Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmien perusteetLaajuus (2 op)

Tunnus: KH00BY70

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.

Sisältö

- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 15.10.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 25.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettaja
  • Babi Lyrintzis
Ryhmät
  • PLILOS21B
    PLILOS21B
  • PLILOS21A
    PLILOS21A

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.

Sisältö

- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys

Oppimateriaalit

Kirja: Tutki ja Kirjoita, Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.

Opintojakson materiaali on saatavilla Itslearning-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Esseeseen (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävään opinnäytetöiden ja niiden tutkimusmenetelmien läpikäynnin osalta.

Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä, vaan sen tehtävät tukevat opiskelijan oman opinnäytetyön kirjoittamista.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä vastuullisuus analyysista. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.

1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli op = 54 h.

Sisällön jaksotus

Opiskelija oppii
- Tutkimusprosessin kulku
- Erilaiset menetelmät taidot
1)Kvalitatiivinen 
2) Kvantitatiivinen
Erilaisia tutkimuksellia otteita ja lähestymistapoja 
Vinkkejä opinnäytetyönprosessin suunnitteluun ja sen käynnistämiseen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan hyväksytty / hylätty.

Hyväksytyn suorituksen edellytykset

- Yksilö essee
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen)
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä)
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen

Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 08.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 28.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Babi Lyrintzis
Ryhmät
  • PMYYFS21
    Myyntityö, Finanssipalvelut S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.

Sisältö

- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys

Oppimateriaalit

Kirja: Tutki ja Kirjoita, Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.

Opintojakson materiaali on saatavilla Itslearning-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Esseeseen (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävään opinnäytetöiden ja niiden tutkimusmenetelmien läpikäynnin osalta.

Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä, vaan sen tehtävät tukevat opiskelijan oman opinnäytetyön kirjoittamista.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä vastuullisuus analyysista. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.

1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli op = 54 h.

Sisällön jaksotus

Opiskelija oppii
- Tutkimusprosessin kulku
- Erilaiset menetelmät taidot
1)Kvalitatiivinen 
2) Kvantitatiivinen
Erilaisia tutkimuksellia otteita ja lähestymistapoja 
Vinkkejä opinnäytetyönprosessin suunnitteluun ja sen käynnistämiseen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssi arvioidaan hyväksytty / hylätty.

Hyväksytyn suorituksen edellytykset

- Yksilö essee
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen)
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä)
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 15.09.2022

Ajoitus

27.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • PMYYFS20
    Myyntityö, Finanssipalvelut S20

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.

Sisältö

- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja ohjeet löytyvät Itslearningistä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, kurssi suoritetaan tekemällä oppien. Tarkempi ohjeistus ensimmäisellä luentokerralla ja ITS-learningissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot - Teams
Tiedonhaku
Löydetyn tiedon analysointi, käsittely
Lähdepohjainen essee omavalintaisesta tutkimusmenetelmästä (yksilötyö)
Itsenäinen työskentely

Sisällön jaksotus

27.9. 17-18:45 Teams Johdatus tutkimusmenetelmiin ja toiminnalliseen opinnäytetyöskentelyyn
28.9. 17-18:45 Teams Laadullinen ja määrällinen tutkimus
29.9 17-18:45 Teams Haastattelu ja havainnointi
4.10. 17-18:45 Teams Tutkimusstrategiat: case -tutkimus ja toimintatutkimus
5.10. 17-18:45 Teams Q&A

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnasta syntynyt evidenssi, jossa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen.

Arvioinnin kohteena on essee, jonka kirjoitetaan yksilötyönä. DL on 5.10.1022. Tarkempi ohjeistus löytyy itslerning oppimisalustalta. Läsnäolopakkoa ei ole, eikä tunneilla olo vaikuta arvosanaan.

