Käytettävyys ja käyttöliittymäsuunnitteluLaajuus (5 op)
Tunnus: 5051257
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Asennoitua erilaisten käyttäjien ongelmatilanteisiin
- Muodostaa kokonaiskuvan käsiteltävän käyttötilanteen ongelmakohdista
- Suunnitella vuorovaikutteisia käyttöliittymiä lähtien käyttäjän tarpeista
- Opastaa käyttäjiä uuteen käyttötilanteeseen.
Sisältö
- Käyttöliittymän suunnittelu
- Käytettävyyden ongelmatilanteet
- Käytettävyyden arviointi
- Käyttäjälähtöinen suunnittelu
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
30 - 60
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Teppo Saarenpää
Ryhmät
-
PTIVIS23HHealth Technology
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Asennoitua erilaisten käyttäjien ongelmatilanteisiin
- Muodostaa kokonaiskuvan käsiteltävän käyttötilanteen ongelmakohdista
- Suunnitella vuorovaikutteisia käyttöliittymiä lähtien käyttäjän tarpeista
- Opastaa käyttäjiä uuteen käyttötilanteeseen.
Sisältö
- Käyttöliittymän suunnittelu
- Käytettävyyden ongelmatilanteet
- Käytettävyyden arviointi
- Käyttäjälähtöinen suunnittelu
Oppimateriaalit
All course materials and instructions can be found in It'sLearning workspace.
Opetusmenetelmät
The course is implemented as face-to-face teaching using electronic work tools with a schedule according to the timetable. The course material is added to It'sLearning as the course progresses and is available to students until the end of the course.
There are several individual exercises during the course related to the topics covered on the lectures.
During the course, a group exercise is carried out , where the things learned during the course are applied to a practical application. A report is produced from the exercise work, which is evaluated as part of the whole. The progress of the exercise is followed with pre-determined milestones.
Some Q&A sessions will be arranged where students can discuss and get a feedback from exercises done during the course.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
There are no exams or re-exam possibilities due to course implementation nature
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
In the course, the basic skills of usability and usability planning are studied. The examples and tasks contain specific application examples. The study course uses source material in English, which gives students the ability to understand international engineering literature, publications, standards, etc. When solving assignments, students are encouraged to work in a team. Digital study material and an electronic learning environment are used in a variety of ways in the course.
- Weekly face-to-face meetings with lecture teaching and small group work
- Learning by doing and experimenting (exercise tasks, project work, information search)
- Small group work and peer learning
- Self-study material
- Teacher guidance and examples
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
None
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Contact teaching 28h
Exercises and Q&A sessions 12 h
Personal studying, homework, project work and exam preparations 90h
Sisällön jaksotus
• 9/24 : usability definition, benefits, principles and operating models
• 10/24 : human as user, interaction, culture and environment and usability evaluation
• 11/24: usability testing, user research, conceptual design and sense of sight and visual observation
• 9-12/24: practice work on the topics discussed in the course. It is carried out in small groups.
The content of the course is divided into three areas: analysis, planning and evaluation.
In the first part, the acquisition of user data is practiced as a basis for planning. In the second part, you practice creating an interactive user interface. In the third part, user interface and user experience evaluation methods are practiced.
- Basics of user orientation and usability
- User research and information acquisition methods
- Design sprints and creating an interactive user interface
- Usability assessment methods and tools
- Design and execution of usability tests
Viestintäkanava ja lisätietoja
All course materials and instructions can be found in It'sLearning workspace.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Individual exercise work. Minimum to pass 50% of the points. Graded 0-5. 50% of total assesment. [summative assessment, teacher/automatic assessment]
Group exercise. Minimum to pass 50% of the points. Graded 0-5. 50% of total assesment. The task in small groups is project-based work. [summative assessment, teacher assessment]
Both individual and group exercise must be passed successfully to pass the course.
