Siirry suoraan sisältöön

Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CA65

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

· osaat luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen
· osaat ohjata ja tukea tavoitteellisesti ja eettisesti erilaisia asiakkaita heidän arjessaan
· osaat kuvata ja arvioida asiakasprosessin vaiheita ja kehittää työtäsi sen pohjalta
· kykenet ottamaan huomioon yksilön ainutkertaisuuden ja kykenet toimimaan oikein arvoristiriitoja sisältävissä asiakastilanteissa

Sisältö

· oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
· lähestymistavan, työmenetelmien ja -välineiden soveltaminen ohjaustyössä
· työnohjaus oman ohjaustyönprosessin ja eettisen reflektion tukena

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

03.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

36 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Laakso
  • Sirppa Kinos
  • Anssi Lähde
Ryhmät
  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22

Tavoitteet

· osaat luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen
· osaat ohjata ja tukea tavoitteellisesti ja eettisesti erilaisia asiakkaita heidän arjessaan
· osaat kuvata ja arvioida asiakasprosessin vaiheita ja kehittää työtäsi sen pohjalta
· kykenet ottamaan huomioon yksilön ainutkertaisuuden ja kykenet toimimaan oikein arvoristiriitoja sisältävissä asiakastilanteissa

Sisältö

· oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
· lähestymistavan, työmenetelmien ja -välineiden soveltaminen ohjaustyössä
· työnohjaus oman ohjaustyönprosessin ja eettisen reflektion tukena

Sisällön jaksotus

Opetus torstaisin, viikot 40-50.
Opiskelija toteuttaa opintojakson aikana oman yksilöohjausprosessin (vähintään 6 ohjaustapaamista) joko AMK:n tai vaihtoehtoisesti opiskelija voi hankkia itse ohjattavan aikuistyön asiakkaan.
Ohjauksen tukena toteutuvat pienryhmäohjaukset. Lukujärjestykseen on aikataulutettu ohjeellisesti 4 tapaamista ohjattavan kanssa. Niiden lisäksi opiskelija toteuttaa 2 ohjausta muuna aikana.

3.10.24 klo 9-11.30 (TL) Jakson aloitus ja orientaatioluennot. Jakautuminen ohjaajakohtaisiin (SK, TL) pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Opiskelijan tulee osallistua kaikkiin pienryhmätapaamisiin.
17.10.24 Itsenäistä työskentelyä: Valmistautumista omaan ohjausprosessiin, tapaaminen ohjattavan kanssa (tutustuminen ja tavoitteiden asettaminen)
24.10.24 1. Työnohjaus pienryhmissä (A) 9-11.30, (B) 12.30-15. TL, SK.
31.10.24 Itsenäistä työskentelyä: Tapaaminen ohjattavan kanssa (tavoitteiden mukainen ohjaustapaaminen).
7.11.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 9-11.30, (B) 12.30-15. TL, SK.
14.11.24 Itsenäistä työskentelyä: Tapaaminen ohjattavan kanssa (tavoitteiden mukainen ohjaustapaaminen).
21.11.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 9-11.30, (B) 12.30-15. TL, SK.
28.11.24 Itsenäistä työskentelyä: Tapaaminen ohjattavan kanssa (tavoitteiden mukainen ohjaustapaaminen, ohjausprosessin arviointi).
5.12.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 9-11.30, (B) 12.30-15. TL, SK.
12.12.24 Opintojakson purku (A) 9-11.30, (B) 12.30-15. TL, SK.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opintojakso on hylätty, kun:
- Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin.
- Opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa.
- Raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, miten ammatillinen vuorovaikutussuhde luodaan
- osaa kertoa työnohjauksissa ja raportissa toteuttamastaan ohjausprosessista
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan
- osaa perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja tuoda esille ohjauksessaan kehittämiskohteita
- on osallistunut työnohjauksiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, mistä asiakkaan osallisuus, ammatillisuus ja luottamus syntyvät
- osaa kuvata ja analysoida toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja tapaansa käyttää menetelmiä ohjauksessaan teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita hyvin ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa
- on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta kiitettävästi työnohjauksissa ja raportissa
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan
- osaa kuvata ja perustella toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja työvälineitä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa kiitettävästi.
- on osallistunut työnohjauksiin aktiivisesti ja rakentavasti ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 29.10.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

