Siirry suoraan sisältöön

Dramaturgia 1Laajuus (2 op)

Tunnus: KU00CH66

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.

Ilmoittautumisaika

02.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 12.11.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Ari Ahlholm

Tavoitteet

Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

kurssilla mainitut kirjat ja artikkelit, joko sovituin osin tai kokonaan:
Aristoteles: Runousoppi
Rasila ja Junkkaala: Ohjeita näytelmän lukemiseen
J. Campbell: Sankarin tuhannet kasvot / The Hero with the thousand faces
Sofokles: Kuningas Oidipus
H. Ibsen: Nukkekoti
N. Gogol: Päällystakki
1 valittu antiikin myytti
C. Booker: Seven Basic Plots, Why we tell stories
Dramaturgiakirja: Kaikki järjestyy aina
Hiltunen: Aristoteles Hollywoodissa

nettiartikkelit: Yle Areena: ”Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki”
Kurt Vonnegut: Shape of stories
Joonas Konstigin kolumni: https://yle.fi/a/74-20047304
Afganistanilaisten naisten runous: https://yle.fi/a/74-20077928
Pako Kabulista: https://yle.fi/a/3-12072498
http://oppimateriaali.wikidot.com/kaeaenne
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/159/?fbclid=IwAR3k4vfoqE_TRSG5qdY-TJBJ6aToX5DiWGKGhLZuFLR3fQRzLxXtu1P8oQU
https://www.studiobinder.com/blog/inciting-incident-examples/
https://self-publishingschool.com/inciting-incident/
https://www.khanacademy.org/computing/pixar/storytelling/story-structure/v/piab-storystructure
https://screencraft.org/blog/3-reasons-you-need-to-show-your-protagonists-ordinary-world/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_story_structures
Gilgamesh + animation https://www.youtube.com/watch?v=XevCvCLdKCU

Castaneda, Moore, Gillette/a magician and trickster: https://www.youtube.com/watch?v=IQlCpWOG0Ts

Vogler explaining his own list: https://www.youtube.com/watch?v=oNNaMuBOxv4&t=39s

Vogler on archetypes x 8: https://www.youtube.com/watch?v=I0fEdNWwcG0
12 archetypes in wheel: https://www.youtube.com/watch?v=e9o_wev_FLA
7 major plots: https://www.youtube.com/watch?v=_AXTEjesFPs

https://elokuvapolku.kavi.fi/alapolku/draaman-kaari-alku-keskikohta-loppu/

Bliss:
https://www.youtube.com/watch?v=s28rwnz18j4


elokuvat:
Matrix
Star Wars: Episode IV b- A New Hope
Indiana Jones 1: Kadonneen aarteen metsästäjät
Leijonakuningas
Mrs. Doubtfire – Isä sisäkkönä

Opetusmenetelmät

Luennot-osallistuminen lähitapaamisille.
Keskustelut-ryhmä- ja parikeskustelut ja luentokerroilla osallistuminen yhteiseen pohdintaan
Piirrostehtävät- oma oppimisprosessi tapahtumakaaviona
Kirjoitustehtävät-oppimispäiväkirja, pohdinta valitusta antiikin myytistä
Analyysitehtävät-tentti, rakennetehtävä ja omat oivallukset kurssin aikana x 3.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

12.11.2024

Be there!

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, keskustelu, visualisointi, linkit ja opetusvideot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oma oppimispäiväkirja + kolme oivallusta/ajatusta, jotka vaikuttavat tärkeiltä ja merkityksellisiltä.
Antiikin myytin purku nykypäivän näkökulmasta
Vapaavalintaisen kirjan, näytelmän tai elokuvan purku Freytagin rakenteen mukaan. Graafinen tai sanallinen selitys
Osallistuminen tenttiin ja hyväksytty suoritus - väh. 12/16

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö koostuu dramaturgian perusrakenteiden ja mallien käsittelystä ja pohdinnasta: Aristoteles, Syd Field, G.Freytag, J. Campbell ja C. Vogler, C: Booker, K. Vonnegut ja antiikin myytit. Eri dramaturgisten mallien ja rakenteiden läpikäyntiä ja esimerkkejä elokuvista ja näytelmistä. Oman oppimisprosessin pohdinta ja henkilökohtaisen elämän dramaturgia. Luku- ja katsomistehtävät (elokuvat ja nettilinkit) ovat olennainen osa opiskelijan osallistumista opintojaksolle. Keskustelut, pohdinnat ja huomiot lähikerroilla olennainen osa yhteisen ymmärryksen ja oman oppimisen mahdollistamisen luomista.
Avainsanoja: kolmiosainen rakenne, esittely-kehittely-ratkaisu, käänne, kehitys, kriisi, ongelma, tavoite, muutos, hamartia, särö, jännite, päähenkilö, antagonisti, myytti, metafora, runous, sadut, arkkityypit, sadut, rytmi/aika, tiedon annostelu.

