Siirry suoraan sisältöön

Projektiopinnot 3 (8 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BN56-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.08.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 30.05.2023

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Marja Susi
  • Anna Hellstén

Tavoitteet

Opiskelija osaa ohjata esityksen valitsemallaan esityksen tekotavalla. Opiskelija osaa esitysprojektin keskeiset projektinhallintataidot.

Sisältö

Opiskelu tapahtuu ohjaavan opettajan tukemana esitysprojektina. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa esitysprojektin oppilaitoksessa tai työelämäyhteistyössä. Opiskelu voi toteutua osana TKI-toimintaa.

Sisällön jaksotus

PROJEKTIOPINNOT 3, 8 op
Oman ohjaustyön tuotannolliset työt ja tuotannollisen prosessin vetäminen.
- työskentely prosessissa, vuorovaikutuskollegoiden ja asiantuntijoiden (opettaja + muu henkilökunta) kanssa.
Tehtävät:
• tuotantosuunnitelma (Taideakatemian tuotannot)
• tuotantopalaveri oman viikon ohjaajien ja teknisen henkilökunnan kanssa
• ohjauksen presentointi opiskelijoille marraskuun alussa
• raportissa tuotannollisen työn kuvaus ja reflektointi
Tuotannolliseen prosessiin kuuluu:
Työryhmän kokoaminen (esiintyjät + mahdollinen muu taiteellinen työryhmä)
Vuorovaikutus tuotannollisen henkilökunnan kanssa (puvustus, valo, ääni tuotantotiedot)
Esiintyjien tapaaminen, harjoitusaikataulun tekeminen.
Vuorovaikutus mainonnan suunnittelun opiskelijoiden kanssa, jotka tekevät syksyllä ohjausten kokonaisuuteen kuuluvaa viestintää ja visuaalista ilmettä.
Tuotantopalaverit (mahdollisen oman työryhmän kanssa, esim. Julisteeseen, visualisointiin, ääneen, valoon liittyen)
Tuotantosuunnitelman täyttäminen ja palautus
Ohjauksen presentointi muille opiskelijoille.
Tiedottaminen (koulun kalenteriin tiedot (Jani Pihlajamaan kautta), facebook ig)


Esityksen taiteellinen prosessi, opiskelija suunnittelee ja toteuttaa oman taiteellisen ohjauksen.
Kestoltaan 30 - 45 min koulun tiloihin tai oppilaitoksen ulkopuolelle.

Koulun tiloissa toteutettavat esitykset 2020 ovat viikolla 5, 7 tai 9. (Köysärin puolikkaat, Videostudio, Naru)
Opiskelija
• tekee ohjaajan ensimmäiset valinnat (mitä ohjaan, miten ohjaan, kenelle ohjaan, mitä haluan viestiä/kysyä/väittää/tutkia esityksellä, mitä harjoittelen esitystä tekemällä)
• Kirjoittaa aiesuunnitelman
• Kokoaa työryhmän (mahdollinen taiteellinen ja tuotannollinen työryhmä sekä esiintyjät, 1-2 esiintyjää esitykseen osoitetaan 1. vuoden opiskelijoista)
• Suunnittelee harjoitusprosessin
• Ohjaa esityksen
• On vuorovaikutuksessa ohjaavan opettajan kanssa (ohjaustapaamiset sekä henk.koht. että oman viikon ohjaajien kanssa ryhmässä)
• Toimittaa käsikirjoituksen ohjaavalle opettajalle
• Tekee yhdessä työryhmänsä kanssa esityksen purkamisen (erityisesti tavaroiden ja kaluston palautukset)
• Osallistuu arviointikeskusteluun
• Kirjoittaa raportin

Aiesuunnitelman pohjalta opettajat tekevät kanssa näyttelijöiden castingin, jota voi itse täydentää. Tuotannollisen työryhmän mahdollinen äänisuunnittelu, puku ja tarpeistosuunnittelu, graafinen ilme jne. opiskelija kokoaa itse. Valosuunnitteluapu ja tuotannollinen tuki tulee koululta.
Opiskelija palauttaa prosessia ja lopputulosta reflektoivan raportin prosessin päätyttyä sekä ohjaavalle opettajalle että opettajatuutorille (Maikille).

• Aiesuunnitelma 29.9.2022 mennessä (Taideakatemian tuotannot)
• Raportti (Pteats20 –ITSiin) viimeistään 30.3.2023

Aiesuunnitelma (1-2 A4) palautetaan (Taideakatemian tuotannot) palautuslaatikkoon 29.9.2022
1) lähetä oman koulutuksesi vastuuopettajalle aiesuunnitelma opintoihin liittyvästä esitystuotannosta.
Tallenna omalle koneellesi teatterin aiesuunnitelman ohjeistus tästä: Aiesuunnitelma, TIO.docx. Täytä aiesuunnitelma, tallenna ja palauta tämän linkin kautta... (klikkaa auki). Lisää lomaketta lähettäessäsi vastuuopettajiksi kaikki ne opettajat, joiden tulee nähdä aiesuunnitelma.
Opettajat ilmoittavat esiintyjät mahdollisimman pian palautuksen jälkeen.
7.11. Klo 13-16 projektin aloitus esiintyjiksi tulevien ykkösten ja mainonnansuunnittelijoiden kanssa
• Ohjaaja kertoo lyhyesti ohjauksensa (5 min)
• Ohjaajat juttelevat hetken omien näyttelijöiden kanssa muun muassa ensivisioista/fiiliksistä ja prosessin aikataululuonnos käydään läpi.
• Sovitaan mainonnansuunnittelun opiskelijoiden kanssa palaveriajat sekä dead linet tiedoille, joita he tarvitsevat suunnitteluun.
Harjoitusmäärä on noin 28-32 x 3h (+ esitykset). Ohjaaja tekee harjoitusaikataulun ottaen huomioon näyttelijöiden aikataulut (ei kontaktiopetuksen päälle).

