Siirry suoraan sisältöön

Tietojärjestelmien suunnitteluprosessiLaajuus (5 op)

Tunnus: 5051250

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Osaa kuvata tietojärjestelmäkehityksen eri vaiheet
- Osaa laatia erilaisia tietojärjestelmien mallinnuksia
- Osaa laatia tietojärjestelmän vaatimusmäärittelyn
- Ymmärtää terveydenhuoltosektorin vaatimukset tietojärjestelmäkehitykselle

Sisältö

- Tietojärjestelmäkehityksen vaiheet,
- Tietojärjestelmien mallinnus,
- Tietojärjestelmien vaatimusmäärittely,
- Lääkinnällisen ohjelmiston kehitys

Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
  • Teppo Saarenpää
Ryhmät
  • PTIVIS23H
    Health Technology

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Osaa kuvata tietojärjestelmäkehityksen eri vaiheet
- Osaa laatia erilaisia tietojärjestelmien mallinnuksia
- Osaa laatia tietojärjestelmän vaatimusmäärittelyn
- Ymmärtää terveydenhuoltosektorin vaatimukset tietojärjestelmäkehitykselle

Sisältö

- Tietojärjestelmäkehityksen vaiheet,
- Tietojärjestelmien mallinnus,
- Tietojärjestelmien vaatimusmäärittely,
- Lääkinnällisen ohjelmiston kehitys

Oppimateriaalit

Materials will be available through It'sLearning.

Opetusmenetelmät

- 14 lectures / exercise sessions
- weekly assignments are used to ensure that the students have familiarized themselves with the lecture material
- group project assignment related to the lecture topics, which requires applying what has been learned to a real work life-oriented task,

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

There is no exam in the course, but the course is evaluated based on project work and weekly assignments.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

The students get basic information from the lectures about the different stages of developing information systems. What is learned in lectures is applied in project assignment, which is based on an ongoing project. In the project work, the student applies the learning material of each week in practice and prepares, for example, a requirements definition or a testing plan in accordance with the assignment. The project work is built throughout the course and can be improved and developed based on feedback from the teacher and other course participants until the return date.

In addition, homework is given on the subject of the lesson, which repeats the most important topics of the lesson. The assignments bring additional material to what has already been learned or challenge the student to think about things learned. Homework is always returned by the next time, after which the teacher evaluates it and, if necessary, gives feedback to the student. In this way, the aim is to ensure both the learning of theoretical knowledge and applying it to practical problems.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

None

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lectures and exercises 40h, weekly tasks and project assignment 90h.

Sisällön jaksotus

Course contents:
- stages and development models of information system development
- process and data flow modeling of information systems
- requirements specifications for information systems
- user-oriented design methods
- testing, implementation and maintenance as part of a design process
- medical software development

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning, Teams, email.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Weekly assignments are given weekly during the course. Assignments are returned within one week. 50% of the total grade.
- The project work is evaluated in the last week of the course. 50% of the total grade.

Both weekly assignments and Project work must be passed successfully to pass the course.

Minimum 50% attendance on the lectures is mandatory to pass the course. Higher attendance rewards with a bonus for total grade in following way:
Bonus for grade 50-60% 0,1
60-70% 0,2
70-80% 0,3
80-90% 0,4
90-100% 0,5

Hylätty (0)

The student has not achieved the learning goals defined in the course.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

The student can sketch process and data flow modeling of the planned information system and knows its importance in the planning process. The student recognizes some prototyping and modeling methods and can use them to a limited extent in design. The student can sketch define the requirements of the design object and understand its importance in the design process..

