Siirry suoraan sisältöön

Dramaturgia 1 (2 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH66-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2024 - 30.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 12.11.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 55

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Ari Ahlholm
  • Mervi Rankila-Källström

Ryhmät

  • PTEATS24
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.

Sisältö

Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

kurssilla mainitut kirjat ja artikkelit, joko sovituin osin tai kokonaan:
Aristoteles: Runousoppi
Rasila ja Junkkaala: Ohjeita näytelmän lukemiseen
J. Campbell: Sankarin tuhannet kasvot / The Hero with the thousand faces
Sofokles: Kuningas Oidipus
H. Ibsen: Nukkekoti
N. Gogol: Päällystakki
1 valittu antiikin myytti
C. Booker: Seven Basic Plots, Why we tell stories
Dramaturgiakirja: Kaikki järjestyy aina
Hiltunen: Aristoteles Hollywoodissa

nettiartikkelit: Yle Areena: ”Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki”
Kurt Vonnegut: Shape of stories
Joonas Konstigin kolumni: https://yle.fi/a/74-20047304
Afganistanilaisten naisten runous: https://yle.fi/a/74-20077928
Pako Kabulista: https://yle.fi/a/3-12072498
http://oppimateriaali.wikidot.com/kaeaenne
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/159/?fbclid=IwAR3k4vfoqE_TRSG5qdY-TJBJ6aToX5DiWGKGhLZuFLR3fQRzLxXtu1P8oQU
https://www.studiobinder.com/blog/inciting-incident-examples/
https://self-publishingschool.com/inciting-incident/
https://www.khanacademy.org/computing/pixar/storytelling/story-structure/v/piab-storystructure
https://screencraft.org/blog/3-reasons-you-need-to-show-your-protagonists-ordinary-world/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_story_structures
Gilgamesh + animation https://www.youtube.com/watch?v=XevCvCLdKCU

Castaneda, Moore, Gillette/a magician and trickster: https://www.youtube.com/watch?v=IQlCpWOG0Ts

Vogler explaining his own list: https://www.youtube.com/watch?v=oNNaMuBOxv4&t=39s

Vogler on archetypes x 8: https://www.youtube.com/watch?v=I0fEdNWwcG0
12 archetypes in wheel: https://www.youtube.com/watch?v=e9o_wev_FLA
7 major plots: https://www.youtube.com/watch?v=_AXTEjesFPs

https://elokuvapolku.kavi.fi/alapolku/draaman-kaari-alku-keskikohta-loppu/

Bliss:
https://www.youtube.com/watch?v=s28rwnz18j4


elokuvat:
Matrix
Star Wars: Episode IV b- A New Hope
Indiana Jones 1: Kadonneen aarteen metsästäjät
Leijonakuningas
Mrs. Doubtfire – Isä sisäkkönä

Opetusmenetelmät

Luennot-osallistuminen lähitapaamisille.
Keskustelut-ryhmä- ja parikeskustelut ja luentokerroilla osallistuminen yhteiseen pohdintaan
Piirrostehtävät- oma oppimisprosessi tapahtumakaaviona
Kirjoitustehtävät-oppimispäiväkirja, pohdinta valitusta antiikin myytistä
Analyysitehtävät-tentti, rakennetehtävä ja omat oivallukset kurssin aikana x 3.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

12.11.2024

Be there!

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, keskustelu, visualisointi, linkit ja opetusvideot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oma oppimispäiväkirja + kolme oivallusta/ajatusta, jotka vaikuttavat tärkeiltä ja merkityksellisiltä.

Antiikin myytin purku nykypäivän näkökulmasta

Osallistuminen tenttiin ja hyväksytty suoritus - väh. 12/16. Saa käyttää lopputarkistuksessa olemassaolevia materiaaleja hyödyksi.

Sisällön jaksotus

Opintojakson sisältö koostuu dramaturgian perusrakenteiden ja mallien käsittelystä ja pohdinnasta: Aristoteles, Syd Field, G.Freytag, J. Campbell ja C. Vogler, C: Booker, K. Vonnegut ja antiikin myytit. Eri dramaturgisten mallien ja rakenteiden läpikäyntiä ja esimerkkejä elokuvista ja näytelmistä. Oman oppimisprosessin pohdinta ja henkilökohtaisen elämän dramaturgia. Luku- ja katsomistehtävät (elokuvat ja nettilinkit) ovat olennainen osa opiskelijan osallistumista opintojaksolle. Keskustelut, pohdinnat ja huomiot lähikerroilla olennainen osa yhteisen ymmärryksen ja oman oppimisen mahdollistamisen luomista.
Avainsanoja: kolmiosainen rakenne, esittely-kehittely-ratkaisu, käänne, kehitys, kriisi, ongelma, tavoite, muutos, hamartia, särö, jännite, päähenkilö, antagonisti, myytti, metafora, runous, sadut, arkkityypit, sadut, rytmi/aika, tiedon annostelu.

Lähitapaamiset:
Ti 24.9 klo 13-16
Ti 1.10 klo 13-16
Ti 8.10 klo 13-16
Ti 22.10 klo 13-16
Ti 29.10 klo 13-16
Ti 5.11 klo 13-16
Ti 12.11 klo 13-16

Kaikki lähitapaamiset Kuvateatterissa H115


Tehtävä ennen kurssin aloitusta:

1. Lue "ylen artikkeli" ja pohdi, millä keinoin tarinassa synnytetään ja ylläpidetään jännitettä. Listaa tarinan kaikki 1) käänteet niiden tapahtumisjärjestyksessä ja 2) päähenkilön tavoitteet niiden ilmenemisjärjestyksessä. Artikkeli liitteenä yllä ja linkkinä: https://yle.fi/a/3-12072498
2. Kuuntele: "Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki". Aineisto loppuu kohdassa 21,00. Mitä uutta opit kyseisestä haastattelusta? Linkki: https://areena.yle.fi/podcastit/1-1585838
3. Lue: Sofokles: Kuningas Paksujalka. Listaa itsellesi muistiin tarinan kaikki käänteet, joissa päähenkilön toiminnan suunta muuttuu. Aineisto liitteenä.


Katsokaa elokuvat Leijonakuningas, Matrix, Indiana Jones ja kadonneen aarteen metsästäjät, Star Wars Episodi IV-Uusi toivo.

Näissä elokuvissa olevat tapahtumarakenteet ja päähenkilön kehityskaaret ovat esimerkkejä ja toimivat pohjamateriaalina keskusteluillemme.


Aineisto, artikkelit, linkit, tehtävät ja aikataulu tulevat ennen kurssin alkamista itslearningin kansioon: ”Dramaturgia 1”

Viestintäkanava ja lisätietoja

ari.ahlholm@turkuamk.fi
0505985229
+

itslearningin kansio: Dramaturgia 1

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo
Osallistuminen keskusteluun ja aktiivisuus lähikerroilla
Vaaditut tehtävät tehtyinä 30.11 mennessä

Hylätty (0)

Vaadittuja tehtäviä tekemättä
Läsnäolo vajaa
Osallistuminen keskusteluihin vaillinaista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät tehty ilman oman pohdinnan osuutta ja syventymättä aiheeseen
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin vaillinaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät suoritettu ajallaan ja oman ajattelun sisältäminä
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin hyvää tasoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Läsnäolo 100 %
Tehtävät suoritettu ajallaan ja sisältävät omintakeista, oman ammatinharjoittamisen eetokseen pureutuvaa sekä jäsenneltyä ja loogisesti ja selkeästi etenevää ajattelua.
Osallistuminen keskusteluihin aktiivista.