ITSiin (PTEATS20) prosessin päätyttyä. Viimeistään 30.3.2023.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

opiskelija tekee sovitut tehtävät määräajassa
-vuorovaikutustaidot ja kommunikointi yhteistyötahojen kanssa (tekniikka, opettajat, muu työryhmä, yleisö)
-tiedotuksellinen selkeys ja oman työn hallinta ja koordinointi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

opiskelija osoittaa oma-aloitteisuutta ja soveltamiskykyä sekä omaa näkemystä projektinhallinnasta sekä esitystuotannon koordinoinninista sekä tiedotuksesta
-toiminta on muille yhteistyökumppaneille selkeää ja toimivaa
-opiskelija osoittaa työssään johtamis- ja koordinointikykyä
-opiskelija osaa suunnitella ja jakaa työryhmässä työtehtäviä tarkoituksenmukaisella tavalla

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-opiskelija osoittaa erityisen ansiokkaasti projektinhallintaan, ja tuotantoon kuuluvaa osaamista
-opiskelija osoittaa tiedotuksellisesti erityisen selkeää ja osaavaa työotetta

Ilmoittautumisaika

25.07.2021 - 23.08.2021

Ajoitus

24.08.2021 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 15

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Marja Susi
  • Ari Ahlholm
  • Mervi Rankila-Källström
  • Minna Haapasalo
Ryhmät
  • PTEATS19
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2019

Tavoitteet

Opiskelija osaa ohjata esityksen valitsemallaan esityksen tekotavalla. Opiskelija osaa esitysprojektin keskeiset projektinhallintataidot.

Sisältö

Opiskelu tapahtuu ohjaavan opettajan tukemana esitysprojektina. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa esitysprojektin oppilaitoksessa tai työelämäyhteistyössä. Opiskelu voi toteutua osana TKI-toimintaa.

Oppimateriaalit

Esitystilan käyttö sekä tuotantoa tukevat tahot

Opetusmenetelmät

Opiskelija osallistuu prosessiin, jonka kulku esitellään keväällä 2021. Ohjaustöihin on tarjolla tiloja viikoille 5, 7 ja tilat ja muut resurssit haetaan tuotantoihin aiesuunnitelman sekä tuotantosuunnitelman perusteella. Edellä mainitut suunnitelmat palautetaan Optimaan. Ohjaustöihin valitaan esiintyjiksi PTEATS21 ryhmän opiskelijoita yhteistyössä opettajien kanssa. Prosessiin valitaan ohjaava opettaja, joka tukee prosessin eri vaiheissa. Prosessi päätyy esityksiin sekä yhteiseen arviointikeskusteluun.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen työ ohjaavien tahojen tukemana (ohjaava opettaja sekä tuotannon tuki)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oman ohjauksen näyttämölle saattaminen tai muu mahdollinen tapa.
Opiskelija osallistuu lähiopetukseen ja työskentelee itsenäisesti sekä tuotantoon kuuluvien yhteisyötahojen kanssa. Opintojaksoon kuuluu osana tuotannollista prosessia:
-oman ohajustyön suunnittelu, aikataulutus, työryhmän kokoaminen ja koordinointi
-omasta ohjauksesta tiedottaminen
-oman ohjauksen presentaatiot yhteisissä järjestetyissä tilaisuuksissa
-työskentely yhdessä journalistiopiskelijan kanssa
-yhteistyö tekniikan henkilökunnan kanssa, tarpeiston ja tekniikan varaaminen ja palautus sovittuina aikoina sovittujen käytäntöjen mukaisesti

Sisällön jaksotus

Opiskelija ohjaa esityksen itse valitsemastaan lähtökohdasta.
Syyskuu 2021 - maaliskuu 2022 välisenä aikana toteutuva opiskelijan omaan taiteelliseen ohjaukseen liittyvä projektin suunnittelu ja toteutus tiedotuksellisesti sekä tuotannollisesti.
Oman ohjaustyön esittely muille opiskelijoille sekä mainonnan suunnittelun opiskelijoille 29.10.
Oman ohjaustyön esittely teatteri-ilmaisun opiskelijoille tammikuussa 2022.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

opiskelija tekee sovitut tehtävät määräajassa
-vuorovaikutustaidot ja kommunikointi yhteistyötahojen kanssa (tekniikka, opettajat, muu työryhmä, yleisö)
-tiedotuksellinen selkeys ja oman työn hallinta ja koordinointi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

opiskelija osoittaa oma-aloitteisuutta ja soveltamiskykyä sekä omaa näkemystä projektinhallinnasta sekä esitystuotannon koordinoinninista sekä tiedotuksesta
-toiminta on muille yhteistyökumppaneille selkeää ja toimivaa
-opiskelija osoittaa työssään johtamis- ja koordinointikykyä
-opiskelija osaa suunnitella ja jakaa työryhmässä työtehtäviä tarkoituksenmukaisella tavalla

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-opiskelija osoittaa erityisen ansiokkaasti projektinhallintaan ja tuotantoon kuuluvaa osaamista
-opiskelija osoittaa tiedotuksellisesti erityisen selkeää ja osaavaa työotetta