Minimum 50% attendance on the lectures is mandatory to pass the course. Higher attendance rewards with a bonus for total grade in following way:
Bonus for grade 50-60% 0,1
60-70% 0,2
70-80% 0,3
80-90% 0,4
90-100% 0,5
Hylätty (0)
Student has not met the requirements to pass the course. 50% attendance, minimum 50& points from group exercise and minimum 50% points from individual exercises.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
The student knows the topics covered in the course and recognizes the practical design tasks to which they could be applied.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
The student is familiar with the topics covered in the course and knows how to use them in practical planning tasks.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
The student has mastered the topics covered in the course and knows how to apply them independently to practical design tasks.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 15.09.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Teppo Saarenpää
Vastuuopettaja
Teppo Saarenpää
Ryhmät
-
PTIVIS22HHealth Technology
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Asennoitua erilaisten käyttäjien ongelmatilanteisiin
- Muodostaa kokonaiskuvan käsiteltävän käyttötilanteen ongelmakohdista
- Suunnitella vuorovaikutteisia käyttöliittymiä lähtien käyttäjän tarpeista
- Opastaa käyttäjiä uuteen käyttötilanteeseen.
Sisältö
- Käyttöliittymän suunnittelu
- Käytettävyyden ongelmatilanteet
- Käytettävyyden arviointi
- Käyttäjälähtöinen suunnittelu
Oppimateriaalit
Opettajan laatimaa materiaalia, jota jaetaan It'sLearning työtilan kautta.
Opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan lähiopetuksena sähköisiä työvälineitä hyödyntäen lukujärjestyksen mukaisella aikataululla. Kurssimateriaali täydentyy It'sLearningiin kurssin edetessä ja on opiskelijoiden saatavilla kurssin päättymiseen saakka. Kurssin loppuvaiheessa toteutetaan pienryhmissä harjoitustyö, jossa sovelletaan kurssinaikana läpikäytyjä asioita käytännön sovellukseen. Harjoitustyöstä tuotetaan raportti, joka arvioidaan osana kokonaisuutta. Kurssin päätyttyä on teoriakoe kurssin aikana läpikäydyistä olennaisimmista teoriasisällöistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 12/2023
Uusintamahdollisuudet 1/2024, tarkemmista ajankohdista tiedotetaan erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskellaan käytettävyyden ja käytettävyyssuunnittelun perustaitoja. Esimerkit ja tehtävät sisältävät alakohtaisia sovellusesimerkkejä. Opintojaksolla käytetään englanninkielistä lähdemateriaalia, mikä antaa opiskelijoille valmiuksia ymmärtää kansainvälistä insinöörialan kirjallisuutta, julkaisuja, standardeja yms. Tehtävien ratkomisessa opiskelijoita kannustetaan tiimityöskentelyyn. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitunnit 28 h
Itsenäinen opiskelu ja kotitehtävät jatkuvasti koko opintojakson ajan, harjoitustyö, loppukokeeseen valmistautuminen 111 h
Sisällön jaksotus
• 9/23 : käytettävyyden määritelmä, hyödyt, periaatteet ja toimintamallit
• 10/23 : ihminen käyttäjänä, vuorovaikutus, kulttuuri ja ympäristö sekä käytettävyydenarviointi
• 11/23 :käytettävyyden testaus, käyttäjätutkimus, käsitteellinen suunnittelu ja näköaisti sekä visuaalinen havainnointi
• 12/23: harjoitustyö opintojaksolla käsitellyistä aiheista. Toteutetaan pienryhmissä.
• 12/23: loppukoe
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarkemmat ohjeet harjoitustyöstä ja arvioinnista ovat It'sLearning työtilassa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyö (max 20). Pienryhmittäin tehtävä on projektiluontoinen työ. [summatiivinen arviointi, opettaja-arviointi]
Loppukoe (max 20 p., lineaarinen taulukko). [summatiivinen arviointi, opettaja arviointi].
Uusintatenttejä (max 20 p.) Järjestetään tarpeen mukaan 2 kpl. [summatiivinen arviointi, opettaja-arviointi]
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää opintojaksolla läpikäydyt asiat ja tunnistaa käytännön suunnittelutehtävät joihin niitä voisi soveltaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee opintojaksolla läpikäydyt asiat ja osaa käyttää niitä käytännön suunnittelutehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on omaksunut opintojaksolla läpikäydyt asiat ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti käytännön suunnittelutehtäviin.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 11.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 33
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Teppo Saarenpää
Vastuuopettaja
Teppo Saarenpää
Ryhmät
-
PTIVIS21HTerveysteknologia
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Asennoitua erilaisten käyttäjien ongelmatilanteisiin
- Muodostaa kokonaiskuvan käsiteltävän käyttötilanteen ongelmakohdista
- Suunnitella vuorovaikutteisia käyttöliittymiä lähtien käyttäjän tarpeista
- Opastaa käyttäjiä uuteen käyttötilanteeseen.
Sisältö
- Käyttöliittymän suunnittelu
- Käytettävyyden ongelmatilanteet
- Käytettävyyden arviointi
- Käyttäjälähtöinen suunnittelu
Oppimateriaalit
Opettajan laatimaa materiaalia, jota jaetaan It'sLearning työtilan kautta.
Opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan lähi/etäopetuksena sähköisiä työvälineitä hyödyntäen lukujärjestyksen mukaisella aikataululla. Kurssimateriaali täydentyy It'sLearningiin kurssin edetessä ja on opiskelijoiden saatavilla kurssin päättymiseen saakka. Opetuksenyhteydessä tehdään harjoitustehtäviä, joiden avulla teoriasisältö nivotaan käytännön esimerkkeihin ja varmistetaan opiskelijoiden syvempi oppiminen. Kurssin loppuvaiheessa toteutetaan pienryhmissä harjoitustyö, jossa sovelletaan kurssinaikana läpikäytyjä asioita käytännön sovellukseen. Harjoitustyöstä tuotetaan raportti, joka arvioidaan osana kokonaisuutta. Kurssin päätyttyä on teoriakoe kurssin aikana läpikäydyistä olennaisimmista teoriasisällöistä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 12/2022
Uusintamahdollisuudet 1/2023, tarkemmista ajankohdista tiedotetaan erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskellaan käytettävyyden ja käytettävyyssuunnittelun perustaitoja. Esimerkit ja tehtävät sisältävät alakohtaisia sovellusesimerkkejä. Opintojaksolla käytetään englanninkielistä lähdemateriaalia, mikä antaa opiskelijoille valmiuksia ymmärtää kansainvälistä insinöörialan kirjallisuutta, julkaisuja, standardeja yms. Tehtävien ratkomisessa opiskelijoita kannustetaan tiimityöskentelyyn. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitunnit (toteutettuna lähi- tai etäyhteydenkautta) 28 h
Itsenäinen opiskelu ja kotitehtävät jatkuvasti koko opintojakson ajan, harjoitustyö, loppukokeeseen valmistautuminen 111 h
Sisällön jaksotus
• 9/22 : käytettävyyden määritelmä, hyödyt, periaatteet ja toimintamallit
• 10/22 : ihminen käyttäjänä, vuorovaikutus, kulttuuri ja ympäristö sekä käytettävyydenarviointi
• 11/22 :käytettävyyden testaus, käyttäjätutkimus, käsitteellinen suunnittelu ja näköaisti sekä visuaalinen havainnointi
• 12/22: harjoitustyö opintojaksolla käsitellyistä aiheista. Toteutetaan pienryhmissä.
• 12/22: loppukoe
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tarkemmat ohjeet harjoitustyöstä ja arvioinnista ovat It'sLearning työtilassa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyö (max 20). Pienryhmittäin tehtävä on projektiluontoinen työ. [summatiivinen arviointi, opettaja-arviointi]
Loppukoe (max 20 p., lineaarinen taulukko). [summatiivinen arviointi, opettaja arviointi].
Uusintatenttejä (max 20 p.) Järjestetään tarpeen mukaan 2 kpl. [summatiivinen arviointi, opettaja-arviointi]
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää opintojaksolla läpikäydyt asiat ja tunnistaa käytännön suunnittelutehtävät joihin niitä voisi soveltaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee opintojaksolla läpikäydyt asiat ja osaa käyttää niitä käytännön suunnittelutehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on omaksunut opintojaksolla läpikäydyt asiat ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti käytännön suunnittelutehtäviin.