Siirry suoraan sisältöön

Tanssi, keho ja hyvinvointi 2Laajuus (2 op)

Tunnus: KU00CH31

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvailla ja luokitella tanssitreenauksen näkökulmasta tuki- ja liikuntaelimistön rakennetta, sen huoltoa sekä tanssivammojen ehkäisyä. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää tietoaan ja taitoaan tanssianatomiasta ja -fysiologiasta tanssiharjoittelussaan ja tanssinopettajan työssä.?

Opiskelija ymmärtää kokonaisvaltaisen kehonhuollon ja ravinnon merkityksen tanssiharjoittelussa ja tanssinopettajan työssä.

Sisältö

Opintojakso rakentuu tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja liikkeen perusteista tanssitreenauksessa sekä kokonaisvaltaisen kehonhuollon, tanssivammojen ehkäisyn ja tanssijan ravintotietouden perusteista. Opintojakson osat sisältävät oppimistehtäviä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 29.03.2024

Ajoitus

12.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
  • Katja Korpi
Ryhmät
  • PTANSS23
    Tanssinopettaja syksy 23

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvailla ja luokitella tanssitreenauksen näkökulmasta tuki- ja liikuntaelimistön rakennetta, sen huoltoa sekä tanssivammojen ehkäisyä. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää tietoaan ja taitoaan tanssianatomiasta ja -fysiologiasta tanssiharjoittelussaan ja tanssinopettajan työssä.?

Opiskelija ymmärtää kokonaisvaltaisen kehonhuollon ja ravinnon merkityksen tanssiharjoittelussa ja tanssinopettajan työssä.

Sisältö

Opintojakso rakentuu tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja liikkeen perusteista tanssitreenauksessa sekä kokonaisvaltaisen kehonhuollon, tanssivammojen ehkäisyn ja tanssijan ravintotietouden perusteista. Opintojakson osat sisältävät oppimistehtäviä.

Oppimateriaalit

Blandine Calais-Germain: Anatomy of movement

Opetusmenetelmät

Fyysiset harjoitteet, kirjallisuus, kirjoittaminen, oppimistehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, keskustelevat luennot, fyysiset harjoitteet. Kansainvälisyys toteutuu englanninkielisen kurssikirjallisuuden avulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 20 x 90min. Loput työajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja kurssikirjallisuuteen tutustumiseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Sisällön jaksotus

Ajoitus: kevät 2024. Kontaktiopetus annetun työohjelman mukaan.

Sanna Meska

Katja Korpi, lämmittely ja kehonhuolto
Sisällöt ja tavoitteet:
• Lisätä ymmärrystä lämmittelystä ja fyysisestä harjoittelusta sekä niiden merkityksestä omalle hyvinvoinnille.
• Kasvattaa fyysisen harjoittelun / kehonhuollon liikepankkia, löytää itselle sopivia ja vaihtelevia monipuolisia kehoa vahvistavia harjoitteita.
• Hyödyntää harjoitteita sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa omassa lämmittelyssä, kehoa vahvistavassa harjoittelussa, kehonhuollossa.
• Kehittää itselle sopiva lämmittely- ja kehoa vahvistava harjoittelurutiini.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi suoritetaan jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 28.02.2023

Ajoitus

10.01.2023 - 29.05.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS22
    Tanssinopettaja syksy 22

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvailla ja luokitella tanssitreenauksen näkökulmasta tuki- ja liikuntaelimistön rakennetta, sen huoltoa sekä tanssivammojen ehkäisyä. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää tietoaan ja taitoaan tanssianatomiasta ja -fysiologiasta tanssiharjoittelussaan ja tanssinopettajan työssä.?

Opiskelija ymmärtää kokonaisvaltaisen kehonhuollon ja ravinnon merkityksen tanssiharjoittelussa ja tanssinopettajan työssä.

Sisältö

Opintojakso rakentuu tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja liikkeen perusteista tanssitreenauksessa sekä kokonaisvaltaisen kehonhuollon, tanssivammojen ehkäisyn ja tanssijan ravintotietouden perusteista. Opintojakson osat sisältävät oppimistehtäviä.

Oppimateriaalit

Blandine Calais-Germain: Anatomy of movement

Opetusmenetelmät

Fyysiset harjoitteet, kirjallisuus, kirjoittaminen, oppimistehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, keskustelevat luennot, fyysiset harjoitteet. Kansainvälisyys toteutuu englanninkielisen kurssikirjallisuuden avulla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 20 x 90min. Loput työajasta on varattu oppimistehtävien tekemiseen ja kurssikirjallisuuteen tutustumiseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Sisällön jaksotus

Ajoitus: kevät 2023. Kontaktiopetus annetun työohjelman mukaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi suoritetaan jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi.