Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BZ35-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 09.03.2023

Ajoitus

02.03.2023 - 12.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 19

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Ilkka Uusitalo

Ryhmät

  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Sisältö

• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu)
• alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen

Oppimateriaalit

Tenttikirja:
Koivula, Merja & Siippainen, Anna ja Eerola-Pennanen, Paula (toim.) 2022 tai 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Vastapaino.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely, parityöskentely
Kirjallisuusperusteinen, luento-opetusperusteinen sekä oppimistehtäväperusteinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentti (verkkotentti) 23.3.2023 klo 16-17
Uusintatentit:
ke 12.4. klo 17-18
ma 8.5. klo 16-17
Ilmoittaudu uusintaan sähköpostitse vastuuopettajalle viimeistään 2 vko ennen tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen
Luennot
Parityöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus 1 op
Oppimistehtävät 2 op
Tentti 2 op

Sisällön jaksotus

Torstai 2.3.2023 klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Opintojakson aloitus ja tehtävät (IU & TS)
Päivähoidosta varhaiskasvatukseen: varhaiskasvatuksen kehittyminen ja varhaiskasvatuspalvelujen kokonaisuus (IU)

***********************************************************************************************************
Torstai 9.3.2023 klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Alle kouluikäisen lapsen kehitys (TS)
Varhaiskasvatussuunnitelmat pedagogisina työvälineinä (TS)

***********************************************************************************************************
Torstai 16.3.2023 klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/66333947713
Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ryhmässä (IU)
Perheet ja varhaiskasvatus: yhteistyö huoltajien kanssa (IU)

***********************************************************************************************************
Torstai 23.3.2023
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Klo 16-17 tentti (TS)
Klo 17-18 jakson purku ja päätös (IU & TS)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Jakson verkkotapaamiset ovat pakollisia ja jos niistä on pois, tulee aina tehdä korvaustehtävä, joka palautetaan Itsiin. Poissaoloja voi olla max. 50 % opetuksesta. Korvaustehtävä ja ohjeet löytyvät Itsistä.

Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on opintojakson tentti.

Hylätty (0)

Opiskelija-
- ei riittävässä määrin tunne varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- ei riittävässä määrin tunne Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärrä sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- ei tiedä varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita tai perustehtävää eikä ole perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- ei riittävässä määrin tunne lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija-
- tuntee hieman varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hieman Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärtää jonkin verran sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- tietää joitakin varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita sekä perustehtävää ja on hieman perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hieman lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija-
- tuntee hyvin varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hyvin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen ja sovellettavuuden varhaiskasvatuksessa.
- tietää hyvin varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hyvin lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.