Hylätty (0)

Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai tekstiviitteitä ei ole käytetty tai lähdeluettelo puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia AMK:n villppi-säännösten mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia.
Opiskelija käyttää keskeisiä tutkimusmentelmiin tai -strategioihin liittyviä käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen. Tekstiviitteitä on, käytetty niukasti ja lähdeluettelo on lyhyt.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävä on palautettu aikataulussa, teorioita on hyödynnetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti ja se näkyy sekä teksiviittein ja lähdeluettelossa. Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävän suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia. Osaaminen on osoitettu myös tekstiviitein. Opiskelija ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään käyttökohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 15.09.2022

Ajoitus

13.09.2022 - 22.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • PLILOS20B
    PLILOS20B
  • PLILOS20A
    PLILOS20A

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.

Sisältö

- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys

Oppimateriaalit

Ohjeet löytyvät Itslearningistä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, kurssi suoritetaan tekemällä oppien. Tarkempi ohjeistus ensimmäisellä luentokerralla ja ITS-learningissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot - Teams
Tiedonhaku
Löydetyn tiedon analysointi, käsittely
Lähdepohjainen essee omavalintaisesta tutkimusmenetelmästä (yksilötyö)
Itsenäinen työskentely

Sisällön jaksotus

13.9. 17-18:45 Teams Johdatus tutkimusmenetelmiin ja toiminnalliseen opinnäytetyöskentelyyn
14.9. 17-18:45 Teams Laadullinen ja määrällinen tutkimus
15.9 17-18:45 Teams Haastattelu ja havainnointi
20.9. 17-18:45 tunnit siirretty 21.9 yksilöohjauksen illalle
21.9. 17-18:45 Teams Tutkimusstrategiat: case -tutkimus ja toimintatutkimus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnasta syntynyt evidenssi, jossa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen.

Arvioinnin kohteena on essee, jonka kirjoitetaan yksilötyönä. DL on 28.10. 1022. Tarkempi ohjeistus löytyy itslerning oppimisalustalta. Läsnäolopakkoa ei ole, eikä tunneilla olo vaikuta arvosanaan.

Hylätty (0)

Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai tekstiviitteitä ei ole käytetty tai lähdeluettelo puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia AMK:n villppi-säännösten mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia.
Opiskelija käyttää keskeisiä tutkimusmentelmiin tai -strategioihin liittyviä käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen. Tekstiviitteitä on, käytetty niukasti ja lähdeluettelo on lyhyt.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävä on palautettu aikataulussa, teorioita on hyödynnetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti ja se näkyy sekä teksiviittein ja lähdeluettelossa. Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävän suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia. Osaaminen on osoitettu myös tekstiviitein. Opiskelija ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään käyttökohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.

Ilmoittautumisaika

25.10.2021 - 17.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marjo Kumpula
  • Pirjo Varanka
  • Liisa Tiittanen
  • Monica Tamminen
Ryhmät
  • MLIITAS20
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.

Sisältö

- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys

Oppimateriaalit

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi: oppimateriaalina Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op

Sisällön jaksotus

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi 15.11.2021 - 9.1.2022
- aloitusinfo ma 15.11.2021 klo 17.30 - 18 Teamsissä
- ohjausaika ti 7.12.2021 17.30 - 18.30 Teamsissä

Johdatus tutkimusmenetelmiin
- ma 10.1.2022 klo 14:45 - 16.30 Teams
- ma 7.2.2022 klo 13:00 - 16:30 Teams
- ma 7.3.2022 klo 9:15 - 12:00 Teams

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi: hyväksytty / hylätty

Johdatus tutkimusmenetelmiin: Toiminnasta syntynyt evidenssi (tehtävät ja niistä koostettu portfolio), joissa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen: 0, 1-5

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaliuja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai osallistumattomuus vaadittuihin esityksiin tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia. Tai esityksissä on suuria puutteita.
Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotokset ovat kuvailevia, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät on palautettu aikataulussa, ja ne ovat laajoja ja hyviä, teorioita on hyödynnetty, ja ohjeistettuja työkaluja on käytetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti. Ja esitykset ovat ansiokkaita.
Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävien suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia.
Opiskelija näkee alalle ja organisaatiolle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtää teorioita ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.