Siirry suoraan sisältöön

Dramaturgia 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH66-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2024 - 30.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 12.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 55
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Ari Ahlholm
Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
PTEATS24
Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2024
Opintojakso
KU00CH66
Toteutukselle KU00CH66-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö koostuu dramaturgian perusrakenteiden ja mallien käsittelystä ja pohdinnasta: Aristoteles, Syd Field, G.Freytag, J. Campbell ja C. Vogler, C: Booker, K. Vonnegut ja antiikin myytit. Eri dramaturgisten mallien ja rakenteiden läpikäyntiä ja esimerkkejä elokuvista ja näytelmistä. Oman oppimisprosessin pohdinta ja henkilökohtaisen elämän dramaturgia. Luku- ja katsomistehtävät (elokuvat ja nettilinkit) ovat olennainen osa opiskelijan osallistumista opintojaksolle. Keskustelut, pohdinnat ja huomiot lähikerroilla olennainen osa yhteisen ymmärryksen ja oman oppimisen mahdollistamisen luomista.
Avainsanoja: kolmiosainen rakenne, esittely-kehittely-ratkaisu, käänne, kehitys, kriisi, ongelma, tavoite, muutos, hamartia, särö, jännite, päähenkilö, antagonisti, myytti, metafora, runous, sadut, arkkityypit, sadut, rytmi/aika, tiedon annostelu.

Lähitapaamiset:
Ti 24.9 klo 13-16
Ti 1.10 klo 13-16
Ti 8.10 klo 13-16
Ti 22.10 klo 13-16
Ti 29.10 klo 13-16
Ti 5.11 klo 13-16
Ti 12.11 klo 13-16

Kaikki lähitapaamiset Kuvateatterissa H115


Tehtävä ennen kurssin aloitusta:

1. Lue "ylen artikkeli" ja pohdi, millä keinoin tarinassa synnytetään ja ylläpidetään jännitettä. Listaa tarinan kaikki 1) käänteet niiden tapahtumisjärjestyksessä ja 2) päähenkilön tavoitteet niiden ilmenemisjärjestyksessä. Artikkeli liitteenä yllä ja linkkinä: https://yle.fi/a/3-12072498
2. Kuuntele: "Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki". Aineisto loppuu kohdassa 21,00. Mitä uutta opit kyseisestä haastattelusta? Linkki: https://areena.yle.fi/podcastit/1-1585838
3. Lue: Sofokles: Kuningas Paksujalka. Listaa itsellesi muistiin tarinan kaikki käänteet, joissa päähenkilön toiminnan suunta muuttuu. Aineisto liitteenä.


Katsokaa elokuvat Leijonakuningas, Matrix, Indiana Jones ja kadonneen aarteen metsästäjät, Star Wars Episodi IV-Uusi toivo.

Näissä elokuvissa olevat tapahtumarakenteet ja päähenkilön kehityskaaret ovat esimerkkejä ja toimivat pohjamateriaalina keskusteluillemme.


Aineisto, artikkelit, linkit, tehtävät ja aikataulu tulevat ennen kurssin alkamista itslearningin kansioon: ”Dramaturgia 1”

Tavoitteet

Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

kurssilla mainitut kirjat ja artikkelit, joko sovituin osin tai kokonaan:
Aristoteles: Runousoppi
Rasila ja Junkkaala: Ohjeita näytelmän lukemiseen
J. Campbell: Sankarin tuhannet kasvot / The Hero with the thousand faces
Sofokles: Kuningas Oidipus
H. Ibsen: Nukkekoti
N. Gogol: Päällystakki
1 valittu antiikin myytti
C. Booker: Seven Basic Plots, Why we tell stories
Dramaturgiakirja: Kaikki järjestyy aina
Hiltunen: Aristoteles Hollywoodissa

nettiartikkelit: Yle Areena: ”Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki”
Kurt Vonnegut: Shape of stories
Joonas Konstigin kolumni: https://yle.fi/a/74-20047304
Afganistanilaisten naisten runous: https://yle.fi/a/74-20077928
Pako Kabulista: https://yle.fi/a/3-12072498
http://oppimateriaali.wikidot.com/kaeaenne
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/159/?fbclid=IwAR3k4vfoqE_TRSG5qdY-TJBJ6aToX5DiWGKGhLZuFLR3fQRzLxXtu1P8oQU
https://www.studiobinder.com/blog/inciting-incident-examples/
https://self-publishingschool.com/inciting-incident/
https://www.khanacademy.org/computing/pixar/storytelling/story-structure/v/piab-storystructure
https://screencraft.org/blog/3-reasons-you-need-to-show-your-protagonists-ordinary-world/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_story_structures
Gilgamesh + animation https://www.youtube.com/watch?v=XevCvCLdKCU

Castaneda, Moore, Gillette/a magician and trickster: https://www.youtube.com/watch?v=IQlCpWOG0Ts

Vogler explaining his own list: https://www.youtube.com/watch?v=oNNaMuBOxv4&t=39s

Vogler on archetypes x 8: https://www.youtube.com/watch?v=I0fEdNWwcG0
12 archetypes in wheel: https://www.youtube.com/watch?v=e9o_wev_FLA
7 major plots: https://www.youtube.com/watch?v=_AXTEjesFPs

https://elokuvapolku.kavi.fi/alapolku/draaman-kaari-alku-keskikohta-loppu/

Bliss:
https://www.youtube.com/watch?v=s28rwnz18j4


elokuvat:
Matrix
Star Wars: Episode IV b- A New Hope
Indiana Jones 1: Kadonneen aarteen metsästäjät
Leijonakuningas
Mrs. Doubtfire – Isä sisäkkönä

Opetusmenetelmät

Luennot-osallistuminen lähitapaamisille.
Keskustelut-ryhmä- ja parikeskustelut ja luentokerroilla osallistuminen yhteiseen pohdintaan
Piirrostehtävät- oma oppimisprosessi tapahtumakaaviona
Kirjoitustehtävät-oppimispäiväkirja, pohdinta valitusta antiikin myytistä
Analyysitehtävät-tentti, rakennetehtävä ja omat oivallukset kurssin aikana x 3.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

12.11.2024

Be there!

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, keskustelu, visualisointi, linkit ja opetusvideot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oma oppimispäiväkirja + kolme oivallusta/ajatusta, jotka vaikuttavat tärkeiltä ja merkityksellisiltä.

Antiikin myytin purku nykypäivän näkökulmasta

Osallistuminen tenttiin ja hyväksytty suoritus - väh. 12/16. Saa käyttää lopputarkistuksessa olemassaolevia materiaaleja hyödyksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo
Osallistuminen keskusteluun ja aktiivisuus lähikerroilla
Vaaditut tehtävät tehtyinä 30.11 mennessä

Hylätty (0)

Vaadittuja tehtäviä tekemättä
Läsnäolo vajaa
Osallistuminen keskusteluihin vaillinaista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät tehty ilman oman pohdinnan osuutta ja syventymättä aiheeseen
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin vaillinaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät suoritettu ajallaan ja oman ajattelun sisältäminä
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin hyvää tasoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Läsnäolo 100 %
Tehtävät suoritettu ajallaan ja sisältävät omintakeista, oman ammatinharjoittamisen eetokseen pureutuvaa sekä jäsenneltyä ja loogisesti ja selkeästi etenevää ajattelua.
Osallistuminen keskusteluihin aktiivista.

Lisätiedot

ari.ahlholm@turkuamk.fi
0505985229
+

itslearningin kansio: Dramaturgia 1

Siirry alkuun