Siirry suoraan sisältöön

Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA65-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 12.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

36 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Essi Teuri
  • Sirppa Kinos
  • Tiina Laakso
  • Anssi Lähde

Ryhmät

  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • 03.10.2024 08:00 - 11:00, Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä TH00CA65-3001
  • 17.10.2024 08:00 - 16:00, Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä TH00CA65-3001
  • 24.10.2024 08:00 - 12:00, Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä TH00CA65-3001
  • 24.10.2024 10:00 - 16:00, Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä TH00CA65-3001
  • 07.11.2024 08:00 - 12:00, Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä TH00CA65-3001
  • 07.11.2024 08:00 - 14:00, Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä TH00CA65-3001
  • 21.11.2024 08:00 - 12:00, Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä TH00CA65-3001
  • 21.11.2024 09:00 - 15:00, Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä TH00CA65-3001
  • 05.12.2024 08:00 - 12:00, Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä TH00CA65-3001
  • 05.12.2024 09:00 - 15:00, Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä TH00CA65-3001
  • 12.12.2024 09:00 - 13:00, Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä TH00CA65-3001

Tavoitteet

· osaat luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen
· osaat ohjata ja tukea tavoitteellisesti ja eettisesti erilaisia asiakkaita heidän arjessaan
· osaat kuvata ja arvioida asiakasprosessin vaiheita ja kehittää työtäsi sen pohjalta
· kykenet ottamaan huomioon yksilön ainutkertaisuuden ja kykenet toimimaan oikein arvoristiriitoja sisältävissä asiakastilanteissa

Sisältö

· oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
· lähestymistavan, työmenetelmien ja -välineiden soveltaminen ohjaustyössä
· työnohjaus oman ohjaustyönprosessin ja eettisen reflektion tukena

Oppimateriaalit

Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä molemmissa Aikuistyön II moduulin jaksoissa. Kopioi linkki selaimeen jos linkki ei mene suoraan.

Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os

Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksosta voi saada sisäisen hyväksiluvun, jos on tehnyt vähintään vuoden opiskeluaikana työtä sosiaaliohjauksen tehtävissä (aikuisasiakkaat). Työkokemuksen on oltava yhteensä vähintään 1600 tuntia. Tästä tulee olla työtodistus.

Sisäistä hyväksilukua haetaan jakson opettajilta sähköpostitse (Osaamisen näyttölomake messissä).

Saatuaan sisäisen hyväksiluvun opiskelija tekee jakson oppimistehtävän ja palauttaa sen opintojakson aikataulujen puitteissa. Opiskelijan ei tarvitse osallistua lähiopetukseen eikä työnohjauksiin eikä ohjauksista tarvitse esittää videoita.

Sisällön jaksotus

Opetus torstaisin, viikot 40-50.
Opiskelija toteuttaa opintojakson aikana oman yksilöohjausprosessin (vähintään 6 ohjaustapaamista) joko AMK:n tai vaihtoehtoisesti opiskelija voi hankkia itse ohjattavan aikuistyön asiakkaan.
Ohjauksen tukena toteutuvat pienryhmäohjaukset. Lukujärjestykseen on aikataulutettu ohjeellisesti 4 tapaamista ohjattavan kanssa. Niiden lisäksi opiskelija toteuttaa 2 ohjausta muuna aikana.

3.10.24 klo 8-10 (ET) Jakson aloitus ja orientaatioluento. Jakautuminen pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Ryhmäjako, aikataulu ja tapaamispaikat tulevat näkyville Itsiin jakson aloituksen jälkeen. Opiskelijan tulee osallistua kaikkiin pienryhmätapaamisiin.

17.10.24 Itsenäistä työskentelyä: Valmistautumista omaan ohjausprosessiin, tapaaminen ohjattavan kanssa (tutustuminen ja tavoitteiden asettaminen)

24.10.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 8.15-9.45, (B) 10-11.30, (C) 10-11.30, (D) 10-11.30, (E) 12.30-14 ja (F) 12.30-14. (TL, SK, ET)

31.10.24 Itsenäistä työskentelyä: Tapaaminen ohjattavan kanssa (tavoitteiden mukainen ohjaustapaaminen).

7.11.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 8.15-9.45, (B) 8.15-9.45, (C) 8.15-9.45, (D) 10-11.30, (E) 10-11.30 ja (F) 10-11.30. (TL, SK, ET)

14.11.24 Itsenäistä työskentelyä: Tapaaminen ohjattavan kanssa (tavoitteiden mukainen ohjaustapaaminen).

21.11.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 8.15-9.45, (B) 9-10.30, (C) 9-10.30, (D) 10-11.30, (E) 10.45-12.15 ja (F) 10.45-12.15. (TL, SK, ET)

28.11.24 Itsenäistä työskentelyä: Tapaaminen ohjattavan kanssa (tavoitteiden mukainen ohjaustapaaminen, ohjausprosessin arviointi).

5.12.24 Työnohjaus pienryhmissä (A) 8.15-9.45, (B) 9-10.30, (C) 9-10.30, (D) 10-11.30, (E) 10.45-12.15 ja (F) 10.45-12.15. (TL, SK, ET)

12.12.24 Opintojakson purku (TL, SK, ET) klo 9-12 (LEM_A308).

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opintojakso on hylätty, kun:
- Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin tai
- opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa ja
- raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, miten ammatillinen vuorovaikutussuhde luodaan ja
- osaa kertoa työnohjauksissa ja raportissa toteuttamastaan ohjausprosessista ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti ja
- osaa jonkin verran arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja nimetä ohjauksessaan jonkin kehittämiskohteen ja
- on osallistunut työnohjauksiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, mistä asiakkaan osallisuus, ammatillisuus ja luottamus syntyvät ja
- osaa kuvata ja analysoida toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja tapaansa käyttää menetelmiä ohjauksessaan teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa ja
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita selkeästi ja loogisesti
- osaa kehittää työtään reflektointinsa pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa ja
- on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta konkreettisesti ja kriittisesti työnohjauksissa ja raportissa ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja työvälineitä sekä perustella niitä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa ja
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta sekä tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa moniulotteisesti ja
- on osallistunut työnohjauksiin aktiivisesti ja rakentavasti ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.