TUOTANTOSUUNNITELMA AIKATAULUINEEN
2) Kun aiesuunnitelmasi on hyväksytty, täytä tuotantosuunnitelma. Tallenna suunnitelmarunko omalle koneellesi tästä: Tuotantosuunnitelma.docx Täytä tuotantosuunnitelma, tallenna se ja palauta tämän linkin kautta.... (klikkaa auki). Lisää lomaketta lähettäessäsi vastuuopettajiksi jani.pihlajamaa@turkuamk.fi; esa.pukero@turkuamk.fi

3) Kun olet palauttanut tuotantosuunnitelmasi, varaa aika tuotantopalaveriin (ehdota s-postitse muutamaa vaihtoehtoista aikaa):
Jani Pihlajamaa, jani.pihlajamaa@turkuamk.fi, 050 5985235
Esa Pukero, esa.pukero@turkuamk.fi, 050 5985234
Tuotantopalaverissa neuvotellaan tarkemmin mm. tekniseen rakentamiseen liittyvät seikat ja visuaalisen suunnitelman palautuksen aikataulut. Katso ohjeistus visuaaliseen suunnitelmaan tästä: Visuaalisen suunnitelman ohje.docx Palauta visuaalinen suunnitelmasi tämän linkin kautta... (klikkaa auki). Lisää lomaketta lähettäessäsi vastuuopettajiksi kaikki ne opettajat ja tukihenkilöt, joiden tulee nähdä suunnitelma.
• Yksittäisissä laiteasioissa voit ottaa yhteyttä myös suoraan valo-,ääni- tai AV-mestareihin.
• Tilat ja resurssit sovitaan sekä varataan tuotantopalaverin yhteydessä. Tämän jälkeen tuotanto siirtyy harjoitus-, rakennus- ja esityskaudelle.
• Muista lopuksi sisällöllinen ja kaluston purku. Onnistuttiinko siinä mihin pyrittiin, mitä tekisin ehkä toisin?
• Lainattu kalusto palautetaan vähintään saman kuntoisena ja näköisenä kalustokioskiin.
• Rakennettu ja koululle tuotu rekvisiitta, jos niitä ei ole koulun mahdollista uudelleen kierrättää, poistuu koulun tiloista mahdollisimman nopeasti sovitussa aikataulussa.


ESITYSTEN PRESENTOINTI
Marraskuussa jokainen ohjaaja pitää presentaation omasta tulevasta esityksestään. Presentoinnissa: 15 min esittely tulevan esityksen sisällöstä. Voit käyttää kuvaa, ääntä tms.


ESITYKSET VIIKOILLA 5, 7 JA 9 (esitystiloina: Köysärin puolikkaat, Naru)

PRODUKTIOIDEN PURKUKESKUSTELUT
ovat ohjaajan ja näyttelijöiden (koulun opiskelijat) kanssa esitysviikon jälkeen. Siihen osallistuu ohjaavan opettajan lisäksi yksi opettaja (toinen arvioija), joka on nähnyt esityksen. Purussa käydään läpi harjoitusprosessia (miten esitys tehtiin) ja lopputulosta (millainen esitys valmistui).
Jokainen ohjaaja miettii etukäteen aiheita, joista olisi erityisen hyvä keskustella prosessiin liittyen. Tilaisuus ei ole yksisuuntaista arviointia vaan osa oppimisprosessia ja omaa kehitystä teatterintekijänä.
Opiskelija purkaa tilan ja palauttaa lainaamansa tavarat ja kaluston. Opiskelija voi pitää työryhmän kanssa purun tai esim. Esitystallenteen katsomishetken omavalintaisella tavalla.

RAPORTTI
Ohjaaja palauttaa prosessia ja lopputulosta reflektoivan raportin (n.2-4 A4) ITSiin (PTEATS20) prosessin päätyttyä. Viimeistään 30.3.2023.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

opiskelija tekee sovitut tehtävät määräajassa
-vuorovaikutustaidot ja kommunikointi yhteistyötahojen kanssa (tekniikka, opettajat, muu työryhmä, yleisö)
-tiedotuksellinen selkeys ja oman työn hallinta ja koordinointi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

opiskelija osoittaa oma-aloitteisuutta ja soveltamiskykyä sekä omaa näkemystä projektinhallinnasta sekä esitystuotannon koordinoinninista sekä tiedotuksesta
-toiminta on muille yhteistyökumppaneille selkeää ja toimivaa
-opiskelija osoittaa työssään johtamis- ja koordinointikykyä
-opiskelija osaa suunnitella ja jakaa työryhmässä työtehtäviä tarkoituksenmukaisella tavalla

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-opiskelija osoittaa erityisen ansiokkaasti projektinhallintaan, ja tuotantoon kuuluvaa osaamista
-opiskelija osoittaa tiedotuksellisesti erityisen selkeää ja osaavaa työotetta