36 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sirppa Kinos
  • Tiina Laakso
Vastuuopettaja

Sirppa Kinos

Ryhmät
  • PSOSK22V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K22
  • PSOSS22V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S22

Tavoitteet

· osaat luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen
· osaat ohjata ja tukea tavoitteellisesti ja eettisesti erilaisia asiakkaita heidän arjessaan
· osaat kuvata ja arvioida asiakasprosessin vaiheita ja kehittää työtäsi sen pohjalta
· kykenet ottamaan huomioon yksilön ainutkertaisuuden ja kykenet toimimaan oikein arvoristiriitoja sisältävissä asiakastilanteissa

Sisältö

· oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
· lähestymistavan, työmenetelmien ja -välineiden soveltaminen ohjaustyössä
· työnohjaus oman ohjaustyönprosessin ja eettisen reflektion tukena

Sisällön jaksotus

Opetus tiistaisin klo 16-18, viikot 40-50
1.10.24 16-18 Opintojakson aloitus TL
15.10.24 16-18 Itsenäinen työskentely: ohjaustapaaminen
22.10.24 16-18 Työnohjaus ryhmissä TL, SK
29.10.24 16-18 Itsenäinen työskentely: ohjaustapaaminen
5.11.24 16-18 Työnohjaus ryhmissä TL, SK
12.11.24 16-18 Itsenäinen työskentely: ohjaustapaaminen
19.11.24 16-18 Työnohjaus ryhmissä TL, SK
26.11.24 16-18 Itsenäinen työskentely: ohjaustapaaminen
3.12.24 16-18 Työnohjaus ryhmissä TL, SK
10.12.24 16-18 Opintojakson päätös TL, SK
Opiskelija toteuttaa opintojakson aikana oman yksilöohjausprosessin (vähintään 6 ohjaustapaamista) joko AMK:n tai vaihtoehtoisesti opiskelija voi hankkia itse ohjattavan aikuistyön asiakkaan.
Ohjauksen tukena toteutuvat pienryhmäohjaukset. Lukujärjestykseen on aikataulutettu ohjeellisesti 4 tapaamista ohjattavan kanssa. Niiden lisäksi opiskelija toteuttaa 2 ohjausta muuna aikana.

3.10.24 klo 9-11.30 (TL) Jakson aloitus ja orientaatioluennot. Jakautuminen ohjaajakohtaisiin (SK, TL) pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Opiskelijan tulee osallistua kaikkiin pienryhmätapaamisiin.
17.10.24 Itsenäistä työskentelyä: Valmistautumista omaan ohjausprosessiin, tapaaminen ohjattavan kanssa (tutustuminen ja tavoitteiden asettaminen)
24.10.24 1. Työnohjaus pienryhmissä (A) 9-11.30, (B) 12.30-15. TL, SK.
31.10.24 Itsenäistä työskentelyä: Tapaaminen ohjattavan kanssa (tavoitteiden mukainen ohjaustapaaminen).
7.11.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 9-11.30, (B) 12.30-15. TL, SK.
14.11.24 Itsenäistä työskentelyä: Tapaaminen ohjattavan kanssa (tavoitteiden mukainen ohjaustapaaminen).
21.11.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 9-11.30, (B) 12.30-15. TL, SK.
28.11.24 Itsenäistä työskentelyä: Tapaaminen ohjattavan kanssa (tavoitteiden mukainen ohjaustapaaminen, ohjausprosessin arviointi).
5.12.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 9-11.30, (B) 12.30-15. TL, SK.
12.12.24 Opintojakson purku (A) 9-11.30, (B) 12.30-15. TL, SK.

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.