Lähitapaamiset:
Ti 24.9 klo 13-16
Ti 1.10 klo 13-16
Ti 8.10 klo 13-16
Ti 22.10 klo 13-16
Ti 29.10 klo 13-16
Ti 5.11 klo 13-16
Ti 12.11 klo 13-16

Kaikki lähitapaamiset Kuvateatterissa H115


Tehtävä ennen kurssin aloitusta:

1. Lue "ylen artikkeli" ja pohdi, millä keinoin tarinassa synnytetään ja ylläpidetään jännitettä. Listaa tarinan kaikki 1) käänteet niiden tapahtumisjärjestyksessä ja 2) päähenkilön tavoitteet niiden ilmenemisjärjestyksessä. Artikkeli liitteenä yllä ja linkkinä: https://yle.fi/a/3-12072498
2. Kuuntele: "Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki". Aineisto loppuu kohdassa 21,00. Mitä uutta opit kyseisestä haastattelusta? Linkki: https://areena.yle.fi/podcastit/1-1585838
3. Lue: Sofokles: Kuningas Paksujalka. Listaa itsellesi muistiin tarinan kaikki käänteet, joissa päähenkilön toiminnan suunta muuttuu. Aineisto liitteenä.


Katsokaa elokuvat Leijonakuningas, Matrix, Indiana Jones ja kadonneen aarteen metsästäjät, Star Wars Episodi IV-Uusi toivo.

Näissä elokuvissa olevat tapahtumarakenteet ja päähenkilön kehityskaaret ovat esimerkkejä ja toimivat pohjamateriaalina keskusteluillemme.


Aineisto, artikkelit, linkit, tehtävät ja aikataulu tulevat ennen kurssin alkamista itslearningin kansioon: ”Dramaturgia 1”

Viestintäkanava ja lisätietoja

ari.ahlholm@turkuamk.fi
0505985229
+

itslearningin kansio: Dramaturgia 1

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo
Osallistuminen keskusteluun ja aktiivisuus lähikerroilla
Vaaditut tehtävät tehtyinä 30.11 mennessä

Hylätty (0)

Vaadittuja tehtäviä tekemättä
Läsnäolo vajaa
Osallistuminen keskusteluihin vaillinaista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät tehty ilman oman pohdinnan osuutta ja syventymättä aiheeseen
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin vaillinaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät suoritettu ajallaan ja oman ajattelun sisältäminä
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin hyvää tasoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Läsnäolo 100 %
Tehtävät suoritettu ajallaan ja sisältävät omintakeista, oman ammatinharjoittamisen eetokseen pureutuvaa sekä jäsenneltyä ja loogisesti ja selkeästi etenevää ajattelua.
Osallistuminen keskusteluihin aktiivista.

Ilmoittautumisaika

06.08.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 15.11.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Ari Ahlholm

Tavoitteet

Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

kurssilla mainitut kirjat
nettiartikkelit
elokuvat

Opetusmenetelmät

Luennot.
Keskustelut.
Piirrostehtävät.
Kirjoitustehtävät.
Analyysitehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, keskustelu, visualisointi, linkit ja opetusvideot
EI kopioita/printtejä
Sähkönkulutus pyritään minimoimaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oma oppimispäiväkirja + kolme oivallusta/ajatusta, jotka vaikuttavat tärkeiltä ja merkityksellisiltä.
Antiikin myytin purku nykypäivän näkökulmasta
Vapaavalintaisen kirjan, näytelmän tai elokuvan purku Freytagin rakenteen mukaan. Graafinen tai sanallinen selitys
Osallistuminen tenttiin ja hyväksytty suoritus - väh. 12/16

Sisällön jaksotus

Dramaturgian perusteet: Aristoteles, Syd Field, G.Freytag, J. Campbell, antiikin myytit. Eri dramaturgisten mallien ja rakenteiden läpikäyntiä ja esimerkkejä elokuvista ja näytelmistä. Oman oppimisprosessin pohdinta ja henkilökohtaisen elämän dramaturgia.

Viestintäkanava ja lisätietoja

ari.ahlholm@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo
Osallistuminen keskusteluun
Vaaditut tehtävät tehtyinä 30.11 mennessä

Hylätty (0)

Vaadittuja tehtäviä tekemättä
Läsnäolo vajaa
Osallistuminen keskusteluihin vaillinaista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät tehty ilman oman pohdinnan osuutta ja syventymättä aiheeseen
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin vaillinaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät suoritettu ajallaan ja oman ajattelun sisältäminä
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin hyvää tasoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Läsnäolo 100 %
Tehtävät suoritettu ajallaan ja sisältävät omintakeista, oman ammatinharjoittamisen eetokseen pureutuvaa ajattelua.
Osallistuminen keskusteluihin aktiivista.

Ilmoittautumisaika

19.08.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

18.09.2022 - 24.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
  • Ari Ahlholm

Tavoitteet

Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

ilmoitettu itslearningissä

Opetusmenetelmät

Luennot
Lukutehtävät
Keskustelut
Sähköinen tentti

Sisällön jaksotus

27.9 - 8.11
Dramaturgian peruskäsitteet ja -rakenteet.
Aristoteles.
Freytag
Field
J. Campbell
Vogler
Booker
Propp

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen lähiopetukseen, luennoille ja keskusteluihin.
Luetut artikkelit ja tekstit ja niiden suullinen käsittely tunneilla.
Tentin hyväksytty suoritus

Hylätty (0)

osallistuminen lähiopetukseen vähemmän kuin 50 %
ei lukulistaa luettuna
ei osallistumista keskusteluihin
hylätty tentti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

osallistuminen lähiopetukseen 50-70%
satunnaiset lukutehtävät
satunnainen osallistuminen keskusteluihin
tentti: oikeat vastaukset alle 50 %

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen 70-90%
aktiivinen osallistuminen keskusteluihin
lukulista luettuna
tentti oikeat vastaukset 50-80%

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

aktiivinen ja osallistuva lähiopetukseen osallistuminen 100%
osallistava ja aktiivinen ja pohtiva osallistuminen keskusteluihin
lukulista luettu
tentti 100 %