Siirry suoraan sisältöön

Systeeminen ja monitoimijainen työskentelyote - turvallinen arki ja pysyvät ihmissuhteetLaajuus (5 op)

Tunnus: 7081249

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- muodostaa itselleen näkemyksen omasta roolistaan monitoimijaisessa toimintaympäristössä

Sisältö

Sisältö:
- varhaiskasvatus, esikoulu ja koulu, oppilaitos lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
- vanhemmuuden ja parisuhteen tuki, erotilanteet
- mentalisaatio
- erityistason tuki ja konsultaatio (vrt. lastensuojeluilmoitus), jalkautuvat palvelut; työskentely rajapinnoilla
- systeeminen työote peruspalvelujen / korjaavien palvelujen rajapinnalla

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 25.03.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 05.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

56 - 65

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Niina Vuoristo
  • Noora Kumpulainen
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta
Ryhmät
  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21
  • DKOTYK24
    Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija
- muodostaa itselleen näkemyksen omasta roolistaan monitoimijaisessa toimintaympäristössä

Sisältö

Sisältö:
- varhaiskasvatus, esikoulu ja koulu, oppilaitos lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
- vanhemmuuden ja parisuhteen tuki, erotilanteet
- mentalisaatio
- erityistason tuki ja konsultaatio (vrt. lastensuojeluilmoitus), jalkautuvat palvelut; työskentely rajapinnoilla
- systeeminen työote peruspalvelujen / korjaavien palvelujen rajapinnalla

Opetusmenetelmät

Yksilöoppiminen
Luento-opetusperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttimateriaali:
-Viinikka, A. (toim.) 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Helsinki
- Leena Turja: Lapset osallisina - Kohti uutta varhaiskasvatuskulttuuria Luettavissa: https://eceaf.org/wp-content/uploads/2014/03/2011-3-Turja.pdf

Jakson uusintatentit 23.4 ja 24.9.2024 kello 16.00-18.00

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Portfolion työstäminen 1 op

Sisällön jaksotus

MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJAKSON ALOITUKSEEN ASTI

Moduuli sisältää itsenäisiä ennakkotehtäviä ja verkko-opetusta. Verkko-opetus toteutuu tiistaisin klo 16.00 - 18.00. Päivien tarkempi aikataulu kuvataan Itslearningissa.

HUOM! Jos olet saanut hyväksiluvun moduulin 1. opintojaksosta (Lapsi- ja perhepalvelut perheen tukena), osallistu silti ko. jakson aloituskertaan 16.1.2024. Silloin aloitetaan ja ohjeistetaan moduulin kaikki opintojaksot. Linkki tuohon tapaamiseen: https://turkuamk.zoom.us/j/66526762160.

27.2.2024 klo 16.00 - 18.00 Systeeminen työote perheiden palveluissa / LN

*****************************************************************************

5.3.2024 klo 16.00 - 18.00 Mentalisaatio / LN

******************************************************************************

12.3.2024 klo 16.00 -18.00 Lapsen asema erossa / SV

**********************************************************************************
19.3.2024 klo 16.00 - 18.00 Lapsen kaltoinkohtelu / SV

***********************************************************

26.3.2024 klo 16.00 - 18.00 Tentti / LN ja NK

HUOM! Kaikki kurssin tehtävät tulee olla palautettuna 31.3. mennessä. Mikäli tehtäviä puuttuu, kurssi hylätään. Kurssin arviointi alkaa 1.4. Tämän arvioinnin jälkeen otetaan vastaan vain uusintatenttien arvosanat.

Jakson uusintatentit 23.4 ja 24.9.2024 kello 17.00-18.00

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa, josta 50 % tulee osallistua lähiopetukseen ja 50 % voi tehdä korvaavana tehtävänä.

Poissaolon korvaava tehtävä tulee palauttaa 31.3.2024 mennessä, tämän jälkeen korvaavia tehtäviä ei oteta vastaan. Poissaolo korvataan osallistumalla kevät 2025 toteutuksen vastaavaan opetukseen.

Ennakkotehtävät tulee palauttaa viimeistään 31.3.2024 mennessä, tämän jälkeen ennakkotehtäviä ei oteta vastaan. Ennakkotehtävä tehdään kevät 2025 toteutuksen mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 16.02.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 16.09.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 65

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Niina Vuoristo
  • Noora Kumpulainen
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta
Ryhmät
  • PSOSTK21
    Sosionomi (AMK), Turku, K21
  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija
- muodostaa itselleen näkemyksen omasta roolistaan monitoimijaisessa toimintaympäristössä

Sisältö

Sisältö:
- varhaiskasvatus, esikoulu ja koulu, oppilaitos lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
- vanhemmuuden ja parisuhteen tuki, erotilanteet
- mentalisaatio
- erityistason tuki ja konsultaatio (vrt. lastensuojeluilmoitus), jalkautuvat palvelut; työskentely rajapinnoilla
- systeeminen työote peruspalvelujen / korjaavien palvelujen rajapinnalla

Opetusmenetelmät

Yksilöoppiminen
Luento-opetusperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

8.3. - 9.3.2022 Tentti verkossa
Tenttimateriaali:
-Viinikka, A. (toim.) 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Helsinki
- Leena Turja: Lapset osallisina - Kohti uutta varhaiskasvatuskulttuuria Luettavissa: https://eceaf.org/wp-content/uploads/2014/03/2011-3-Turja.pdf

Jakson viimeinen uusintatentti 11.5.2022 kello 8.00-18.00

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Portfolion työstäminen 1 op

Sisällön jaksotus

MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJAKSON ALOITUKSEEN ASTI

Moduuli sisältää itsenäisiä ennakkotehtäviä, tiimityöskentelyä ja verkko-opetusta. Työskentely toteutuu torstaisin klo 9.00 - 15.00. Päivien tarkempi aikataulu kuvataan Itslearningissa.

