Toiminnalliset ja luovat menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA53-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
-
PSOSS23ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
Tavoitteet
• osaat jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
• tiedät luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
• opit kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
• osaat hyödyntää omaa luovuuttasi ja voimavarojasi asiakastyössä
• opit miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Sisältö
• luovuuden ja toiminnallisuuden käsitteet
• luovan ilmaisun ja vuorovaikutuksen sekä tietoisuustaitojen harjoituksia eri menetelmin (esim. kuvallinen ilmaisu, sanataide, musiikki)
• luovan toiminnan ohjaaminen, ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Laitinen, Liisa 2017. Vaikuttavaa? Taiteen hyvinvointivaikutusten tarkastelua. Turun ammattikorkeakoulun tutkimuksia 46.
https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166166.pdf
Karjalainen, Anna Liisa 2019. Luovan toiminnan työtavat. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Muuta oppimateriaalia:
Csikszentmihaly, M. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus
Sisällön jaksotus
Opetus maanantaisin klo 15-18, viikot 35-44
Opetus toteutuu pääosin lähityöskentelynä. Läsnäolo välttämätön. Oppimisalustana on Itselearning, jossa näkyvät opetusmateriaalit ja tehtävät. Tavataan joka kerran aluksi luokassa ICT_B2043.
ma 2.9 klo 15-18 Jakson aloitus, yhteiset asiat ja pelisäännöt, tutustuminen ryhmään, toiminnallisuuden perusta (Ristseppä)
********************************************************************************************
ma 9.9 klo 15-18 Luovuuden teoriaa ja toiminnallisia harjoitteita (KP)
********************************************************************************************
16.9 klo 15-18 teoriaa xxx ja harjoituksia
ja Kaunokirjallisuustehtävän purku (Ristseppä)
********************************************************************************************
23.9 15-18
Toiminnallisten tehtävien purku, teoriaa (KP)
_______________________________________
30.9 klo 15-18 Tentti ja reflektio / (HR)
___________________________________
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Hylätty (0)
Arviointiasteikko H-5
Hylätty (0)
Opiskelija:
-ei osaa jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-ei tunne luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- ei ole oppinut kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-ei osaa hyödyntää omaa luovuuttaan ja voimavarojaan asiakastyössä
-ei ole oppinut miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
-opintojakson tehtävä/tehtäviä on suorittamatta
-läsnäolovaatimukset eivät täyty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
-osaa jäsentää jonkin verran luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee jonkin verran luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut jonkin verran kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa hyödyntää jonkin verran omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä
-on oppinut perustasoisesti miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
-osaa jäsentää hyvin luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee hyvin luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa hyödyntää omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä kelvosti
-on oppinut miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
-osaa jäsentää erinomaisesti luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
-tuntee laajalti ja syvästi luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
- on oppinut laajalti kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
-osaa erinomaisesti hyödyntää omaa luovuutta ja voimavaroja asiakastyössä
-on oppinut laajalti miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä