Siirry suoraan sisältöön

Leikki ja leikin tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BZ37-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 11.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.05.2023 - 25.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 19
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tiina Suni
Marika Kouki
Ryhmät
PSOSS21V
Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Opintojakso
TH00BZ37
Toteutukselle TH00BZ37-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla on kolme verkkotapaamista.

Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Itsissä

to 4.5. klo 16 -18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Opintojakson aloitus, tehtävien ohjeet ja ryhmäjako. Omat leikkikokemukset (MK, TS)
Ennakkotehtävän purku (havainnointiteoria itse luettavaksi ja tehtävän purku)

****************************************************************************************************

to 11.5. klo 16 - 18.
Leikki lapsen kehityksen lähteenä ja kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK) klo 16 - 17
Leikki lapsen kehityksen lähteenä ja kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (TS) klo 17 -18

****************************************************************************************************

To 25.5. klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
klo 16:00 - 16:30 Tentti
klo 16:30 - 18:00 Jakson päätös


****************************************************************************************************

Muutokset mahdollisia

Tavoitteet

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Sisältö

- leikki osana lapsen oppimista ja kehitystä
- monipuoliset oppimisympäristöt
- lapsihavainnointi ja dokumentointi

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali

Opetusmenetelmät

Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 25.5.2023 klo 16:00 - 16:30
1. uusintatentti syyskuussa 2023
2. uusintatentti marraskuussa 2023
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Marika Koukille, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.

Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Its-kurssille ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 3.5.2023

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus, ennakkotehtävä leikin havainnoinnista ja leikkiympäristötehtävä pareina 3 op
Verkkotentti Itslearning-alustalla 2 op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu yksilötyönä tehdyn verkkotentin pohjalta. Leikkiympäristötehtävä tehdään parityönä ja sillä on mahdollista korottaa tentin arvosanaa, jos tehtävässä osoitetaan tietojen ja taitojen soveltamista ja esitetään uutta luovia ideoita käytäntöön. Ennakkotehtävä suoritettu hyväksytysti.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa verkko-opetuksessa. Poissaoloja saa tulla verkko-opetuksen kolmesta opetuspäivästä korkeintaan yksi. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Itsiin.

Hylätty (0)

Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.

Siirry alkuun