Nykytanssi IIaLaajuus (2 op)
Tunnus: 2011498
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa nykytanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään nykytanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa nykytanssin viitekehyksessä.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 29.11.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 16.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS23Tanssinopettaja syksy 23
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa nykytanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään nykytanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa nykytanssin viitekehyksessä.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, fyysiset nykytanssille ominaiset harjoitteet, keskustelut, reflektio. Oman kehon kuuntelu ja oman anatomian kunnioittaminen. Aktiivinen havainnointi sekä liikkeellinen kokeileminen ja tutkiminen. Jatkuvan rakentavan palautteen aktiivinen työstäminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisopettajuus, lähiopetus, demonstraatiot, käännetty luokkahuone, ongelmanratkaisu, ryhmäopetus, itsenäinen työskentely, pari- ja pienryhmätyöskentely.
Oppiminen tapahtuu työelämää vastaavissa puitteissa nykytanssille tyypillisin fyysisin harjoittein.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 22 x 90min. Loput työajasta on varattu omatoimiseen työskentelyyn ja oman työskentelyn reflektointiin.
Sisällön jaksotus
Nykytanssin tekniikkajakso IIa toteutetaan opintojen toisena syyslukukautena. Kontaktitunnit järjestetään annetun työjärjestyksen mukaan. Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena. Opetus koostuu nykytanssille ominaisista fyysisistä harjoituksista. Jakson aikana integroidaan ja syvennetään nykytanssi Ia ja Ib opintojakso-osilla opittua uuteen. Jakson teemoina mm. tilallinen orientaatio, suunnat, tasot ja eteneminen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehdot: Opintojaksolle osallistumisen edellytykset: nykytanssi Ia ja Ib hyväksytty suoritus.
Asu:
- vartalonmyötäinen, joustava asu
- sukat/paljaat jalat
- pitkät hiukset kiinni
- roikkuvat korut, kellot, askelmittarit ym. vastaavat pois (työturvallisuus)
Palaute:
Palautteen antaminen ja saaminen ovat erottamaton osa kontaktitunteja. Tunneilla pyritään vuorovaikutteiseen ja dialogiseen työskentelyyn. Opiskelijoita kannustetaan palautteen antamiseen niin opintojakson aikana kuin sen päätyttyäkin. Henkilökohtaiset keskustelut jakson lopuksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on sekä oppimisprosessi että lopputulos. Arvioitavat osa-alueet ovat fyysinen kyvykkyys, tanssitekninen ja somaattinen kyvykkyys, taiteellinen ja ilmaisullinen kyvykkyys, asenteellinen kyvykkyys sekä sosiaalinen kyvykkyys. Lisäksi opintojaksolla arvioidaan läsnäoloa, ammatillisia työskentelytaitoja ja oppimisasennetta.
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.
Hylätty (0)
Hylätty:
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja
- ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit arvosanalle 3
Opiskelija
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
- tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
- osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
- etsii alan tietoa eri lähteistä
- kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit arvosanalle 5
Opiskelija:
- toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
- etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
- seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan.
- työskentelee ammattimaisesti ja vastuullisesti
- toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 20.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS22Tanssinopettaja syksy 22
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa nykytanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään nykytanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa nykytanssin viitekehyksessä.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, fyysiset nykytanssille ominaiset harjoitteet, keskustelut, reflektio. Oman kehon kuuntelu ja oman anatomian kunnioittaminen. Aktiivinen havainnointi sekä liikkeellinen kokeileminen ja tutkiminen. Jatkuvan rakentavan palautteen aktiivinen työstäminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisopettajuus, lähiopetus, demonstraatiot, käännetty luokkahuone, ongelmanratkaisu, ryhmäopetus, itsenäinen työskentely, pari- ja pienryhmätyöskentely.
Oppiminen tapahtuu työelämää vastaavissa puitteissa nykytanssille tyypillisin fyysisin harjoittein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 24 x 90min. Loput työajasta on varattu omatoimiseen työskentelyyn ja oman työskentelyn reflektointiin.
