Siirry suoraan sisältöön

Leikki ja leikin tukeminenLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BZ37

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Sisältö

- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 11.05.2023

Ajoitus

04.05.2023 - 25.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 19

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Marika Kouki
Ryhmät
  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Sisältö

- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali

Opetusmenetelmät

Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 25.5.2023 klo 16:00 - 16:30
1. uusintatentti syyskuussa 2023
2. uusintatentti marraskuussa 2023
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Marika Koukille, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.

Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Its-kurssille ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 3.5.2023

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus, ennakkotehtävä leikin havainnoinnista ja leikkiympäristötehtävä pareina 3 op
Verkkotentti Itslearning-alustalla 2 op

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla on kolme verkkotapaamista.

Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Itsissä

to 4.5. klo 16 -18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Opintojakson aloitus, tehtävien ohjeet ja ryhmäjako. Omat leikkikokemukset (MK, TS)
Ennakkotehtävän purku (havainnointiteoria itse luettavaksi ja tehtävän purku)

****************************************************************************************************

to 11.5. klo 16 - 18.
Leikki lapsen kehityksen lähteenä ja kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK) klo 16 - 17
Leikki lapsen kehityksen lähteenä ja kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (TS) klo 17 -18

****************************************************************************************************

To 25.5. klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
klo 16:00 - 16:30 Tentti
klo 16:30 - 18:00 Jakson päätös


****************************************************************************************************

Muutokset mahdollisia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu yksilötyönä tehdyn verkkotentin pohjalta. Leikkiympäristötehtävä tehdään parityönä ja sillä on mahdollista korottaa tentin arvosanaa, jos tehtävässä osoitetaan tietojen ja taitojen soveltamista ja esitetään uutta luovia ideoita käytäntöön. Ennakkotehtävä suoritettu hyväksytysti.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa verkko-opetuksessa. Poissaoloja saa tulla verkko-opetuksen kolmesta opetuspäivästä korkeintaan yksi. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Itsiin.

Hylätty (0)

Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 24.03.2023

Ajoitus

17.03.2023 - 14.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Tiina Suni
  • Marika Kouki
Ryhmät
  • PSOSTK21
    Sosionomi (AMK), Turku, K21
  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Sisältö

- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali

Opetusmenetelmät

Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 14.4. klo 13-14
1. uusintatentti 28.4. klo 14-15
2. uusintatentti syksyllä 2023
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Marika Koukille, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.

Parityönä tehdyn leikkitehtävän palautus 24.4. mennessä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.

Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Its-kurssille ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 14.4.2023

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ennakkotehtävä sekä leikkipäivän suunnittelu, toteutus ja arviointi (sisältäen parityönä tehdyn leikkitehtävän) 4 op
Verkkotentti Itslearning-alustalla 1 op.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena.

Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Itsissä

Pe 17.3.
klo 9-11.30 Opintojakson aloitus, tehtävien ohjeet ja ryhmäjako. Omat leikkikokemukset (MK, TS)
klo 11.30-12.30 tauko
klo 12.30-15 Leikkipäivän esittely, Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa, ennakkotehtävän purku (MK,TS)


Pe 24.3.
klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK)
klo 11.30-12.30 Lounas
12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (MK)


Pe 31.3.
klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (TS)
klo 11.30-12.30 Lounas
12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (TS)


Pe 14.4. klo 8:30 - 11:30 Ulkoleikkitapahtuma päiväkotiympäristössä yhteistyöpäiväkotien pihaympäristöissä (huom. säänmukainen vaatetus).
klo 13-14 Yksilötentti kampuksella (MK, TS)
tauko
Klo 14 -15 Leikkivideo, jakson päätös ja jaksopalaute (MK & TS)

Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.



Muutokset mahdollisia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu yksilötyönä tehdyn verkkotentin ja parityönä tehdyn leikkitehtävän pohjalta 50/50.


Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa.

Hylätty (0)

Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 24.03.2022

Ajoitus

17.03.2022 - 14.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 39

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Marika Kouki
  • Janina Luoto
Ryhmät
  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20
  • MSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
  • PSOSTK20
    Sosionomi (AMK), Turku, K20

Tavoitteet

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Sisältö

- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali

Opetusmenetelmät

Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 14.4.2022 klo 8.30-9.30
1. uusintatentti ke 11.5. klo 16.00.
2. uusintatentti ke 22.9. klo 16.00.
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Janina Luodolle, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Its-oikeudet, kunhan opiskelija on osoittanut em. vaatimusten täyttyvän. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.

Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Its-kurssille ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 13.4.2022

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus (toteutetaan osin verkossa) ja ennakkotehtävä sekä leikkipäivän suunnittelu, toteutus ja arviointi (sisältäen tehtävät) 4 op
Verkkotentti Itslearning-alustalla 1 op.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan lähi- ja verkko-opetuksena.

Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Itsissä

Torstai 17.3. Zoomissa (linkki Itsissä)
klo 9-11.30 Opintojakson aloitus, tehtävien ohjeet ja ryhmäjako. Omat leikkikokemukset (MK, JL)
klo 11.30-12.30 tauko
klo 12.30-15 Leikkipäivän esittely, Kasvattaja havainnoimassa ja ohjaamassa lapsen leikkiä ja toimintaa (JL)


****************************************************************************************************

Torstai 24.3. kampuksella
klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK)
klo 11.30-12.30 Lounas
12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (MK)

****************************************************************************************************

Torstai 31.3. kampuksella
klo 9-11.30 Leikki lapsen kehityksen ja oppimisen lähteenä, leikki- ja oppimisympäristöjen merkitys, kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (JL)
klo 11.30-12.30 Lounas
12.30-15 Leikkipäivän suunnittelua pienryhmissä (JL)


****************************************************************************************************

Torstai 7.4. Ulkoleikkitapahtuma päiväkotiympäristössä
klo 8.30-14 Toiminnallinen päivä: leikki, leikkiympäristön suunnittelu, toimitaan pienryhmissä. Aamupäivä ulkona yhteistyöpäiväkotien pihaympäristöissä (huom. säänmukainen vaatetus).
(MK & JL)

****************************************************************************************************

Torstai 14.4. Zoomissa
klo 8.30-9.30 Tentti, vaihe 1.: Yksilötentti verkossa kotikoneilla
tauko
Klo 10.00-12.00 Leikkivideo, jakson päätös ja jaksopalaute (MK & JL)

Muutokset mahdollisia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu yksilötyönä tehdyn verkkotentin pohjalta. Ryhmätyönä toteutettu leikkipäivä (sekä tähän liittyvät kortit ja juliste) voivat vaikuttaa arvosanaan korottavasti yhden arvosanan verran.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaoloja saa tulla lähiopetuksen neljästä opetuspäivästä korkeintaan 50 %. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Itsiin.

Hylätty (0)

Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.