Siirry suoraan sisältöön

Toiminnalliset ja luovat menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CA53

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• osaat jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
• tiedät luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
• opit kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
• osaat hyödyntää omaa luovuuttasi ja voimavarojasi asiakastyössä
• opit miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Sisältö

• luovuuden ja toiminnallisuuden käsitteet
• luovan ilmaisun ja vuorovaikutuksen sekä tietoisuustaitojen harjoituksia eri menetelmin (esim. kuvallinen ilmaisu, sanataide, musiikki)
• luovan toiminnan ohjaaminen, ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi

Ilmoittautumisaika

02.06.2024 - 26.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

36 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala
Ryhmät
  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSS23EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
  • PSOSS22EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23

Tavoitteet

• osaat jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
• tiedät luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
• opit kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
• osaat hyödyntää omaa luovuuttasi ja voimavarojasi asiakastyössä
• opit miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Sisältö

• luovuuden ja toiminnallisuuden käsitteet
• luovan ilmaisun ja vuorovaikutuksen sekä tietoisuustaitojen harjoituksia eri menetelmin (esim. kuvallinen ilmaisu, sanataide, musiikki)
• luovan toiminnan ohjaaminen, ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Laitinen, Liisa 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46.
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf

Karjalainen, Anna Liisa 2019. Luovan toiminnan työtavat. Jyväskylä: PS-Kustannus.


Muuta oppimateriaalia:

Csikszentmihaly, M. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.

Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa

Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf

Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus

Sisällön jaksotus

Opetus maanantaisin klo 15-18, viikot 35-44

Opetus toteutuu pääosin lähityöskentelynä. Läsnäolo välttämätön. Oppimisalustana on Itselearning, jossa näkyvät opetusmateriaalit ja tehtävät. Tavataan joka kerran aluksi luokassa ICT_B2043.


ma 2.9 klo 15-18 Jakson aloitus, yhteiset asiat ja pelisäännöt, tutustuminen ryhmään, toiminnallisuuden perusta (Ristseppä)

********************************************************************************************
ma 9.9 klo 15-18 Luovuuden teoriaa ja toiminnallisia harjoitteita (KP)
********************************************************************************************
16.9 klo 15-18 teoriaa xxx ja harjoituksia
ja Kaunokirjallisuustehtävän purku (Ristseppä)
********************************************************************************************
23.9 15-18
Toiminnallisten tehtävien purku, teoriaa (KP)
_______________________________________

30.9 klo 15-18 Tentti ja reflektio / (HR)

___________________________________

Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti

Hylätty (0)

Arviointiasteikko H-5
Hylätty (0)
Opiskelija:
-ei osaa jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-ei tunne luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- ei ole oppinut kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-ei osaa hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavarojaan asiakastyössä
-ei ole oppinut miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
-opintojakson tehtävä/tehtäviä on suorittamatta
-läsnäolovaatimukset eivät täyty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
-osaa jäsentää jonkin verran luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee jonkin verran luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut jonkin verran kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa hyödyntää jonkin verran omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä
-on oppinut perustasoisesti miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
-osaa jäsentää hyvin luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee hyvin luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa hyödyntää omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä kelvosti
-on oppinut miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
-osaa jäsentää erinomaisesti luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee laajalti ja syvästi luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut laajalti kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa erinomaisesti hyödyntää omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä
-on oppinut laajalti miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 25.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
  • roo.sv
Paikat

36 - 45

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaija Penttala
Ryhmät
  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23

Tavoitteet

• osaat jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
• tiedät luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
• opit kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
• osaat hyödyntää omaa luovuuttasi ja voimavarojasi asiakastyössä
• opit miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Sisältö

• luovuuden ja toiminnallisuuden käsitteet
• luovan ilmaisun ja vuorovaikutuksen sekä tietoisuustaitojen harjoituksia eri menetelmin (esim. kuvallinen ilmaisu, sanataide, musiikki)
• luovan toiminnan ohjaaminen, ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi

Oppimateriaalit

Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.

Mihaly Csikszentmihalyi. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.

Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa

Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf

Anna-Liisa Karjalainen (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.

Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus
.
Karlsson, L. Barnen berättar -projektet
https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm

Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.

Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri .Förverkligande.

Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Lahti: Outward Bound Finland ry.

Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.

Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och
självkänsla. Ica bokförlag.

Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja harjoitukset, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ja itsenäinen työskentely lähipäivien välissä. Opiskelija tekee kurssin aikana itselleen lähiopetukseen kytkeytyvän asteikolla H-5 arvioitavan oppimispäiväkirjan, joka palautetaan Itslearningissa olevaan palautuslaatikkoon 5.4. tai 25.4. mennessä.
Lähiopetukseen osallistuminen on pakollista. Poissaolon sattuessa opiskelija tekee Itslearningissa olevan opetusmateriaalin ja siihen liittyvän kirjallisuuden pohjalta reflektion, jossa hän pohtii materiaaleissa esitettyä teoriaa ja tekee opetuskerran harjoitukset. Reflektiossa tulee pohtia harjoituksien herättämiä ajatuksia ja tunteita sekä kuinka harjoituksia voitaisiin soveltaa eri asiakasryhmien kanssa. Vaihtoehtoisesti opiskelija voi itse tehdä ehdotuksen siitä, miten hän voisi korvata poissaolon. Korvaustehtävän pituus 2 sivua, ja se palautetaan Itslearningissa olevaan palautuslaatikkoon. Palautuspäivät korvaaville tehtäville ovat 5.4.2024 ja 2. palautus 25.4.2024. Kirjallisen ryhmätyön palautus 25.4. mennessä Itslearningin palautuslaatikkoon. 2.palautusajankohta on 25.5.2024

