Varhaiskasvatuksen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BZ35-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 09.03.2023
Ajoitus
02.03.2023 - 12.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 19
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiina Suni
- Ilkka Uusitalo
Ryhmät
-
PSOSS21VSosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Sisältö
• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu)
• alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen
Oppimateriaalit
Tenttikirja:
Koivula, Merja & Siippainen, Anna ja Eerola-Pennanen, Paula (toim.) 2022 tai 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere: Vastapaino.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely, parityöskentely
Kirjallisuusperusteinen, luento-opetusperusteinen sekä oppimistehtäväperusteinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti (verkkotentti) 23.3.2023 klo 16-17
Uusintatentit:
ke 12.4. klo 17-18
ma 8.5. klo 16-17
Ilmoittaudu uusintaan sähköpostitse vastuuopettajalle viimeistään 2 vko ennen tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-oppiminen
Luennot
Parityöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus 1 op
Oppimistehtävät 2 op
Tentti 2 op
Sisällön jaksotus
Torstai 2.3.2023 klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Opintojakson aloitus ja tehtävät (IU & TS)
Päivähoidosta varhaiskasvatukseen: varhaiskasvatuksen kehittyminen ja varhaiskasvatuspalvelujen kokonaisuus (IU)
***********************************************************************************************************
Torstai 9.3.2023 klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Alle kouluikäisen lapsen kehitys (TS)
Varhaiskasvatussuunnitelmat pedagogisina työvälineinä (TS)
***********************************************************************************************************
Torstai 16.3.2023 klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/66333947713
Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ryhmässä (IU)
Perheet ja varhaiskasvatus: yhteistyö huoltajien kanssa (IU)
***********************************************************************************************************
Torstai 23.3.2023
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Klo 16-17 tentti (TS)
Klo 17-18 jakson purku ja päätös (IU & TS)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jakson verkkotapaamiset ovat pakollisia ja jos niistä on pois, tulee aina tehdä korvaustehtävä, joka palautetaan Itsiin. Poissaoloja voi olla max. 50 % opetuksesta. Korvaustehtävä ja ohjeet löytyvät Itsistä.
Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on opintojakson tentti.
Hylätty (0)
Opiskelija-
- ei riittävässä määrin tunne varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- ei riittävässä määrin tunne Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärrä sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- ei tiedä varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita tai perustehtävää eikä ole perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- ei riittävässä määrin tunne lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija-
- tuntee hieman varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hieman Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Vasu) ja ymmärtää jonkin verran sen merkitystä varhaiskasvatuksessa.
- tietää joitakin varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä, tavoitteita sekä perustehtävää ja on hieman perehtynyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hieman lapsen oppimis- ja kehitysprosessia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija-
- tuntee hyvin varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee hyvin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen ja sovellettavuuden varhaiskasvatuksessa.
- tietää hyvin varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee hyvin lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.