Sisällön jaksotus
Nykytanssin tekniikkajakso IIa toteutetaan opintojen toisena syyslukukautena. Kontaktitunnit järjestetään annetun työjärjestyksen mukaan. Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena. Opetus koostuu nykytanssille ominaisista fyysisistä harjoituksista.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehdot: Opintojaksolle osallistumisen edellytykset: nykytanssi Ia ja Ib hyväksytty suoritus.
Asu:
- vartalonmyötäinen, joustava asu
- sukat/paljaat jalat
- pitkät hiukset kiinni
- roikkuvat korut, kellot, askelmittarit ym. vastaavat pois (työturvallisuus)
Palaute:
Palautteen antaminen ja saaminen ovat erottamaton osa kontaktitunteja. Tunneilla pyritään vuorovaikutteiseen ja dialogiseen työskentelyyn. Opiskelijoita kannustetaan palautteen antamiseen niin opintojakson aikana kuin sen päätyttyäkin. Henkilökohtaiset palautekeskustelut jakson lopuksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on sekä oppimisprosessi että lopputulos. Arvioitavat osa-alueet ovat fyysinen kyvykkyys, tanssitekninen ja somaattinen kyvykkyys, taiteellinen ja ilmaisullinen kyvykkyys, asenteellinen kyvykkyys sekä sosiaalinen kyvykkyys. Lisäksi opintojaksolla arvioidaan läsnäoloa, ammatillisia työskentelytaitoja ja oppimisasennetta.
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.
Hylätty (0)
Hylätty:
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja
- ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit arvosanalle 3
Opiskelija
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
- tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
- osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
- etsii alan tietoa eri lähteistä
- kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit arvosanalle 5
Opiskelija:
- toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
- etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
- seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan.
- työskentelee ammattimaisesti ja vastuullisesti
- toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 30.11.2022
Ajoitus
13.09.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 6
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
Ryhmät
-
PTANSS21Tanssinopettaja syksy 21
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa nykytanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään nykytanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa nykytanssin viitekehyksessä.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
Opetusmenetelmät
Lähioppiminen, fyysiset nykytanssille ominaiset harjoitteet, keskustelut, reflektio.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteisopettajuus, lähiopetus, demonstraatiot, käännetty luokkahuone, ongelmanratkaisu, ryhmäopetus, itsenäinen työskentely, pari- ja pienryhmätyöskentely.
Oppiminen tapahtuu työelämää vastaavissa puitteissa nykytanssille tyypillisin fyysisin harjoittein.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 24 x 90min. Loput työajasta on varattu omatoimiseen työskentelyyn ja oman työskentelyn reflektointiin.
Sisällön jaksotus
Nykytanssin tekniikkajakso IIa toteutetaan opintojen toisena syyslukukautena. Kontaktitunnit järjestetään annetun työjärjestyksen mukaan. Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena. Opetus koostuu nykytanssille ominaisista fyysisistä harjoituksista.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle osallistumisen edellytykset: nykytanssi Ia ja Ib hyväksytty suoritus.
Palautteen antaminen ja saaminen ovat erottamaton osa kontaktitunteja. Tunneilla pyritään vuorovaikutteiseen ja dialogiseen työskentelyyn. Opiskelijoita kannustetaan palautteen antamiseen niin opintojakson aikana kuin sen päätyttyäkin. Henkilökohtaiset palautekeskustelut jakson lopuksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on sekä oppimisprosessi että lopputulos. Arvioitavat osa-alueet ovat fyysinen kyvykkyys, tanssitekninen ja somaattinen kyvykkyys, taiteellinen ja ilmaisullinen kyvykkyys, asenteellinen kyvykkyys sekä sosiaalinen kyvykkyys. Lisäksi opintojaksolla arvioidaan läsnäoloa, työskentelytaitoja ja oppimisasennetta.
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.
Hylätty (0)
Hylätty:
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija
- toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
- tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
- osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
- käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja
- ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit arvosanalle 3
Opiskelija
- laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
- yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
- tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
- tiedostaa taiteellisen toimintansa perusteet
- osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
- etsii alan tietoa eri lähteistä
- kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit arvosanalle 5
Opiskelija:
- toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
- arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
- kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussa
- perustelee persoonallisen taidenäkemyksensä selkeästi
- on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
- etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
- seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan.
- työskentelee ammattimaisesti ja vastuullisesti
- toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa