Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen lähtökohdatLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BZ35

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Sisältö

• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu)
• alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 09.03.2023

Ajoitus

02.03.2023 - 12.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 19

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Ilkka Uusitalo
Ryhmät
  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Sisältö

• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu)
• alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen

Oppimateriaalit

Tenttikirja:
Koivula, Merja & Siippainen, Anna ja Eerola-Pennanen, Paula (toim.) 2022 tai 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely, parityöskentely
Kirjallisuusperusteinen, luento-opetusperusteinen sekä oppimistehtäväperusteinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentti (verkkotentti) 23.3.2023 klo 16-17
Uusintatentit:
ke 12.4. klo 17-18
ma 8.5. klo 16-17
Ilmoittaudu uusintaan sähköpostitse vastuuopettajalle viimeistään 2 vko ennen tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Luennot
Parityöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus 1 op
Oppimistehtävät 2 op
Tentti 2 op

Sisällön jaksotus

Torstai 2.3.2023 klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Opintojakson aloitus ja tehtävät (IU & TS)
Päivähoidosta varhaiskasvatukseen: varhaiskasvatuksen kehittyminen ja varhaiskasvatuspalvelujen kokonaisuus (IU)

***********************************************************************************************************
Torstai 9.3.2023 klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Alle kouluikäisen lapsen kehitys (TS)
Varhaiskasvatussuunnitelmat pedagogisina työvälineinä (TS)

***********************************************************************************************************
Torstai 16.3.2023 klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/66333947713
Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ryhmässä (IU)
Perheet ja varhaiskasvatus: yhteistyö huoltajien kanssa (IU)

***********************************************************************************************************
Torstai 23.3.2023
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Klo 16-17 tentti (TS)
Klo 17-18 jakson purku ja päätös (IU & TS)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Jakson verkkotapaamiset ovat pakollisia ja jos niistä on pois, tulee aina tehdä korvaustehtävä, joka palautetaan Itsiin. Poissaoloja voi olla max. 50 % opetuksesta. Korvaustehtävä ja ohjeet löytyvät Itsistä.

Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on opintojakson tentti.

Hylätty (0)

Opiskelija-
- ei riittävässä määrin tunne varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- ei riittävässä määrin tunne Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärrä sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- ei tiedä varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita tai perustehtävää eikä ole perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- ei riittävässä määrin tunne lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija-
- tuntee hieman varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hieman Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärtää jonkin verran sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- tietää joitakin varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita sekä perustehtävää ja on hieman perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hieman lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija-
- tuntee hyvin varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hyvin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen ja sovellettavuuden varhaiskasvatuksessa.
- tietää hyvin varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hyvin lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 27.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 15.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Ilkka Uusitalo
Ryhmät
  • PSOSTK21
    Sosionomi (AMK), Turku, K21
  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Sisältö

• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu)
• alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen

Oppimateriaalit

Tenttikirja:
Koivula, Merja & Siippainen, Anna ja Eerola-Pennanen, Paula (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere:Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely, parityöskentely
Kirjallisuusperusteinen, luento-opetusperusteinen sekä oppimistehtäväperusteinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentti (verkkotentti, tehdään koululla) 10.2.2023 klo 8.15-9.15
Uusintatentit:
ke 8.3. klo 8.15-9.15
ke12.4. klo 8.15-9.15.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot
Pari -ja pienryhmätyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus 1op
Tehtävä 1op (Päivä päiväkodissa-tehtävä)
Tentti 3op

Sisällön jaksotus

perjantai 20.1.
klo 8.30-11.30 Varhaiskasvatuksen opintoihin orientoituminen: opintojakson aloitus, ryhmään tutustuminen, oppimistehtävät ja ryhmäjaot (IU ja TS)
klo 12.30-15 Päivähoidosta varhaiskasvatukseen: varhaiskasvatuksen kehittyminen ja varhaiskasvatuspalvelujen kokonaisuus. (IU)

**********************************************************************************************************************************************************************************
perjantai 27.1.
klo 8.30-11.30 Alle kouluikäisen lapsen kehitys (TS)
klo 12.30-15 Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ryhmässä (IU)

**********************************************************************************************************************************************************************************
perjantai 3.2.
klo 8.30-11.30 Perheet ja varhaiskasvatus: yhteistyö huoltajien kanssa (IU)
klo 12.30-15 Varhaiskasvatussuunnitelmat pedagogisina työvälineinä (TS)

**********************************************************************************************************************************************************************************
perjantai 10.2.
klo 8.15-9.15 Tentti (verkkotentti, joka tehdään kampuksella) (TS)
klo 9.30-11.30 Oppimistehtävän purku ja opintojakson päätös (IU ja TS)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Jakson lähiopetuskerrat ovat pakollisia ja jos niistä on pois (max 50% opetuskerroista), niin tulee aina tehdä korvaustehtävä, joka palautetaan Itsiin. Korvaustehtävä ja sen ohjeet löytyvät Itsistä.
Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on opintojakson tentti.

Hylätty (0)

Opiskelija-
- ei riittävässä määrin tunne varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- ei riittävässä määrin tunne Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärrä sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- ei tiedä varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita tai perustehtävää eikä ole perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- ei riittävässä määrin tunne lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija-
- tuntee hieman varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hieman Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärtää jonkin verran sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- tietää joitakin varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita sekä perustehtävää ja on hieman perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hieman lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija-
- tuntee hyvin varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hyvin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen ja sovellettavuuden varhaiskasvatuksessa.
- tietää hyvin varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hyvin lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 20.01.2022

Ajoitus

13.01.2022 - 03.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Heli Virjonen
  • Janina Luoto
Ryhmät
  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20
  • MSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
  • PSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, K20

Tavoitteet

Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Sisältö

• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu)
• alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen

Oppimateriaalit

Tenttikirja:
Koivula, Merja & Siippainen, Anna ja Eerola-Pennanen, Paula (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere:Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely, parityöskentely
Kirjallisuusperusteinen, luento-opetusperusteinen sekä oppimistehtäväperusteinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentti verkossa 3.2.2022 klo 8.15-9.15
Uusintakerrat

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Luennot
Pari -ja pienryhmätyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus 1op
Tehtävä 1op (Paritehtävä kirjallisuudesta / Päivä päiväkodissa-tehtävä)
Tentti 3op

Sisällön jaksotus

Opetus verkossa zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/63933982497

to 13.1. klo 9-11.30 Aloitus, ryhmään tutustuminen ja jakson oppimistehtävän tehtäväksianto ja ryhmäjaot (HV & JL)
klo 12.30-15 Alle kouluikäisen lapsen kehitys (JL)

***********************************************************************************************************
Opetus verkossa zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/64307290711

to 20.1. klo 9-14 Päivähoidosta varhaiskasvatukseen - varhaiskasvatuksen kehittyminen,
Varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus, Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ryhmässä (HV);

***********************************************************************************************************
Opetus verkossa zoom

to 27.1. klo 9.00-11.30 Varhaiskasvatussuunnitelmat pedagogisina työvälineinä (JL) zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/63933982497
klo 12.30-14.30 Perheet ja varhaiskasvatus, yhteistyö huoltajien kanssa (HV) zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/64307290711

***********************************************************************************************************
Tentti ja tehtävän purku verkossa

ti 3.2. klo 8.15-9.15 Tentti (HV,JL) Itslearning
klo 9.30-12 Tehtävän purku ja opintojakson päätös (HV,JL) zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/64307290711

Viestintäkanava ja lisätietoja

Jakson verkko- ja lähiopetustunnit ovat pakolliset ja jos niistä on pois (max 50% lähiopetuksesta), niin tulee aina sopia ja tehdä korvaustehtävä, joka palautetaan Itsiin.
Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena opintojakson tentti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.