Opintojakso siäktää sekä lähi- että verkkotapaamisia. Verkko-opiskelu toteutuu Zoomin välityksellä.

9.2-16.2. Ennakkotehtävä Lapsen asema erossa tunnille

16.2.2023 klo 9.00 - 15.00 Tiimitehtävät ja luento Lapsen asema erossa / SV
*****************************************************************************
23.2.2023 klo 9.00 - 15.00 Mentalisaatio / LN
******************************************************************************
2.3.2023 klo 9.00 -15.00 Systeeminen työote perheiden palveluissa / LN
**********************************************************************************
9.3.203 klo 8.00 - 16.00 VERKOSSA MONIA -Terhyn yhteinen moniammatillinen päivä, systeeminen työote ja rajapintatyöskentely. Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksiotto ja palveluohjaus. / LN, NK, SV, NV

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa, josta 50 % tulee osallistua lähiopetukseen ja 50 % voi tehdä korvaavana tehtävänä. Poissaolon korvaavana tehtävänä opiskelija kirjoittaa reflektiivisen esseen ko. opetuksen aiheesta esseemuodossa.
Poissaolon korvaava tehtävä tulee palauttaa 15.3.2022 mennessä, tämän jälkeen korvaavia tehtäviä ei oteta vastaan. Poissaolo korvataan osallistumalla kevät 2023 toteutuksen vastaavaan opetukseen.
Tiimityöskentelyyn osallistuminen edellyttää ennakkotehtävän palauttamista ennen tiimityöskentelyn toteutumista. Ennakkotehtävät tulee palauttaa 13.3.2022 mennessä, tämän jälkeen ennakkotehtäviä ei oteta vastaan. Ennakkotehtävä tehdään kevät 2023 toteutuksen mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 20.02.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

60 - 100

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Niina Vuoristo
  • Noora Kumpulainen
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta
Ryhmät
  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20
  • MSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
  • PSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, K20

Tavoitteet

Opiskelija
- muodostaa itselleen näkemyksen omasta roolistaan monitoimijaisessa toimintaympäristössä

Sisältö

Sisältö:
- varhaiskasvatus, esikoulu ja koulu, oppilaitos lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
- vanhemmuuden ja parisuhteen tuki, erotilanteet
- mentalisaatio
- erityistason tuki ja konsultaatio (vrt. lastensuojeluilmoitus), jalkautuvat palvelut; työskentely rajapinnoilla
- systeeminen työote peruspalvelujen / korjaavien palvelujen rajapinnalla

Opetusmenetelmät

Yksilöoppiminen
Luento-opetusperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

1.3. -8.3.2022 Tentti verkossa
Tenttimateriaali:
-Viinikka, A. (toim.) 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Helsinki
- Leena Turja: Lapset osallisina - Kohti uutta varhaiskasvatuskulttuuria Luettavissa: https://eceaf.org/wp-content/uploads/2014/03/2011-3-Turja.pdf

Jakson viimeinen uusintatentti 11.5.2022

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Portfolion työstäminen 1 op

Sisällön jaksotus

MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJAKSON ALOITUKSEEN ASTI

Moduuli sisältää itsenäisiä ennakkotehtäviä, tiimityöskentelyä ja verkko-opetusta. Työskentely toteutuu tiistaisin klo 9.00 - 15.00. Päivien tarkempi aikataulu kuvataan Itslearningissa.

Opintojakso siäktää sekä lähi- että verkkotapaamisia. Verkko-opiskelu toteutuu Zoomin välityksellä.

15.2.2022 klo 9.00 - 15.00 Lapsen asema erossa / SV
*****************************************************************************
22.2.2022 klo 9.00 - 15.00 Mentalisaatio / LN
******************************************************************************
3.3.2022 klo 9.00 -15.00 Systeeminen työote / LN
HUOM! päivä on torstai.
**********************************************************************************
8.3.2021 klo 8.00 - 16.00 MONIA -Terhyn yhteinen moniammatillinen päivä, systeeminen työote ja rajapintatyöskentely. Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksiotto ja palveluohjaus. / LN, NK, SV, NV

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa, josta 50 % tulee osallistua lähiopetukseen ja 50 % voi tehdä korvaavana tehtävänä. Poissaolon korvaavana tehtävänä opiskelija kirjoittaa reflektiivisen esseen ko. opetuksen aiheesta esseemuodossa.
Poissaolon korvaava tehtävä tulee palauttaa 15.3.2022 mennessä, tämän jälkeen korvaavia tehtäviä ei oteta vastaan. Poissaolo korvataan osallistumalla kevät 2023 toteutuksen vastaavaan opetukseen.
Tiimityöskentelyyn osallistuminen edellyttää ennakkotehtävän palauttamista ennen tiimityöskentelyn toteutumista. Ennakkotehtävät tulee palauttaa 13.3.2022 mennessä, tämän jälkeen ennakkotehtäviä ei oteta vastaan. Ennakkotehtävä tehdään kevät 2023 toteutuksen mukaisesti.