Skip to main content

Dramaturgy 1 (2 cr)

Code: KU00CH66-3003

General information


Enrollment
02.05.2024 - 30.10.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 12.11.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 55
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts
Teachers
Ari Ahlholm
Mervi Rankila-Källström
Course
KU00CH66
No reservations found for realization KU00CH66-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson sisältö koostuu dramaturgian perusrakenteiden ja mallien käsittelystä ja pohdinnasta: Aristoteles, Syd Field, G.Freytag, J. Campbell ja C. Vogler, C: Booker, K. Vonnegut ja antiikin myytit. Eri dramaturgisten mallien ja rakenteiden läpikäyntiä ja esimerkkejä elokuvista ja näytelmistä. Oman oppimisprosessin pohdinta ja henkilökohtaisen elämän dramaturgia. Luku- ja katsomistehtävät (elokuvat ja nettilinkit) ovat olennainen osa opiskelijan osallistumista opintojaksolle. Keskustelut, pohdinnat ja huomiot lähikerroilla olennainen osa yhteisen ymmärryksen ja oman oppimisen mahdollistamisen luomista.
Avainsanoja: kolmiosainen rakenne, esittely-kehittely-ratkaisu, käänne, kehitys, kriisi, ongelma, tavoite, muutos, hamartia, särö, jännite, päähenkilö, antagonisti, myytti, metafora, runous, sadut, arkkityypit, sadut, rytmi/aika, tiedon annostelu.

Lähitapaamiset:
Ti 24.9 klo 13-16
Ti 1.10 klo 13-16
Ti 8.10 klo 13-16
Ti 22.10 klo 13-16
Ti 29.10 klo 13-16
Ti 5.11 klo 13-16
Ti 12.11 klo 13-16

Kaikki lähitapaamiset Kuvateatterissa H115


Tehtävä ennen kurssin aloitusta:

1. Lue "ylen artikkeli" ja pohdi, millä keinoin tarinassa synnytetään ja ylläpidetään jännitettä. Listaa tarinan kaikki 1) käänteet niiden tapahtumisjärjestyksessä ja 2) päähenkilön tavoitteet niiden ilmenemisjärjestyksessä. Artikkeli liitteenä yllä ja linkkinä: https://yle.fi/a/3-12072498
2. Kuuntele: "Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki". Aineisto loppuu kohdassa 21,00. Mitä uutta opit kyseisestä haastattelusta? Linkki: https://areena.yle.fi/podcastit/1-1585838
3. Lue: Sofokles: Kuningas Paksujalka. Listaa itsellesi muistiin tarinan kaikki käänteet, joissa päähenkilön toiminnan suunta muuttuu. Aineisto liitteenä.


Katsokaa elokuvat Leijonakuningas, Matrix, Indiana Jones ja kadonneen aarteen metsästäjät, Star Wars Episodi IV-Uusi toivo.

Näissä elokuvissa olevat tapahtumarakenteet ja päähenkilön kehityskaaret ovat esimerkkejä ja toimivat pohjamateriaalina keskusteluillemme.


Aineisto, artikkelit, linkit, tehtävät ja aikataulu tulevat ennen kurssin alkamista itslearningin kansioon: ”Dramaturgia 1”

Objective

Opiskelija osaa dramaturgian perusteet.

Content

Luennot, harjoitukset, itsenäinen työ.

Materials

kurssilla mainitut kirjat ja artikkelit, joko sovituin osin tai kokonaan:
Aristoteles: Runousoppi
Rasila ja Junkkaala: Ohjeita näytelmän lukemiseen
J. Campbell: Sankarin tuhannet kasvot / The Hero with the thousand faces
Sofokles: Kuningas Oidipus
H. Ibsen: Nukkekoti
N. Gogol: Päällystakki
1 valittu antiikin myytti
C. Booker: Seven Basic Plots, Why we tell stories
Dramaturgiakirja: Kaikki järjestyy aina
Hiltunen: Aristoteles Hollywoodissa

