Systeeminen ja monitoimijainen työskentelyote - turvallinen arki ja pysyvät ihmissuhteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081249-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 16.02.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 16.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
- Noora Kumpulainen
- Laura Närvi
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija
- muodostaa itselleen näkemyksen omasta roolistaan monitoimijaisessa toimintaympäristössä
Sisältö
Sisältö:
- varhaiskasvatus, esikoulu ja koulu, oppilaitos lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
- vanhemmuuden ja parisuhteen tuki, erotilanteet
- mentalisaatio
- erityistason tuki ja konsultaatio (vrt. lastensuojeluilmoitus), jalkautuvat palvelut; työskentely rajapinnoilla
- systeeminen työote peruspalvelujen / korjaavien palvelujen rajapinnalla
Opetusmenetelmät
Yksilöoppiminen
Luento-opetusperusteinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
8.3. - 9.3.2022 Tentti verkossa
Tenttimateriaali:
-Viinikka, A. (toim.) 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. Helsinki
- Leena Turja: Lapset osallisina - Kohti uutta varhaiskasvatuskulttuuria Luettavissa: https://eceaf.org/wp-content/uploads/2014/03/2011-3-Turja.pdf
Jakson viimeinen uusintatentti 11.5.2022 kello 8.00-18.00
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Portfolion työstäminen 1 op
Sisällön jaksotus
MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJAKSON ALOITUKSEEN ASTI
Moduuli sisältää itsenäisiä ennakkotehtäviä, tiimityöskentelyä ja verkko-opetusta. Työskentely toteutuu torstaisin klo 9.00 - 15.00. Päivien tarkempi aikataulu kuvataan Itslearningissa.
Opintojakso siäktää sekä lähi- että verkkotapaamisia. Verkko-opiskelu toteutuu Zoomin välityksellä.
9.2-16.2. Ennakkotehtävä Lapsen asema erossa tunnille
16.2.2023 klo 9.00 - 15.00 Tiimitehtävät ja luento Lapsen asema erossa / SV
*****************************************************************************
23.2.2023 klo 9.00 - 15.00 Mentalisaatio / LN
******************************************************************************
2.3.2023 klo 9.00 -15.00 Systeeminen työote perheiden palveluissa / LN
**********************************************************************************
9.3.203 klo 8.00 - 16.00 VERKOSSA MONIA -Terhyn yhteinen moniammatillinen päivä, systeeminen työote ja rajapintatyöskentely. Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksiotto ja palveluohjaus. / LN, NK, SV, NV
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa, josta 50 % tulee osallistua lähiopetukseen ja 50 % voi tehdä korvaavana tehtävänä. Poissaolon korvaavana tehtävänä opiskelija kirjoittaa reflektiivisen esseen ko. opetuksen aiheesta esseemuodossa.
Poissaolon korvaava tehtävä tulee palauttaa 15.3.2022 mennessä, tämän jälkeen korvaavia tehtäviä ei oteta vastaan. Poissaolo korvataan osallistumalla kevät 2023 toteutuksen vastaavaan opetukseen.
Tiimityöskentelyyn osallistuminen edellyttää ennakkotehtävän palauttamista ennen tiimityöskentelyn toteutumista. Ennakkotehtävät tulee palauttaa 13.3.2022 mennessä, tämän jälkeen ennakkotehtäviä ei oteta vastaan. Ennakkotehtävä tehdään kevät 2023 toteutuksen mukaisesti.