Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmien perusteet (2 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY70-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 15.09.2022

Ajoitus

27.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Myyntityön koulutus

Opettaja

  • Monica Tamminen

Ryhmät

  • PMYYFS20
    Myyntityö, Finanssipalvelut S20

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvailla tutkimusprosessin vaiheet
- etsiä tutkimukseen liittyvää tausta-aineistoa
- valita tutkimukseen soveltuvan lähestymistavan
- arvioida tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- toimia ammattikorkeakoulun opinnäytetyöprosessin mukaisesti.

Sisältö

- laadulliset ja määrälliset menetelmät
- opinnäytetyö ammattikorkeakoulussa
- opinnäytetyöprosessiin tutustumien
- aikaisemman tiedon etsintä ja hyödyntäminen
- luotettavuus ja eettisyys

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja ohjeet löytyvät Itslearningistä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, kurssi suoritetaan tekemällä oppien. Tarkempi ohjeistus ensimmäisellä luentokerralla ja ITS-learningissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot - Teams
Tiedonhaku
Löydetyn tiedon analysointi, käsittely
Lähdepohjainen essee omavalintaisesta tutkimusmenetelmästä (yksilötyö)
Itsenäinen työskentely

Sisällön jaksotus

27.9. 17-18:45 Teams Johdatus tutkimusmenetelmiin ja toiminnalliseen opinnäytetyöskentelyyn
28.9. 17-18:45 Teams Laadullinen ja määrällinen tutkimus
29.9 17-18:45 Teams Haastattelu ja havainnointi
4.10. 17-18:45 Teams Tutkimusstrategiat: case -tutkimus ja toimintatutkimus
5.10. 17-18:45 Teams Q&A

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toiminnasta syntynyt evidenssi, jossa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen.

Arvioinnin kohteena on essee, jonka kirjoitetaan yksilötyönä. DL on 5.10.1022. Tarkempi ohjeistus löytyy itslerning oppimisalustalta. Läsnäolopakkoa ei ole, eikä tunneilla olo vaikuta arvosanaan.

Hylätty (0)

Opiskelijalla vakavia puutteita tietämyksessä, tekemisessä ja tuotoksissa. Esimerkiksi omaehtoinen tiedonhaku puuttuu tai tekstiviitteitä ei ole käytetty tai lähdeluettelo puuttuu tai vaadittua kirjallisuutta ei ole luettu tai vaadittuja työkaluja ja teorioita ei ole hyödynnetty tehtävissä tai tehtäviä puuttuu kokonaan tai ne on palautettu myöhässä. Minkäänlainen COPYPASTAUS ei ole sallittua ja aiheuttaa kurssin hylkäämisen sekä mahdollisesti muitakin seuraamuksia AMK:n villppi-säännösten mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on palautettu aikataulussa, mutta ne ovat hyvin suppeita ja puutteellisia.
Opiskelija käyttää keskeisiä tutkimusmentelmiin tai -strategioihin liittyviä käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Osaa kuvailla, luokitella ja luetella asioita. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä omaa pohdintaa tai syntyneitä oivalluksia. Yksittäiset teoriat tai käytännön havainnoinnit eivät linkity suurempaan kokonaisuuteen. Tekstiviitteitä on, käytetty niukasti ja lähdeluettelo on lyhyt.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävä on palautettu aikataulussa, teorioita on hyödynnetty. Lähdekirjallisuutta on käytetty laajasti ja se näkyy sekä teksiviittein ja lähdeluettelossa. Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja käyttää teoriaa sen kuvaamiseen. Osoittaa kykyä soveltaa jotain aihealueeseen liittyvää periaatetta ja kykenee yhdistelemään asioita. Hyödyntää hankkimaansa materiaalia ja teoriaa tehtävien suorittamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävän suorittamisessa on erityisiä ansioita ja ne ovat laajoja ja perusteellisia. Osaaminen on osoitettu myös tekstiviitein. Opiskelija ymmärtää teoriaa ja esittää perustellen löydöksiään. Kykenee näkemään käyttökohteita ja on kriittisesti ajatteleva. Osaa analysoida syy-seuraussuhteita ja käsittelee asioita oivaltavasti. Laadukasta taustamateriaalia on haettu, löydetty ja sen käyttö on perusteltua.