nettiartikkelit: Yle Areena: ”Aristoteleen Runousoppi on painovoimalaki”
Kurt Vonnegut: Shape of stories
Joonas Konstigin kolumni: https://yle.fi/a/74-20047304
Afganistanilaisten naisten runous: https://yle.fi/a/74-20077928
Pako Kabulista: https://yle.fi/a/3-12072498
http://oppimateriaali.wikidot.com/kaeaenne
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/159/?fbclid=IwAR3k4vfoqE_TRSG5qdY-TJBJ6aToX5DiWGKGhLZuFLR3fQRzLxXtu1P8oQU
https://www.studiobinder.com/blog/inciting-incident-examples/
https://self-publishingschool.com/inciting-incident/
https://www.khanacademy.org/computing/pixar/storytelling/story-structure/v/piab-storystructure
https://screencraft.org/blog/3-reasons-you-need-to-show-your-protagonists-ordinary-world/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_story_structures
Gilgamesh + animation https://www.youtube.com/watch?v=XevCvCLdKCU

Castaneda, Moore, Gillette/a magician and trickster: https://www.youtube.com/watch?v=IQlCpWOG0Ts

Vogler explaining his own list: https://www.youtube.com/watch?v=oNNaMuBOxv4&t=39s

Vogler on archetypes x 8: https://www.youtube.com/watch?v=I0fEdNWwcG0
12 archetypes in wheel: https://www.youtube.com/watch?v=e9o_wev_FLA
7 major plots: https://www.youtube.com/watch?v=_AXTEjesFPs

https://elokuvapolku.kavi.fi/alapolku/draaman-kaari-alku-keskikohta-loppu/

Bliss:
https://www.youtube.com/watch?v=s28rwnz18j4


elokuvat:
Matrix
Star Wars: Episode IV b- A New Hope
Indiana Jones 1: Kadonneen aarteen metsästäjät
Leijonakuningas
Mrs. Doubtfire – Isä sisäkkönä

Teaching methods

Luennot-osallistuminen lähitapaamisille.
Keskustelut-ryhmä- ja parikeskustelut ja luentokerroilla osallistuminen yhteiseen pohdintaan
Piirrostehtävät- oma oppimisprosessi tapahtumakaaviona
Kirjoitustehtävät-oppimispäiväkirja, pohdinta valitusta antiikin myytistä
Analyysitehtävät-tentti, rakennetehtävä ja omat oivallukset kurssin aikana x 3.

Exam schedules

12.11.2024

Be there!

Pedagogic approaches and sustainable development

Luennot, keskustelu, visualisointi, linkit ja opetusvideot

Completion alternatives

-

Student workload

Oma oppimispäiväkirja + kolme oivallusta/ajatusta, jotka vaikuttavat tärkeiltä ja merkityksellisiltä.

Antiikin myytin purku nykypäivän näkökulmasta

Osallistuminen tenttiin ja hyväksytty suoritus - väh. 12/16. Saa käyttää lopputarkistuksessa olemassaolevia materiaaleja hyödyksi.

Evaluation methods and criteria

Läsnäolo
Osallistuminen keskusteluun ja aktiivisuus lähikerroilla
Vaaditut tehtävät tehtyinä 30.11 mennessä

Failed (0)

Vaadittuja tehtäviä tekemättä
Läsnäolo vajaa
Osallistuminen keskusteluihin vaillinaista

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tehtävät tehty ilman oman pohdinnan osuutta ja syventymättä aiheeseen
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin vaillinaista

Assessment criteria, good (3-4)

Tehtävät suoritettu ajallaan ja oman ajattelun sisältäminä
Läsnäolo ja osallistuminen keskusteluihin hyvää tasoa.

Assessment criteria, excellent (5)

Läsnäolo 100 %
Tehtävät suoritettu ajallaan ja sisältävät omintakeista, oman ammatinharjoittamisen eetokseen pureutuvaa sekä jäsenneltyä ja loogisesti ja selkeästi etenevää ajattelua.
Osallistuminen keskusteluihin aktiivista.

Further information

ari.ahlholm@turkuamk.fi
0505985229
+

itslearningin kansio: Dramaturgia 1

Go back to top of page