Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointiLaajuus (5 op)

Tunnus: 5051125

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Jari-Pekka Paalassalo
Vastuuopettaja

Jari-Pekka Paalassalo

Ryhmät
  • PTIVIS22S
    Embedded Software and IoT

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Published at git.dc.turkuamk.fi

Opetusmenetelmät

Lectures
Exercises
Final project

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lectures 12h
hands-on exercises 24h
home exercises 100h

Sisällön jaksotus

1. Introduction to Object-Oriented Programming
2. Classes, Objects and Methods
3. Objects and references
4. Class hierarchies
5. Design Patterns
6. Applications

Viestintäkanava ja lisätietoja

itslearning course page

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

for a total of 100pts:
40 pts homework submitted
40 pts development process evidence in gitlab
20 pts concepts exam

Hylätty (0)

<50 pts
missing homework
No systematic gitlab commit evidence

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

50-70 pts
homework missing
Weak evidence of systematic commit cycle

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

70-90 pts
Clear evidence of systematic commit cycle

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

>90 pts

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 23.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Werner Ravyse
Vastuuopettaja

Werner Ravyse

Ryhmät
  • ICTMODgameSem
    MOD Game Development (International Semester)
  • PTIVIS22P
    Game and Interactive Technologies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

01.05.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Anne Jumppanen
  • Annukka Kinnari
Ryhmät
  • PTIETS22swis
    PTIETS22 Ohjelmistojen kehittäminen ja tietojärjestelmät

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Opintojakson työtilassa IT'S Learningissa.

Opetusmenetelmät

Materiaalin lukeminen ja ohjelmointiharjoitusten tekeminen.

Materiaali pitää sisällään olio-ohjelmoinnin teoriaa sekä teoriaa valaisevia kuvia ja esimerkkikoodeja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsearviointi
Opiskelijan tulee kiinnittää säännöllisesti huomiota omaan opiskeluunsa ja oppimiseen.
Opiskelijaa pyydetään tekemään muistiinpanoja jokaisen viikkotehtävän kohdalla pohtien ainakin seuraavia asioita
* Tehtävän teema: Mitä tiesin teemasta etukäteen? Mitä ajatuksia teema herätti?
* Tehtävää tehdessä: Esiin nousseet ajatukset kohdistuen tehtävien vaativuustasoon ja mielenkiintoon
* Tehtävän jälkeen: Mitä opin?
sekä antamaan itselleen arvosana työskentelystään jokaisen viikkotehtäväsarjan kohdalla asteikolla: Erinomainen - Hyvä - Tyydyttävä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1) Antamalla näytön esim. tekemästään työelämän projektista, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön.
2) Sivustolla mooc.fi kuvataan ohjelmoinnin MOOC, joka vastaa sisällöltään Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kursseja Ohjelmoinnin perusteet ja Ohjelmoinnin jatkokurssi. Kurssit vastaavat yhteensä kymmentä opintopistettä (5+5).
Olio-ohjelmoinnin voi suorittaa tekemällä ohjelmoinnin MOOCin loppuosan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettujen harjoitustehtävien tekemistä ja palauttamista määräaikaan mennessä.

5 opintopistettä: 27 * 5 = 135 tuntia

Opintojakso ajoittuu aikavälille 1.9.2023 - 16.12.2023

Viikkotyömäärä: 135 tuntia / 13 viikkoa = 10,4 tuntia viikossa

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- keskeisimmät oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML kaavioiden ymmärtäminen ja auttavasti niiden piirtäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n opiskelijoita otetaan mukaan opintojaksolle max 3.
Lue myös opintojakson edeltävyysehdot.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan muodostuminen
Opintojakso pitää sisällään 10 viikkotehtäväsarjaa, joihin sisältyy ohjelmoinnin teorian opiskelua sekä aiheeseen liittyviä ohjelmointitehtäviä.
Jokaisen viikkotehtäväsarjan maksimipistemäärä on 10 pistettä. Koko kurssilla on siis jaossa 100 pistettä.
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Tehtyjä tehtäviä 40 % -> arvosana 1
Tehtyjä tehtäviä 55 % -> arvosana 2
Tehtyjä tehtäviä 70 % -> arvosana 3
Tehtyjä tehtäviä 80 % -> arvosana 4
Tehtyjä tehtäviä 90 % -> arvosana 5