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

The student knows how to make process and data flow modeling of the planned information system and understands its importance in the planning process. The student knows the different prototyping and modeling methods and knows how to use them as part of the design work. The student knows how to define requirements for a design object and its importance in the design process.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

The student can independently make process and data flow modeling of the planned information system and understand its importance in the planning process. The student knows the different prototyping and modeling methods and knows how to use them and choose the most suitable depending on the design phase and target. The student can independently define the requirements of the design object and understand its importance in the design process.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Teppo Saarenpää
Vastuuopettaja

Teppo Saarenpää

Ryhmät
  • PTIVIS22H
    Health Technology

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Osaa kuvata tietojärjestelmäkehityksen eri vaiheet
- Osaa laatia erilaisia tietojärjestelmien mallinnuksia
- Osaa laatia tietojärjestelmän vaatimusmäärittelyn
- Ymmärtää terveydenhuoltosektorin vaatimukset tietojärjestelmäkehitykselle

Sisältö

- Tietojärjestelmäkehityksen vaiheet,
- Tietojärjestelmien mallinnus,
- Tietojärjestelmien vaatimusmäärittely,
- Lääkinnällisen ohjelmiston kehitys

Oppimateriaalit

Opettajan tunnilla jakama materiaali ja linkit.

Opetusmenetelmät

- 14 luentoa / harjoituskertaa
- viikkotehtävillä varmistetaan, että opiskelija on tutustunut luentomateriaaliin myös jakson aikana
- ryhmätyönä toteutettava koko jakson kestävä tietojärjestelmän suunnitteluun liittyvä projektityö, joka vaatii opitun soveltamista oikeaan työelämälähtöiseen tehtävään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä, vaan kurssi arvioidaan projektityön ja viikkotehtävien perusteella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijat saavat luennoista perustiedot tietojärjestelmien kehittämisen eri vaiheista. Luennoilla opittua sovelletaan projektityössä, joka perustuu käynnissä olevaan hankkeeseen. Projektityössä opiskelija soveltaa kunkin viikon oppimateriaalia käytäntöön ja laatii toimeksiannon mukaisesti esim. vaatimusmääritelmän tai testaussuunnitelman. Projektityötä rakennetaan koko kurssin ajan ja sitä voi parantaa ja kehittää aina palautuspäivämäärään asti opettajan ja muiden kurssilaisten palautteen perusteella.

Lisäksi tunnin aiheesta annetaan kotitehtäviä, joka kertaavat tunnin tärkeimpiä aiheita. Tehtävät tuovat lisämateriaalia jo opittuun tai haastavat opiskelijaa pohtimaan opittuja asioita. Kotitehtävät palautetaan aina seuraavaan kertaan mennessä, jonka jälkeen opettaja arvioi ne ja antaa tarvittaessa palautteen opiskelijalle. Näin pyritään varmistamaan sekä teoriatiedon sisäistäminen että sen soveltamisen oppiminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 30 h, viikkotehtävät 28 h, projektityö 77 h.

Sisällön jaksotus

Kurssin sisältö
- tietojärjestelmäkehityksen vaiheet ja kehittämismallit
- tietojärjestelmien prosessi- ja tietovirtamallinnus
- tietojärjestelmien vaatimusmäärittely
- käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä
- testaus, käyttöönotto ja ylläpito osana suunnittelua
- lääkinnällisen ohjelmiston kehitys

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning, Teams, sähköposti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Viikkotehtäviä annetaan kurssin kuluessa viikoittain. Tehtävien palautus viikon kuluttua tehtävänannosta. 50 % kokonaisarvosanasta.
- Projektityö arvioidaan kurssin viimeisellä viikolla. 50 % kokonaisarvosanasta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut kurssilla määritettyjä oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tehdä auttavasti prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja tuntee sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tunnistaa joitakin prototypointi- ja mallinnusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä rajoitetusti suunnittelussa. Opiskelija osaa tehdä auttavasti vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tehdä prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tietää eri prototypointi- ja mallinnusmenetelmät ja osaa käyttää niitä osana suunnittelutyötä. Opiskelija osaa tehdä vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja sen merkityksen suunnitteluprosessissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tuntee eri prototypointi- ja mallinnusmenetelmät ja osaa käyttää niitä sekä valita soveltuvimmat riippuen suunnittelunvaiheesta ja -kohteesta. Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 06.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Tero Vahanne
Vastuuopettaja

Tero Vahanne

Ryhmät
  • PTIVIS21H
    Terveysteknologia

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Osaa kuvata tietojärjestelmäkehityksen eri vaiheet
- Osaa laatia erilaisia tietojärjestelmien mallinnuksia
- Osaa laatia tietojärjestelmän vaatimusmäärittelyn
- Ymmärtää terveydenhuoltosektorin vaatimukset tietojärjestelmäkehitykselle

Sisältö

- Tietojärjestelmäkehityksen vaiheet,
- Tietojärjestelmien mallinnus,
- Tietojärjestelmien vaatimusmäärittely,
- Lääkinnällisen ohjelmiston kehitys

Oppimateriaalit

Opettajan tunnilla jakama materiaali ja linkit.

Opetusmenetelmät

- 15 luentoa / harjoituskertaa
- viikkotehtävillä varmistetaan, että opiskelija on tutustunut luentomateriaaliin myös jakson aikana
- ryhmätyönä toteutettava koko jakson kestävä tietojärjestelmän suunnitteluun liittyvä projektityö, joka vaatii opitun soveltamista oikeaan työelämälähtöiseen tehtävään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä, vaan kurssi arvioidaan projektityön ja viikkotehtävien perusteella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijat saavat luennoista perustiedot tietojärjestelmien kehittämisen eri vaiheista. Luennoilla opittua sovelletaan projektityössä, joka perustuu käynnissä olevaan hankkeeseen. Projektityössä opiskelija soveltaa kunkin viikon oppimateriaalia käytäntöön ja laatii toimeksiannon mukaisesti esim. vaatimusmääritelmän tai testaussuunnitelman. Projektityötä rakennetaan koko kurssin ajan ja sitä voi parantaa ja kehittää aina palautuspäivämäärään asti opettajan ja muiden kurssilaisten palautteen perusteella.

Lisäksi tunnin aiheesta annetaan kotitehtäviä, joka kertaavat tunnin tärkeimpiä aiheita. Tehtävät tuovat lisämateriaalia jo opittuun tai haastavat opiskelijaa pohtimaan opittuja asioita. Kotitehtävät palautetaan aina seuraavaan kertaan mennessä, jonka jälkeen opettaja arvioi ne ja antaa tarvittaessa palautteen opiskelijalle. Näin pyritään varmistamaan sekä teoriatiedon sisäistäminen että sen soveltamisen oppiminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 30 h, viikkotehtävät 28 h, projektityö 77 h.

Sisällön jaksotus

Kurssin sisältö
- tietojärjestelmäkehityksen vaiheet ja kehittämismallit
- tietojärjestelmien prosessi- ja tietovirtamallinnus
- tietojärjestelmien vaatimusmäärittely
- käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä
- testaus, käyttöönotto ja ylläpito osana suunnittelua
- lääkinnällisen ohjelmiston kehitys

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning, Teams, sähköposti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Viikkotehtäviä annetaan kurssin kuluessa viikoittain. Tehtävien palautus viikon kuluttua tehtävänannosta. 50 % kokonaisarvosanasta.
- Projektityö arvioidaan kurssin viimeisellä viikolla. 50 % kokonaisarvosanasta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut kurssilla määritettyjä oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tehdä auttavasti prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja tuntee sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tunnistaa joitakin prototypointi- ja mallinnusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä rajoitetusti suunnittelussa. Opiskelija osaa tehdä auttavasti vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tehdä prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tietää eri prototypointi- ja mallinnusmenetelmät ja osaa käyttää niitä osana suunnittelutyötä. Opiskelija osaa tehdä vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja sen merkityksen suunnitteluprosessissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tuntee eri prototypointi- ja mallinnusmenetelmät ja osaa käyttää niitä sekä valita soveltuvimmat riippuen suunnittelunvaiheesta ja -kohteesta. Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Tero Vahanne
Vastuuopettaja

Tero Vahanne

Ryhmät
  • PTIVIS20H
    Terveysteknologia

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- Osaa kuvata tietojärjestelmäkehityksen eri vaiheet
- Osaa laatia erilaisia tietojärjestelmien mallinnuksia
- Osaa laatia tietojärjestelmän vaatimusmäärittelyn
- Ymmärtää terveydenhuoltosektorin vaatimukset tietojärjestelmäkehitykselle

Sisältö

- Tietojärjestelmäkehityksen vaiheet,
- Tietojärjestelmien mallinnus,
- Tietojärjestelmien vaatimusmäärittely,
- Lääkinnällisen ohjelmiston kehitys

Oppimateriaalit

Opettajan tunnilla jakama materiaali ja linkit

Opetusmenetelmät

12 luentoa
• 4 viikkotehtävää luennoista
• Tehdään yksilö- tai parityönä
• Tarkoitus on varmistaa, että opiskelija on tutustunut luentomateriaaliin myös jakson aikana
Lisäksi koko jakson kestävä case-tehtävä tietojärjestelmän suunnittelusta ja toteutuksesta, joka vaatii opitun soveltamista oikeaan työelämälähtöisiin tehtävään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä vaan kurssi arvioidaan case-tehtävän ja viikkotehtävien perusteella

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijat saavat luennoista perustiedot tietojärjestelmien kehittämisen eri vaiheista. Luennoilla opittua sovelletaan case-tehtävässä, joka perustuu toimeksiantoon/käynnissä olevaan hankkeeseen. Case-tehtävässä opiskelija soveltaa kunkin viikon oppimateriaalia käytäntöön ja laatii toimeksiannon mukaisesti esim. vaatimusmääritelmän tai testaussuunnitelman. Case-tehtävää rakennetaan koko kurssin ajan ja sitä voi parantaa ja kehittää aina palautuspäivämäärään asti opettajan ja muiden kurssilaisten palautteen perusteella.
Lisäksi tunnin aiheesta annetaan kotitehtäviä, joka kertaavat tunnin tärkeimpiä aiheita. Tehtävät tuovat lisämateriaalia jo opittuun tai haastavat opiskelijaa pohtimaan opittuja asioita. Kotitehtävät palautetaan aina seuraavaan kertaan mennessä, jonka jälkeen opettaja arvioi ne ja antaa tarvittaessa palautteen opiskelijalle. Näin pyritään varmistamaan sekä teoriatiedon sisäistäminen että sen soveltamisen oppiminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 18 h
Viikkotehtävät 53 h
Case-tehtävän lähitunnit 62 h

Sisällön jaksotus

- Tietojärjestelmien vaihejakomallit
- Ketterät menetelmät
-Vaatimusmäärittely
-Prosessi- ja tietovirtamallit
- Prototyypit ja mock-upit
- Testaus
-Käyttöönotto ja ylläpito

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Case-tehtävä: Kurssin viimeisellä viikolla 50 % Itseisarviointi, vertaisarviointi
Viikkotehtävät:: Kurssin kuluessa viikoittain. Tehtävien palautus aina viikon kuluttua tehtävänannosta. 50 % kokonaisarvosanasta. Opettajan arviointi

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut kurssilla määritettyjä oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tehdä auttavasti prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja tuntee sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tunnistaa joitakin prototypointi- ja mallinnusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä rajoitetusti suunnittelussa. Opiskelija osaa tehdä auttavasti vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tehdä prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tietää eri prototypointi- ja mallinnusmenetelmät ja osaa käyttää niitä osana suunnittelutyötä. Opiskelija osaa tehdä vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja sen merkityksen suunnitteluprosessissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti prosessi- ja tietovirtamallinnuksen suunniteltavasta tietojärjestelmästä ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa. Opiskelija tuntee eri prototypointi- ja mallinnusmenetelmät ja osaa käyttää niitä sekä valita soveltuvimmat riippuen suunnittelunvaiheesta ja -kohteesta. Opiskelija osaa tehdä itsenäisesti vaatimusmäärittelyn suunnittelukohteesta ja ymmärtää sen merkityksen suunnitteluprosessissa.