Olio-ohjelmointiLaajuus (5 op)
Tunnus: 5051262
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Tiina Ferm
Vastuuopettaja
Tiina Ferm
Ryhmät
-
PTIVIS22HHealth Technology
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Opitnojakso kattaa luvut 1-5 ja 11
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261
Opetusmenetelmät
Ohjelmoimalla oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koko opintojakson voi korvata tentillä,
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 7 * 5 = 35 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10 * 7 tuntia = 70 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset luennot ja harjoitukset kustakin aiheesta
Opiskelija tutustuu kunkin aiheen teoriaan itsenäisesti ennen harjoitustustunteja. Kaikki lähitunnit ovat harjoitustunteja.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisympäristönä on itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu täysin harjoituksiin. HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 5 pakollista luokassa tehtävää harjoitusta, arviointi hyväksytty/hylätty, arvioidaan välittömästi tunnilla
- 4 verkkotehtävää, jokainen 5 pistettä
- 4 ohjelmointitehtävää, jokainen 5 pistettä
Kaikki pakolliset luokassa tetävät harjoitukset hyväksytysti suoritettuna ? arvosana 1
Jokainen 10 pitettä verkkotehtäväistä ja ohjelmointiharjoituksista lisää arvosanaa 1:llä
Jos opiskelija saa luokkatehtävistä hylätyn (tai ei tee sitä lainkaan) 10 pistettä korvaa yhden pakollisen.
Hylätty (0)
osa pakollisista tehtävistä puuttuu ja pisteitä ei ole riittävästi kompensoimaan puuttuvia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 10 pistettä (arvosana 2)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 20 pistettä (arvosana 3) tai 30 pistettä (arvosana 4)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 40 pistettä (arvosana 5)
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 18.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Tiina Ferm
Vastuuopettaja
Tiina Ferm
Ryhmät
-
PTIVIS21HTerveysteknologia
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Opitnojakso kattaa luvut 1-5 ja 11
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
ohjelmoimalla oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koko opintojakson voi korvata tentillä, ilmoittautuminen 15.1.2023 mennessä sähköpostilla. Ilmoittautuessa kerro myös millä ohjelmointikielellä esim. java, C#, Python... teet tentin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10* 4 tuntia = 40tuntia
projekti 35 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset luennot kustakin aiheesta ja harjoituksista
- viikottaiset harjoitustunnit, joiden aikana harjoitukset voi näyttää ja joihin voi saada tukea ennen harjoitusten palauttamista
- ohjelmointiprojekti
Opiskelija tutustuu kunkin aiheen teoriaan itsenäisesti ennen harjoituitustunteja. Kaikki lähitunnit ovat harjoitustunteja. Osassa harjoituksissa arvioinnin edellytyksenä on, että se on esitetty koko luokalle.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisympäristönä on itslearning
HUOM! Opintojakso toteutetaan yhdessä PTIVIS21S ryhmän kanssa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu täysin harjoituksiin. Arvosana muodostuu kumulatiivista suorituksista (verkko- ja ohjelmointiharjoitukset sekä ohjelmointiprojekti)
- 40% verkkotehtävät
- 40% ohjelmointitehtävät HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 20% ohjelmointiprojekti
Jos opiskelijan pistemäärä on yli 90% opintopistemäärää korotetaan yhdellä (6 op arvosana 5)
Hylätty (0)
< 40% kaikista palautetuista ja arvioiduista harjoituksista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
40-59%
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
60-79%
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
>80%
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Tiina Ferm
Vastuuopettaja
Tiina Ferm
Ryhmät
-
PTIVIS20HTerveysteknologia
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Työkalut:
esimerkit ja mallivastaukset on toteutettu Spyder-ohjelmalla
Linkkejä suoiteltaviin esimerkkeihin ja lisälukemistoon:
SoloLearn
This course covers SoloLearn (Android , IOS) Learn Python 3 module Object-Oriented Programming sub modules 1-9
Python.org
Python tutorial chapter 9
Python 3.7.3 documentation
Documentation
w3schools
w3schools topics Python Classes/Objects, Python Inheritance, Python Modules
Suositeltavaa luettavaa:
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261
Learning Python: Powerfull Object-Oriented Programing, 5th Edition, by Mark Lutz
Mastering object-oriented Python : grasp the intricacies of object-oriented programming in Python in order to efficiency build powerful real-world applications by Steven F. Lott
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
ohjelmoimalla oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koko opintojakson voi korvata tentillä, joka pidetään 18.1.2022 12.15-16.00 ilmoittautuminen 15.1.2022 mennessä sähköpostilla. Ilmoittautuessa kerro myös millä ohjelmointikielellä esim. java, C#, Python... teet tentin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10* 4 tuntia = 40tuntia
projekti 35 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset videoidut luennot kustakin aiheesta ja harjoituksista
- viikottaiset harjoitustunnit, joiden aikana harjoitukset voi näyttää ja joihin voi saada tukea ennen harjoitusten palauttamista
- ohjelmointiprojekti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisympäristönä on itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu täysin harjoituksiin. Arvosana muodostuu kumulatiivista suorituksista (verkko- ja ohjelmointiharjoitukset sekä ohjelmointiprojekti)
- 40% verkkotehtävät
- 40% ohjelmointitehtävät HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 20% ohjelmointiprojekti
Hylätty (0)
< 40% kaikista palautetuista ja arvioiduista harjoituksista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
40-59%
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
60-79%
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
>80%