Hylätty (0)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on hylätty, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on alle 40 % kokonaismäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 1, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 40 % mutta alle 55% kokonaismäärästä.
Opiskelijan arvosana on 2, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 55 % mutta alle 70% kokonaismäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 3, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 70 % mutta alle 80% kokonaismäärästä.
Opiskelijan arvosana on 4, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 80 % mutta alle 90% kokonaismäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 5, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on vähintään 90 kokonaismäärästä.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

30.11.2022 - 18.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Tiina Ferm
Vastuuopettaja

Tiina Ferm

Ryhmät
  • PTIVIS21S
    Embedded Software and IoT

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Opintojakson sisältö kattaa luvut 1-5 ja
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261

Opetusmenetelmät

ohjelmoimalla oppiminen
tämä ei ole on-line opintojakso

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koko opintojakson voi korvata tentillä, ilmoittautuminen 15.1.2023 mennessä sähköpostilla. Ilmoittautuessa kerro myös millä ohjelmointikielellä esim. java, C#, Python... teet tentin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10* 4 tuntia = 40tuntia
projekti 35 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset luennot kustakin aiheesta ja harjoituksista
- viikottaiset harjoitustunnit, joiden aikana harjoitukset voi näyttää ja joihin voi saada tukea ennen harjoitusten palauttamista
- ohjelmointiprojekti

Kaikki tunnit ovat harjoitustunteja. Opiskelijan odotetaan tutustuvan kunkin aiheen teoriaan ennen harjoituksia. Osassa harjoituksista arvioinnin edellytyksenä on, että ratkaisu on esitetty koko luokalle,.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolla on käytössä Itslearning oppimisympäristö


HUOM! Opintojakso toteutetaan yhdessä PTIVIS21H ryhmän kanssa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu täysin ajoissa palautettuihin harjoituksiin. Arvosana muodostuu kumulatiivista suorituksista (verkko- ja ohjelmointiharjoitukset sekä ohjelmointiprojekti)
- 40% verkkotehtävät
- 40% ohjelmointitehtävät HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 20% ohjelmointiprojekti

Jos pistemäärä on 90% opintopistemäärää korotetaan 6 op (arvosana 5).

Hylätty (0)

< 40% kaikista palautetuista ja arvioiduista harjoituksista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

40-59%

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

60-79%

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

>80%

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Werner Ravyse
Vastuuopettaja

Werner Ravyse

Ryhmät
  • ICTMODgameSem
    MOD Game Development (International Semester)
  • PTIVIS21P
    Game and Interactive Technologies

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Arviointiasteikko

H-5

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

20.07.2022 - 08.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 40

Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Anne Jumppanen
Ryhmät
  • PTIETS21swis
    PTIETS21 Ohjelmistojen kehittäminen ja Tietojärjestelmät

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Opintojakson työtilassa IT'S Learningissa.

Opetusmenetelmät

Materiaalin lukeminen ja ohjelmointiharjoitusten tekeminen.

Materiaali pitää sisällään olio-ohjelmoinnin teoriaa sekä teoriaa valaisevia kuvia ja esimerkkikoodeja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsearviointi
Opiskelijan tulee kiinnittää säännöllisesti huomiota omaan opiskeluunsa ja oppimiseen.
Opiskelijaa pyydetään tekemään muistiinpanoja jokaisen viikkotehtävän kohdalla pohtien ainakin seuraavia asioita
* Tehtävän teema: Mitä tiesin teemasta etukäteen? Mitä ajatuksia teema herätti?
* Tehtävää tehdessä: Esiin nousseet ajatukset kohdistuen tehtävien vaativuustasoon ja mielenkiintoon
* Tehtävän jälkeen: Mitä opin?
sekä antamaan itselleen arvosana työskentelystään jokaisen viikkotehtäväsarjan kohdalla asteikolla: Erinomainen - Hyvä - Tyydyttävä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

1) Antamalla näytön esim. tekemästään työelämän projektista, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällön.
2) Sivustolla mooc.fi kuvataan ohjelmoinnin MOOC, joka vastaa sisällöltään Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen kursseja Ohjelmoinnin perusteet ja Ohjelmoinnin jatkokurssi. Kurssit vastaavat yhteensä kymmentä opintopistettä (5+5).
Olio-ohjelmoinnin voi suorittaa tekemällä ohjelmoinnin MOOCin loppuosan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus edellyttää hyväksytysti suoritettujen harjoitustehtävien tekemistä ja palauttamista määräaikaan mennessä.