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja harjoitukset, viikottaiset etätehtävät, oppimispäiväkirja, suunnittelutehtävä.
- opetus ja harjoitustehtävät 2op
- oppimispäiväkirja 1op
- ryhmätyötehtävä 2op

Sisällön jaksotus

Toiminnalliset ja luovat menetelmät Novia-yhteistyö. Opintojaksossa toiminnallisia harjoituksia voidaan tehdä omalla äidinkielellä, luennon kieli voi olla suomi tai ruotsi, mutta luennolla ja harjoituksissa voi käyttää molempia kieliä. Tavoitteena on uskaltaa lähestyä toista kotimaista kieltä ja auttaa toisiamme ymmärtämään.
Opetus maanantaisin klo 15.15-18.00

15.1. Kurssin aloitus ja johdanto. Luovuuden psykologia. Kaija Penttala, Janina Dahla, Peter Edelsköld, Carolina Silin YH Novia Henrikinkatu 7 Rum 101
22.1. Visuaalinen fasilitointi / Visuell facilitering (CS) Hyvinvointia luonnossa / Välmående i naturen (JD) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 103, 104
29.1. Hyvinvointia luonnossa / Välmående i naturen (JD) Visuaalinen fasilitointi/Visuell facilitering (CS) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 103, 104
5.2. Utopiatyöpaja/ Utopiverkstad (CS) Symbolit ja kortit / Symboler och kort (PE) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 101,104
12.2. Symbolit ja kortit/ Symboler och kort (PE) Utopiatyöpaja / Utopiverkstad (CS) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 101,104
26.2. NMKY:n Camera obscura – yhteisvoimin nuorten kasvua tukemassa toimintaan tutustuminen Hirvensalossa. Aloitus klo 16.00. Suvilinnantie 2 20900 Turku (Hirvensalo) (KP) / Aistien stimulaatio/ Sinnesstimulering (JD) YH Novia Henriksgatan 7(rum 315-316)
4.3. Aistien stimulaatio/ Sinnesstimulering (JD) YH Novia Henriksgatan 7(rum 315-316) / NMKY:n Camera obscura – yhteisvoimin nuorten kasvua tukemassa toimintaan tutustuminen Hirvensalossa. Aloitus klo 16.00. Suvilinnantie 2 20900 Turku (KP)
11.3. Uraohjausta/Karriärvägledning (PE) Positiivisen psykologian menetelmiä / Praktiska övningar i positiv psykologi (KP) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 101,104, 315, 316
18.3. Positiivisen psykologian menetelmiä / Praktiska övningar i positiv psykologi (KP) /Uraohjausta/Karriärvägledning (PE) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 101,104, 315, 316
25.3. Musiikki ja hyvinvointi, kehollisia harjoituksia ja narratiivisia työtapoja (KP) Turun AMK ICT-City Delta, C3043, B2026
Reflektoivan oppimispäiväkirjan palautus
Toiminnallisten ja luovien menetelmien ryhmätyö

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.06.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 23.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 65

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaija Penttala
  • Outi Linnossuo
Ryhmät
  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22

Tavoitteet

• osaat jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
• tiedät luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
• opit kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
• osaat hyödyntää omaa luovuuttasi ja voimavarojasi asiakastyössä
• opit miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä

Sisältö

• luovuuden ja toiminnallisuuden käsitteet
• luovan ilmaisun ja vuorovaikutuksen sekä tietoisuustaitojen harjoituksia eri menetelmin (esim. kuvallinen ilmaisu, sanataide, musiikki)
• luovan toiminnan ohjaaminen, ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan itsissä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja itsenäinen työskentely lähipäivien välissä. Opiskelija tekee kurssin aikana itselleen lähiopetukseen kytkeytyvän ideapaperin, joka palautetaan Itsin palautuslaatikkoon 23.10 mennessä. Ideapaperi sisältää myös korvaavat tehtävät, jos on ollut poissa lähiopetuksesta. Lähiopetus on pakollista ja kaikki poissaolot pitää korvata.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus ja harjoitukset, viikottaiset etätehtävät ja ideapaperi.

Poissaolot korvataan tekemällä 3 h = 2 sivun reflektiopaperi yhdestä Luovan toiminnan työtavat -kirjan luvusta. Luvun saa itse valita. Reflektiopaperi/t liitetään kurssin lopussa palauettavaan ideapaperiin ja se palautetaan Itsin palautuslaatikkoon 23.10 mennessä. (2. palautus 27.10). Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää ideapaperin palauttamista vimeistään 27.10 mennessä.

Anna-Liisa Karjalainen (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kurssi on hyväksytty kun poissaolot on korvattu ja ideapaperi on hyväksytty.

Sisällön jaksotus

28.8.2023 15-18 Luovuus, toiminnallisuus ja turvallisuus. (KP, OL) Huom! olemme tilassa B2043 28.8.
4.9.2023 15-18 Tarinallisuus ja luova hyvinvointi.(OL)
11.9.2023 15-18 Identiteettityöskentely taiteen metaforisessa suojassa.(OL)
18.9.2023 15-18 identiteettityöskentely taiteen metaforisessa suojassa.(OL)
25.9.2023 15-18 Arvo- ja emootioperustaiset toiminnalliset menetelmät. (KP)
2.10.2023 15-18 Vahvuusperustainen työote. (KP)
9.10.2023 15-18 Taidelähtöiset menetelmät, taide siltana johonkin meitä suurempaan. (KP)
23.10.2023 15-18 Ryhmän yhteiset luovat ideat kiertoon.(KP, OL)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luoviin ja toiminnallisiin harjoituksiin osallistuminen lähitunneilla. Välitehtävien tekeminen lähituntien välissä. Poissaolojen korvaaminen reflektoimalla kirjaa Anna-Liisa Karjalainen (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.