Skip to main content

Children´s Play and Supporting the Play (5 cr)

Code: TH00BZ37-3003

General information


Enrollment
01.11.2022 - 11.05.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.05.2023 - 25.05.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 19
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Suni
Marika Kouki
Course
TH00BZ37
No reservations found for realization TH00BZ37-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojaksolla on kolme verkkotapaamista.

Huom! Opintojakson ennakkotehtävän ohjeet Itsissä

to 4.5. klo 16 -18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
Opintojakson aloitus, tehtävien ohjeet ja ryhmäjako. Omat leikkikokemukset (MK, TS)
Ennakkotehtävän purku (havainnointiteoria itse luettavaksi ja tehtävän purku)

****************************************************************************************************

to 11.5. klo 16 - 18.
Leikki lapsen kehityksen lähteenä ja kasvattaja leikin tukena / taaperoikäiset (MK) klo 16 - 17
Leikki lapsen kehityksen lähteenä ja kasvattaja leikin tukena / leikki-ikäiset (TS) klo 17 -18

****************************************************************************************************

To 25.5. klo 16-18
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
klo 16:00 - 16:30 Tentti
klo 16:30 - 18:00 Jakson päätös


****************************************************************************************************

Muutokset mahdollisia

Objective

Objectives
Student knows how to support and promote a child’s voluntary plan and, if needed, to guide it. He/she is able to observe the child in different phases of growth, development and learning.

Content

Content
- play as a part of a child’s learning and development
- versatile learning environments
- child observation and documentation

Materials

Tenttiin:
Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013 tai 2016. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
- luvut 4, 5 ja 6 (s. 69 - 158)
Helenius, A. & Lummelahti, L. 2013. Leikin käsikirja. Juva: PS-kustannus.
- osa 1, 2 ja 3 (s. 9 - 119)
Lähiopetusmateriaali

Teaching methods

Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Luento-, oppimistehtävä ja keskusteluperusteinen oppiminen

Exam schedules

Tentti 25.5.2023 klo 16:00 - 16:30
1. uusintatentti syyskuussa 2023
2. uusintatentti marraskuussa 2023
Uusintatenttiin ilmoittaudutaan sähköpostitse vastuuopettaja Marika Koukille, ilmoittautuminen viimeistään 2 vko ennen tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Toiminnallinen oppiminen, verkko-oppiminen

Completion alternatives

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa. Ilmoitus vastuuopettajalle riittää mikäli opiskelija on esittänyt tarvittavat dokumentit jo Varhaiskasvatuksen lähtökohdat -opintojaksolla.

Itsenäisen suorituksen tehtävät lisätään jakson Its-kurssille ennen jakson alkamista. Tehtävä palautetaan viimeistään 3.5.2023

Student workload

Verkko-opetus, ennakkotehtävä leikin havainnoinnista ja leikkiympäristötehtävä pareina 3 op
Verkkotentti Itslearning-alustalla 2 op

Evaluation methods and criteria

Opintojakso arvioidaan numeerisesti (T1-K5). Arvosana muodostuu yksilötyönä tehdyn verkkotentin pohjalta. Leikkiympäristötehtävä tehdään parityönä ja sillä on mahdollista korottaa tentin arvosanaa, jos tehtävässä osoitetaan tietojen ja taitojen soveltamista ja esitetään uutta luovia ideoita käytäntöön. Ennakkotehtävä suoritettu hyväksytysti.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää läsnäoloa verkko-opetuksessa. Poissaoloja saa tulla verkko-opetuksen kolmesta opetuspäivästä korkeintaan yksi. Poissaolot korvataan perehtymällä lähiopetuskerran teemaan ja palauttamalla siihen liittyvät, omaa oppimista reflektoivat muistiinpanot Itsiin.

Failed (0)

Opiskelijan osaamisessa on puutteita lapsen leikin tukemisessa ja ohjaamisessa sekä havainnoinnin taidoissa. Hän ei ymmärrä oppimisympäristön merkitystä lapsen leikin tukemisessa eikä havainnoinnin merkitystä lapsen kehityksen tukemisessa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa jonkin verran tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja ohjata sitä. Hän ymmärtää osittain oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän tietää mitä havainnointi on ja harjoittelee sitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa tukea ja edistää lapsen omaehtoista leikkiä ja tarpeen mukaan ohjata sitä lapsen kehitystason huomioiden. Hän ymmärtää oppimisympäristön merkityksen lapsen leikin tukemisessa ja osaa hyödyntää tietojaan oppimisympäristön suunnittelussa. Hän osaa havainnoida lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa ja ymmärtää havainnoinnin merkityksen varhaiskasvatuksen pedagogiikan näkökulmasta.

Go back to top of page