5 opintopistettä: 27 * 5 = 135 tuntia

Opintojakso ajoittuu aikavälille 1.9.2022 - 16.12.2022

Viikkotyömäärä: 135 tuntia / 13 viikkoa = 10,4 tuntia viikossa

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- keskeisimmät oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML kaavioiden ymmärtäminen ja auttavasti niiden piirtäminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n opiskelijoita otetaan mukaan opintojaksolle max 3.
Lue myös opintojakson edeltävyysehdot.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanan muodostuminen
Opintojakso pitää sisällään 10 viikkotehtäväsarjaa, joihin sisältyy ohjelmoinnin teorian opiskelua sekä aiheeseen liittyviä ohjelmointitehtäviä.
Jokaisen viikkotehtäväsarjan maksimipistemäärä on 10 pistettä. Koko kurssilla on siis jaossa 100 pistettä.
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Tehtyjä tehtäviä 40 % -> arvosana 1
Tehtyjä tehtäviä 55 % -> arvosana 2
Tehtyjä tehtäviä 70 % -> arvosana 3
Tehtyjä tehtäviä 80 % -> arvosana 4
Tehtyjä tehtäviä 90 % -> arvosana 5

Hylätty (0)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on hylätty, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on alle 40 % kokonaismäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 1, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 40 % mutta alle 55% kokonaismäärästä.
Opiskelijan arvosana on 2, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 55 % mutta alle 70% kokonaismäärästä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 3, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 70 % mutta alle 80% kokonaismäärästä.
Opiskelijan arvosana on 4, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on yli 80 % mutta alle 90% kokonaismäärästä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Katso yllä arvioinnin kohteet:

Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan tekemien ja palauttamien tehtävien lukumäärän ja laadun perusteella.

Opiskelijan arvosana on 5, mikäli tehtyjä ja palautettuja tehtäviä on vähintään 90 kokonaismäärästä.

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
  • Tiina Ferm
Vastuuopettaja

Tiina Ferm

Ryhmät
  • PTIVIS20S
    Embedded Software and IoT

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Työkalut:
esimerkit ja mallivastaukset on toteutettu Spyder-ohjelmalla


Linkkejä suoiteltaviin esimerkkeihin ja lisälukemistoon:
SoloLearn

This course covers SoloLearn (Android , IOS) Learn Python 3 module Object-Oriented Programming sub modules 1-9

Python.org

Python tutorial chapter 9

Python 3.7.3 documentation

Documentation

w3schools


w3schools topics Python Classes/Objects, Python Inheritance, Python Modules

Suositeltavaa luettavaa:
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261


Learning Python: Powerfull Object-Oriented Programing, 5th Edition, by Mark Lutz

Mastering object-oriented Python : grasp the intricacies of object-oriented programming in Python in order to efficiency build powerful real-world applications by Steven F. Lott

Opetusmenetelmät

ohjelmoimalla oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koko opintojakson voi korvata tentillä, joka pidetään 18.1.2022 10.15-12.00 ilmoittautuminen 15.1.2022 mennessä sähköpostilla. Ilmoittautuessa kerro myös millä ohjelmointikielellä esim. java, C#, Python... teet tentin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10* 4 tuntia = 40tuntia
projekti 35 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset videoidut luennot kustakin aiheesta ja harjoituksista
- viikottaiset harjoitustunnit, joiden aikana harjoitukset voi näyttää ja joihin voi saada tukea ennen harjoitusten palauttamista
- ohjelmointiprojekti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolla on käytössä Itslearning oppimisympäristö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu täysin ajoissa palautettuihin harjoituksiin. Arvosana muodostuu kumulatiivista suorituksista (verkko- ja ohjelmointiharjoitukset sekä ohjelmointiprojekti)
- 40% verkkotehtävät
- 40% ohjelmointitehtävät HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 20% ohjelmointiprojekti

Hylätty (0)

< 40% kaikista palautetuista ja arvioiduista harjoituksista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

40-59%

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

60-79%

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

>80%

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot